  • 1. Data: 2012-06-14 12:34:58
    Temat: Sprzedaż samochodu
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam w środkach trwałych samochód osobowy (no właściwie "ciężarowy" - z
    kratką). Był kupiony jako używany od osoby prywatnej, ze zwykłą umową
    sprzedaży (bez faktury) więc nie było żadnego odliczenia VAT. Samochód
    dodatkowo ma współwłaściciela, więc jako wartość początkowa przyjęty był
    mój udział w pojeździe. Obecnie chciałbym się samochodu pozbyć i wywalić
    go ze środków trwałych. Wartość rynkowa samochodu pewnie <5000 PLN. Jak
    się go pozbyć? Mam następujące pomysły:
    1. Faktura ode mnie ze stawką zw. + umowa sprzedaży z współwłaścicielem
    na pozostałą część
    2. Współwłaściciel sprzedaje/darowuje mi swoją część, a ja sprzedaję z
    fakturą na pełną wartość
    3. Ja sprzedaję/darowuję swoją część współwłaścicielowi i on sprzedaje
    na umowę (pełna wartość)

    Jakieś za i przeciw? Ten ostatni punkt (3) jest chyba o tyle kuszący, że
    odpadają wszelkie ewentualne problemy wynikające ze sprzedaży
    konsumentowi przez firmę. Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale czy
    sprzedając taki samochód osobie fizycznej, jako prowadzący DG ładuję się
    w przepisy chroniące konsumenta, czy też ze względu na to, że rzecz jest
    używana, te przepisy nie obowiązują?
    Jaką wartość przyjąć w przypadku sprzedaży/darowizny współwłaścicielowi?
    Można za symboliczną złotówkę, czy może trzeba trzymać się wartości
    początkowej? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2012-06-14 16:23:12
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jun 2012, Maciek wrote:

> [...]
    > mój udział w pojeździe. Obecnie chciałbym się samochodu pozbyć i wywalić
    > go ze środków trwałych. Wartość rynkowa samochodu pewnie <5000 PLN.

    Brakujace informacje: czy jest zamortyzowany, czy jest "używany
    w rozumieniu VAT" (6 miesięcy).
    Skad niby mamy to wiedzieć?
    (a zwolnienie sprzedaży "nieodliczalnego" przy nabyciu dotyczy tylko
    sprzedaży przedmiotów "używanych w rozumieniu VAT", sprawdz w przepisie,
    fakt że możliwa jest jeszcze "marża" nie zmienia zasady).

> [...]
    > na umowę (pełna wartość)
    >
    > Jakieś za i przeciw? Ten ostatni punkt (3) jest chyba o tyle kuszący,
    [...]

    > Jaką wartość przyjąć w przypadku sprzedaży/darowizny współwłaścicielowi?
    > Można za symboliczną złotówkę,

    Oczywiscie że można.
    Można póżniej od współwłasciciela również oberwać jakims ciężkim
    "argumentem" ;)

    > czy może trzeba trzymać się wartości początkowej? :-)

    Sam sobie odpowiedz - gosc, współwłasciciel, nabywa udział majatkowy
    "za grosze" i czasie poniżej pół roku sprzedaje za wielokrotnie
    wyższa kwotę.
    Czytałes kiedy art.10.1.8 UoPDoOF?
    Polecam, link:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0120423,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-14 21:25:01
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Brakujace informacje: czy jest zamortyzowany, czy jest "używany
    > w rozumieniu VAT" (6 miesięcy).
    > Skad niby mamy to wiedzieć?
    Ups - rzeczywiście :-) Zamortyzowany całkowicie, używany powyżej 6
    miesięcy zarówno przed zakupem jak i po :-)

> [...]
    > Polecam, link:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0120423,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    Eeeee - przy takich "zabytkowych" pojazdach, to chyba żaden kłopot
    udowodnić, że auto dopiero po nabyciu zyskało wartość, bo po prostu
    trzeba było je naprawić, co przecież można było zrobić "tymi rencami" i
    później sprzedać z zyskiem :-)
    Maciek

  • 4. Data: 2012-06-14 21:29:17
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-14 21:25, Maciek pisze:

> [...]
    > udowodnić, że auto dopiero po nabyciu zyskało wartość, bo po prostu
    > trzeba było je naprawić, co przecież można było zrobić "tymi rencami" i

    No właśnie jak udowodnić - zwłaszcza jak robisz to 'tymi rencami".?

    --
    spp

  • 5. Data: 2012-06-14 21:47:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-06-14 21:29, spp pisze:
    > No właśnie jak udowodnić - zwłaszcza jak robisz to 'tymi rencami".?
    Przy w/w egzemplarzu wystarczą zdjęcia po zakupie - nie miał łatwego
    życia :-)

    Maciek

  • 6. Data: 2012-06-14 22:11:08
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-14 21:47, Maciek pisze:

    > Przy w/w egzemplarzu wystarczą zdjęcia po zakupie - nie miał łatwego
    > życia :-)

    Ale Ty nie masz udowodnić że później samochód wyglądał lepiej (to nikogo
    nie obchodzi) ale jakie poniosłeś związane z tym wydatki by móc je
    uwzględnić przy ewentualnym obliczeniu podatku.

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-06-15 09:44:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > udowodnić, że auto dopiero po nabyciu zyskało wartość, bo po prostu
    > trzeba było je naprawić, co przecież można było zrobić "tymi rencami"

    A do tej ustawy z linku wyżej kiedys zajrzałes?
    Polecam taki tekst:
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    10) wartoœci własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    [...]
    ---

    *SPRAWDZ*, koniecznie.

    Przecież podatek dochodowy z założenia opodatkowuje wszelkie formy
    "działania tymi rencami"!
    Co myslałes, że jak *u kogos* zarobisz to musisz zapłacic podatek,
    a jak *u siebie* zarobisz to nie?
    No to próbuję wyprowadzić Cię z błędu ;)
    Tyle (i tylko tyle), że przychody nie-DG co do zasady opodatkowane
    sa w momencie uzyskania, a nie "uzyskania wartosci" (znaczy sam fakt
    że wartosc rynkowa auta wzrosła nie jest jeszcze powodem opodatkowania,
    ale zarobek na sprzedaży to już inna sprawa).

    > i później sprzedać z zyskiem :-)

    Jak podatek zapłaci, to oczywiscie!
    Fiskus lubi pracowitych obywateli ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-06-15 15:41:14
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Jak podatek zapłaci, to oczywiscie!
    > Fiskus lubi pracowitych obywateli ;)
    Ok, ale to już problem współwłaściciela, by ewentualnie podatek
    zapłacił. Ja pytałem jak się tego samochodu pozbyć z korzyścią
    _dla_mnie_ :-)
    Maciek