  • 1. Data: 2002-07-18 08:46:47
    Temat: Srodki trwale i amortyzacja
    Od: "nijou" <n...@g...pl.fuck.spammers.org>

    Czesc. Jestem jednoosobowa DG. Mam pytanko odnosnie uzywanych w mojej
    pracy rzeczy: komputera i telefonu. Oba maja pare lat i oba zostaly
    nabyte "z drugiej reki", czyli nie mam na nie dokumentow, faktur etc.. I
    tu sie nasuwa pytanie:

    a) Jak to jest z eśt - czy musze obie te rzeczy wprowadzic do ewidencji
    srodkow trwalych?
    jak ustalic wartosc rzeczy kupionych z 2 reki?
    b) czy moge np. nabyc drukarke/dysk twardy etc. do owego komputera i czy
    moge ja odliczyc od dochodu?
    c) czy w przypadku komorki, moge kupowac 'zdrapki' do telefonu pre-paid
    na moja 'firme' i odliczac je od dochodu?
    d) po co w ogole jest eśt? :-)

    nijou

  • 2. Data: 2002-07-18 11:30:33
    Temat: Re: Srodki trwale i amortyzacja
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > a) Jak to jest z eśt - czy musze obie te rzeczy wprowadzic do ewidencji
    > srodkow trwalych?

    Uwazam ze tak.

    > jak ustalic wartosc rzeczy kupionych z 2 reki?

    To ustawa wg cem w Twojej miejscowosci na grudzen roku poprzedzajacego
    zalozenie ewidencji ST

    > b) czy moge np. nabyc drukarke/dysk twardy etc. do owego komputera i czy
    > moge ja odliczyc od dochodu?

    Jesli jednostkowo nie przekraczaja 3500

    > c) czy w przypadku komorki, moge kupowac 'zdrapki' do telefonu pre-paid
    > na moja 'firme' i odliczac je od dochodu?

    A czemu nie?

    > d) po co w ogole jest eśt? :-)

    Wysokocenne skladniki musza byc oddzielnie ewidencjonowane. Po ST zawsze
    zostaje slad

    Adam

  • 3. Data: 2002-07-18 13:09:11
    Od: "nijou" <n...@g...pl.fuck.spammers.org>

    "Adamski":

    | To ustawa wg cem w Twojej miejscowosci na grudzen roku poprzedzajacego
    | zalozenie ewidencji ST

    Dzieki za odpowiedz, jednak czy moglbys troche jasniej napisac? Jaka
    'ustawa'? Czy chciales napisac ze "ustalam to wg cen w mojej
    miejscowosci na grudzien roku poprzedzajacego zalozenie ewidencji ST"?

    No i jak skad brac te ceny? Takich komputerow w grudniu 2001 nie bylo w
    ofertach firm (wiek!). Jakies ogloszenia o sprzedazy moga byc podstawa?

    nijou

  • 4. Data: 2002-07-18 21:19:25
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Jul 2002, nijou wrote:

> [...]
    >+
    >+ a) Jak to jest z eśt - czy musze obie te rzeczy wprowadzic do ewidencji

    IMHO - nie. Niezależnie od stwierdzenia że "każdy odpowiada
    za siebie" - to moja opinia *nie* świadczy, że w przyszłości
    *nie może* wystąpić jakiś problem (np. przy sprzedaży czegoś,
    co jest ŚT a nie było w EŚT - zdaje się że również był
    na taki przypadek wyrok - niekorzystny !).
    Opinia pochodzi z wyroku NSA zawierającego określenie
    "nieujawnione ŚT":

    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=nieujawnione
    %20NSA&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&lr=&as_drrb
    =b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2000&as_maxd=18&as_m
    axm=7&as_maxy=2002&num=100&hl=pl
    - takie coś powstaje z:
    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    nieujawnione+NSA+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&i
    e=UTF-8&inlang=pl&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_
    miny=2000&as_maxd=18&as_maxm=7&as_maxy=2002
    -:)

    >+ jak ustalic wartosc rzeczy kupionych z 2 reki?

    Z "wyceny wartości rynkowej". A później się człowieku tłumacz... :(

    >+ b) czy moge np. nabyc drukarke/dysk twardy etc. do owego komputera i czy
    >+ moge ja odliczyc od dochodu?

    Jak już wpiszesz sam komputer to przeszkód nie ma :)
    O róźnicy między EW (wyposażeniem), ŚT (w tym amortyzacją
    jednorazową) oraz "wrzuceniem w koszty bez wpisu" rozumiem
    że wiesz z ustawy :)
    [...]
    >+ d) po co w ogole jest eśt? :-)

    1. Do rozliczania ŚT przez amortyzację. ŚT kupuje się
    z zasady *z zysku* !
    Patrz:
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&th=86083b8f523942da&rnum=4

    2. Do utrudnienia manipulowania 'wrzucaniem w koszty drogich rzeczy'
    metodą zmieniania rodzaju opodatkowania (KPiR/KP vs. ryczałt/karta)

    Pozdrowienia, Gotfryd