  • 1. Data: 2008-02-16 08:27:25
    Temat: Studia i rozliczenie
    Od: Ania_i_Grzes <b...@m...pl>

    Witam
    Jeżeli żona studiuje na studiach dziennych to czy mam możliwość jakiegoś
    odliczenia lub ulgi z tego tytułu? Jeżeli tak, to prosiłbym o jakieś
    wskazówki co i jak.

    Druga sprawa: jeżeli pobiera stypendium socjalne + mieszkaniowe i na
    wyżywienie czy ma to być jakoś uwzględnione w rozliczeniu? Pita nie
    dostała z uczelni. Jeżeli nie uwzględnię tego w rozliczeniu, to co może
    nam grozić?

    Trzecia sprawa: w przypadku, gdy złożę PIT-O w związku z ulgą na
    dziecko, a okaże się, że mi nie przysługuje (dziecko mamy) to są jakieś
    konsekwencje tego?

    I ostatnie: gdybym zlecił wypełnienie PIT'a komuś, kto zajmuje się tym
    "profesjonalnie", to za ewentualne błędy w rozliczeniu kto ponosi
    odpowiedzialność? Ja czy osoba wypełniająca?

    --
    Pozdrawiamy, Ania, Grzes i synek Kamilek (08.05.2005)
    5515

  • 2. Data: 2008-02-16 08:41:46
    Temat: Re: Studia i rozliczenie
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Ania_i_Grzes pisze:
    > Witam
    > Jeżeli żona studiuje na studiach dziennych to czy mam możliwość jakiegoś
    > odliczenia lub ulgi z tego tytułu? Jeżeli tak, to prosiłbym o jakieś
    > wskazówki co i jak.

    Nic nie da sie odliczyć.

> [...]
    > wyżywienie czy ma to być jakoś uwzględnione w rozliczeniu? Pita nie
    > dostała z uczelni. Jeżeli nie uwzględnię tego w rozliczeniu, to co może

    Jeżeli uczelnia nie przysłała PITa to znaczy że te świadczenia nie są
    opodatkowane. Ale na PIT jest czas do końca lutego więc jeszcze mogą
    przysłać.

    > Trzecia sprawa: w przypadku, gdy złożę PIT-O w związku z ulgą na
    > dziecko, a okaże się, że mi nie przysługuje (dziecko mamy) to są jakieś
    > konsekwencje tego?

    A dlaczego miałaby Ci nie przysługiwać? Płacisz wyłącznie podatek
    liniowy ub ryczałt?
    Jeżeli w PIT rocznym który wypełnisz da sie technicznie (będzie
    odpowiednia pozycja, załącznik itp) ulgę na dziecko uwzględnić to znaczy
    że Ci przysługuje.

    > I ostatnie: gdybym zlecił wypełnienie PIT'a komuś, kto zajmuje się tym
    > "profesjonalnie", to za ewentualne błędy w rozliczeniu kto ponosi
    > odpowiedzialność? Ja czy osoba wypełniająca?

    Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe ponosi podatnik. Osoba
    świadcząca usługę ponosi tylko odpowiedzialność cywilną wobec klienta.
    Innymi słowy - co ci US przysoli musisz zapłacić a potem ewentualnie
    dochodzić odszkodowania od wykonawcy, pod warunkiem, że mu udowodnisz że
    to jego błąd.
    Nie da sie tego układu zmienić żadną umową - wszelkie postanowienia w
    tej materii będą po prostu nieskuteczne.

    Warto natomiast zapisać w umowie, że w wypadku gdy wykonawca wypełni
    zobowiązanie nieprawidłowo z własnej winy (czyli nie dlatego że mu np.
    nie dostarczyłeś jakiegoś PITa cząstkowego ale dlatego że źle coś ujął,
    zakwalifikował, policzył itp) to korekta zeznania jest gratis. I zapisać
    termin w jakim wykonaca ma sporządzić korekte, żeby nie było, że albo
    zrobisz ją sam albo będziesz czekał do świętego nigdy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813