  • 1. Data: 2006-11-15 14:41:38
    Temat: Stypendium naukowe i podatek
    Od: Grzesiek <n...@g...pl>

    Witajcie,

    Pracuje sobie jako asystent w jednej z warszawskich uczelni wyzszych.
    Uczelnia wyplaca mi stypendium naukowe na podstawie umowy zawartej jakis
    czas temu. W tresci umowy wymienione sa min. takie obowiazki stypendysty:

    - praca nad swoim doktoratem
    - prowadzenie zajec dydaktycznych
    - publikacja artykulow naukowych
    - wygloszenie wykladu na zadany temat na seminarium naukowym
    - prace na rzecz Uczelni

    Od poczatku trwania umowy nie pobierano od stypendium zadnego podatku. W
    tym miesiacu sytuacja ulegla zmianie bowiem stwierdzono "brak" postepow
    w sprawie dysertacji. Wladze Uczelni podjely decyzje o rozpoczeciu
    naliczania podatku dochodowego od stypendium.

    W zwiazku z tym moje pytania brzmia:
    1) Czy Wladze maja do tego prawo (na jakiej podatwie).
    2) Jesli zas maja to w jakiej wysokosci ma byc naliczony podatek: caly
    czy z uwzglednieniem 50% kosztow usyskania przychodow.
    3) Czy jesli musze zaplacic podatek, to czy musze rowniez zaplacic
    zalegly podatek dochodowy za okres, w ktorym mi go nie naliczano?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi,

    Pozdrawiam,

    Grzesiek

  • 2. Data: 2006-11-16 00:39:10
    Temat: Re: Stypendium naukowe i podatek
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Grzesiek" <n...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > sprawie dysertacji. Wladze Uczelni podjely decyzje o rozpoczeciu
    > naliczania podatku dochodowego od stypendium.

    Zapytaj się uczelnie na podstawie jakiego paragrafu.
    Bo stypendium jest zwolnione z podatku.

  • 3. Data: 2006-11-16 08:15:57
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    Znalzlam cos takiego:

    Podatek dochodowy od osób fizycznychTrzeba zapłacić podatek od stypendium

    Instytucje fundujące studentom stypendia za wyniki w nauce muszą w trakcie
    roku pobierać od wypłacanych kwot zaliczki na podatek, a po zakończeniu roku
    podatkowego dokonać ostatecznego rozliczenia.
    To pisze Gazeta Prawna - nie mam dostpu do calosci artykulu..

  • 4. Data: 2006-11-16 08:17:15
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    Iink:
    http://www.gazetaprawna.pl/?action=showServiceArticl
    e&id=33&dok=1838.27.62.2.14.1.0.3.htm

    Moze uczelni taniej wyjdzie placenie podatku za stypendia, jesli zedrze
    forse najpierw z Ciebie? Pytanie, czy moze zdzierac z Ciebie.

  • 5. Data: 2006-11-16 08:34:36
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik doktorynka napisał:
> [...]
    >
    > Moze uczelni taniej wyjdzie placenie podatku za stypendia, jesli zedrze
    > forse najpierw z Ciebie? Pytanie, czy moze zdzierac z Ciebie.

    PIT OBOWIĄZKI PŁATNIKÓW POMAGAJĄCYCH UCZNIOM I STUDENTOM
[...]

    Fundacje i stowarzyszenia coraz częściej udzielają wyróżniającym się
    uczniom lub studentom okresowej pomocy finansowej w postaci stypendium.
    Dobroczynność tych instytucji skutkuje jednak dodatkowymi obowiązkami
    podatkowymi.

    Zwolnione tylko 380 zł

    Stypendia stanowią dla osób, które je otrzymują, przychód podlegający
    opodatkowaniu. Od zasady tej przewidziane zostały jednak liczne wyjątki.
    Wymienia je art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.;
    dalej ustawa o PIT) w ust. 1 pkt 40b.

    W myśl wspomnianego przepisu stypendysta może skorzystać ze zwolnienia
    podatkowego tylko wtedy, gdy zostaną spełnione pewne warunki. Chodzi o
    to, by:
    o stypendium było przyznawane uczniom lub studentom przez organizacje
    prowadzące działalność pożytku publicznego (np. fundacje,
    stowarzyszenia) lub jednostki samorządu terytorialnego,
    o podstawę do przyznania stypendium stanowił regulamin zatwierdzony
    przez organy statutowe i udostępniony do publicznej wiadomości za pomocą
    internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla
    zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych,
    o ze zwolnienia korzystała jedynie kwota nieprzekraczająca miesięcznie
    380 zł (nadwyżka ponad 380 zł podlega opodatkowaniu).

    Zwolnienie znajdzie zastosowanie, jeśli podatnik przed pierwszą wypłatą
    stypendium złoży płatnikowi oświadczenie (PIT-2C), że nie uzyskuje
    równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem
    dochodów z renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30b
    ustawy o PIT.

    KIEDY PŁATNIK POBIERZE ZALICZKĘ

    Pobierając od wypłaconego stypendium zaliczki na podatek dochodowy od
    osób fizycznych, płatnik:
    o pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej
    kwoty stypendium - gdy podatnik nie złożył płatnikowi oświadczenia PIT-2C,
    o nie pobiera zaliczki, gdy podatnik złożył płatnikowi oświadczenie
    PIT-2C, lecz miesięczne stypendium nie przekracza kwoty 380 zł,
    stypendium jest wtedy wolne od podatku w pełnej wysokości,
    o płatnik pobiera zaliczkę od nadwyżki ponad 380 zł, gdy podatnik złożył
    mu oświadczenie PIT-2C, lecz miesięczne stypendium przekracza kwotę 380 zł.

    Płatnik ma obowiązki

    Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT do poboru zaliczek
    miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych
    stypendiów jako płatnicy są obowiązane uczelnie, placówki naukowe,
    zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne. Sposób obliczania
    zaliczek określony jest w przepisach art. 35 ust. 3 i 4 ustawy o PIT. W
    zależności od wielkości dochodu pobiera się zaliczkę w wysokości 19, 30
    lub 40 procent. Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie na
    formularzu PIT-2A, to miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy od osób
    fizycznych zmniejsza się o kwotę zmniejszającą podatek, czyli 44,17 zł.

    Płatnicy obowiązani są przekazać kwoty pobranych zaliczek na podatek
    dochodowy od osób fizycznych, w terminie do dnia 20 miesiąca następnego
    po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, do urzędu skarbowego właściwego
    według swojej siedziby. Równocześnie z wpłacaną zaliczką powinni złożyć
    deklarację PIT-4.

    Rozliczenie stypendysty

    Po upływie roku podatkowego płatnik wypłacający stypendium musi dokonać
    rozliczenia stypendysty, sporządzając w tym celu informację o wysokości
    wypłaconego stypendium (PIT-8S) lub roczne obliczenie podatku (PIT-40).

    Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o PIT płatnicy stypendiów, o których
    mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego
    roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości
    wypłaconego stypendium (PIT-8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi
    skarbowemu.

    Wynikające z informacji PIT-8S dane dotyczące kwot wypłaconego
    stypendium oraz zaliczek pobranych przez płatnika stypendysta powinien
    wykazać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.

    Płatnik może też wystawić PIT-40. Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o PIT,
    jeżeli podatnik, od którego zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych pobierają płatnicy, złoży płatnikowi przed 10 stycznia roku
    następującego po roku podatkowym oświadczenie PIT-12, wówczas płatnik
    jest obowiązany sporządzić roczne obliczenie podatku PIT-40. W terminie
    do końca lutego należy roczne obliczenie podatku (PIT-40) przekazać
    podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca
    zamieszkania podatnika. Sporządzenie przez płatnika rocznego obliczenia
    podatku (PIT-40) zwalnia stypendystę z obowiązku złożenia rocznego
    zeznania podatkowego.

  • 6. Data: 2006-11-16 08:37:32
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl> wrote in message
> [...]
    > zakończeniu roku podatkowego dokonać ostatecznego rozliczenia.
    > To pisze Gazeta Prawna - nie mam dostpu do calosci artykulu..

    Nie wiem co pisze gazeta prawna, ale wiem co pisze ustawa o podatku
    dochodowym od osób fizycznych.
    ------------
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    39) stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i
    tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia
    doktoranckie
    otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie
    wyższym oraz inne stypendia naukowe za wyniki w nauce, których zasady
    przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw
    szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa
    Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
    ---------

    Za żadne skarby nie da się pobrać podatku od stypendium doktoranckiego.