  • 1. Data: 2004-07-05 09:56:54
    Temat: Technika ksiegowania zaliczki (dosc dlugie).
    Od: Schpakoo! <n...@s...pl>

    Witam!

    Nie udało mi się znaleźć forum bardziej odpowiedniego do niniejszego dla
    problemu, który chciałbym rozwiązać z Waszą pomocą.
    Jestem, nazwijmy to, domorosłym księgowym w małej firmie prawa
    handlowego. Prowadzimy oczywiście księgi handlowe i nęka mnie sprawa
    techniki księgowania operacji gospodarczej, którą chcę w paru słowach
    przedstawić:

    Aby dokonac zakupu towaru musimy zrobic przedplate w 100 % wartosci. Na
    taka przedplate otrzymujemy od dostawcy fakture zaliczkowa. Nastepnie, w
    momencie odbioru towaru (jest to towar masowy, trudno dozowalny)
    otrzymujemy dowod dostawy. Po calym tym obiegu dostajemy fakture
    korygujaca na zaliczke, w czesci niewykorzystanej - zawsze tak jest.

    Ksiegujemy to nastepujaco:
    1. Zapłata zaliczki:

    13 - 206(zaliczki wyplacone dostawcom)

    2. Otrzymanie faktury na zaliczkę:
    301 (rozliczenie zakupu) - 206
    226 (VAT naliczony)

    W tym momencie mam problem z kontem 206. Jego saldo się zeruje, a jest
    to konto rozrachunkowe, co pozwala mi pilnować stan moich rozliczeń z
    kontrahentem. Ja mu tę zaliczkę wypłaciłem i powinna na jego saldzie
    'wisieć'.

    3. Dowód dostawy:
    330 (magazyn) - 301 (rozliczenie zakupu)

    Korekta, to już prosto. Natomiast męczy mnie tutaj brak kontroli nad
    wysokością zaliczek, które zapłaciłem kontrahentowi. Jak zrobić, żeby
    konto zaliczek wskazywało faktyczną ich wysokość. Myślę, że faktura
    zaliczkowa nie powinna być księgowana 'w zaliczki'. Ale jak nie to
    gdzie?

    Pozdrawiam czekając na pomoc

    Schpakoo!

  • 2. Data: 2004-07-05 10:48:33
    Temat: Re: Technika ksiegowania zaliczki (dosc dlugie).
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Użytkownik "Schpakoo!" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Myślę, że faktura
    > zaliczkowa nie powinna być księgowana 'w zaliczki'. Ale jak nie to
    > gdzie?

    Proponuję fakturę zaliczkową księgować na rozrachunki z dostawcami np. 210
    (a nie na zaliczki wypłacone dostawcom), po wystawieniu zaś faktury korekty
    i ostatecznym rozliczeniu zakupu wystawić PK rozliczając wzajemnie oba konta
    rozrachunkowe.
    Justyna

  • 3. Data: 2004-07-05 12:02:36
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

> [...]
    > konto zaliczek wskazywało faktyczną ich wysokość. Myślę, że faktura
    > zaliczkowa nie powinna być księgowana 'w zaliczki'. Ale jak nie to

    Może analityka w układzie dostawców do konta 301 by tu pomogła (saldo dt,
    tzw "towary w drodze" wskazywałoby od kogo powinny przyjść)

    tp

  • 4. Data: 2004-07-05 12:22:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Tomasz Pietrzak napisał:

    > Użytkownik "Schpakoo!" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Może analityka w układzie dostawców do konta 301 by tu pomogła (saldo dt,
    > tzw "towary w drodze" wskazywałoby od kogo powinny przyjść)

    Zawsze pozostaje niedoceniana funkcjonalnośc kont pozabilansowych ;-)
    W końcu po to one są - żeby niektórych rzeczy nie trzeba sobie było
    zapisywać w kajeciku ;-)
    Trzeba tylko pamiętac żeby regularnie je aktualizowac.

    Maddy fanka kont pozabilansowych

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl