  • 11. Data: 2020-01-03 18:57:35
    Temat: Re: Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5e0e687b$0$549$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 02.01.2020 o 21:30, Wojciech Bancer pisze:
    > [...]

    >Bo kiedyś tak było i wielu ludzi dalej tak robi. Z rozpędu i z
    >przyzwyczajenia.
    >A w międzyczasie przepisy się zmieniły. Znaczy się zliberalizowały
    >się, bo w końcu ktoś doszedł do (słusznego) wniosku, że nazywanie
    >sprzętu do 10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie :)

    Czemu nie ?

    >Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w
    >ŚT.
    >Co kto lubi.

    Widac nie czytales linkow Wojtka, jak to tak naprawde zliberalizowali
    :-P

    >A ja widzę.
    >Dla mnie każda zmiana zmniejszająca papierkologię (tym bardziej przy
    >niskich kwotach), to dobra zmiana ;)

    I pieknie jest, dopoki nie zapomnisz zlikwidowac przed uplywem roku
    :-)

    J.

  • 12. Data: 2020-01-03 23:04:30
    Od: Kviat

    W dniu 03.01.2020 o 18:57, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Czemu nie ?

    Bo nazywanie sprzętu do 10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie.

    > Widac nie czytales linkow Wojtka, jak to tak naprawde zliberalizowali :-P

    A czego konkretnie nie doczytałem? Co nie pasuje?
    (Przypomnę dla zasady, że to ja wrzuciłem linka z instrukcją.)
    Bo mam wrażenie, że to właśnie Wojtek nie doczytał, że nie trzeba tego
    wrzucać ani do ŚT, ani do ew. wyposażenia (jeżeli planuje używać dłużej
    niż rok).

    Więc konkretnie, czego nie doczytałem?

    > I pieknie jest, dopoki nie zapomnisz zlikwidowac przed uplywem roku :-)

    Czego zlikwidować?
    No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
    To naprawdę takie trudne?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 13. Data: 2020-01-03 23:14:42
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    trwalego-na-cele-prywatne

    > Hm, i tak US pozwoli zamortyzowac ST calkowicie, a potem przejac na
    > wlasnosc prywatna?

    A jaki przepis nie pozwala?
    Zobacz co należy zrobić przy wycofaniu z EŚT.

    > Przy uczciwym czasie amortyzacji to moze byloby i zasadne, ale
    > trzyletni samochod ma spora wartosc.

    > A telefonu to sie chyba jednorazowo amortyzuje, i co - za miesiac
    > mozna dac zonie/dziecku ? :-)

    No raczej po >1 roku, w przeciwnym przypadku faktycznie
    można się załapać na zarzut pozorności działania. :)
    No i faktycznie jak sprzedasz w ciągu tych 6 lat,
    to trzeba zysk w DG wrzucić, ale to samo dotyczy
    przecież standardowego "wrzucenia w koszty".

    Ja właśnie tak ze starymi sprzętami robię, że
    rozchodzą się "po rodzinie" i to szybciej niż
    po 6 latach, więc wpis i wyjęcie z amortyzacji
    jest dla mnie całkiem fajnym rozwiązaniem.
    Widać kiedy wyjąłem i nie ma problemu.

    I pamiętaj, że jak odliczyłeś VAT, to ten do zwrotu
    będzie (w obecnych interpretacjach wg wartości rynkowej
    z dnia wycofania), amortyzacja dotyczy tylko dochodowego.

    > jak rozumiem - szybszy "okres amortyzacji", choc jak widac - ryzykowny

    Jeśli mówimy o jednorazowej amortyzacji, to jest ten sam.
    No i faktycznie od tego roku EW nie ma.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 14. Data: 2020-01-03 23:19:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-02, Kviat <Kviat> wrote:

    [...]

    > Bo kiedyś tak było i wielu ludzi dalej tak robi. Z rozpędu i z
    > przyzwyczajenia.

    Ale przedstawiłem Ci konkretne korzyści (podatkowe) jakie z tego wynikają,
    a do czego się nie odniosłeś.

    [...]

    > Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
    > Co kto lubi.

    Fakt. Ale nadal wpisanie w ŚT ma swoje zalety, do których
    się nie odniosłeś. :P

    > A ja widzę.
    > Dla mnie każda zmiana zmniejszająca papierkologię (tym bardziej przy
    > niskich kwotach), to dobra zmiana ;)

    No bez przesady z tą papierologią.
    Zmniejszenie papierologii to spowodowała księgowość internetowa,
    teraz masz elektronicznie. :) ŚT i tak obowiązany jesteś mieć
    i prowadzić. :D

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 15. Data: 2020-01-03 23:39:02
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-03, Kviat <Kviat> wrote:

> [...]
    > Bo mam wrażenie, że to właśnie Wojtek nie doczytał, że nie trzeba tego
    > wrzucać ani do ŚT, ani do ew. wyposażenia (jeżeli planuje używać dłużej

    Ujmując stan prawny z roku poprzedniego, to składnik majątku którego
    wartość PRZEKRACZA 1500 należy ewidencjonować, o patrzymy tu:

    https://www.podatki.biz/artykuly/podatki-2019-kto-i-
    kiedy-musi-prowadzic-ewidencje-wyposazenia_23_29118.
    htm
    (artykuł na stan 2019 rok)

    ---
    Zgodnie z definicją zawartą w przepisach wspomnianego wyżej rozporządzenia ws. PKPiR,

    do wyposażenia zalicza się rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną
    działalnością,
    niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.
    Niezaliczanie składników do środków trwałych może następować ze względu na
    przewidywany
    okres używania danego składnika majątku krótszy niż rok lub też z uwagi na jego niską

    wartość początkową (niższą niż 10 000 zł).

    Ważna jest wartość wyposażenia

    Zwróćmy uwagę, że co do zasady ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie,
    którego
    wartość początkowa przekracza 1500 zł. Składniki majątku o niższej wartości stanowią
    również wyposażenie, jednakże nie ma obowiązku ich ewidencjonowania.
    ---

    Tak, wyposażenie zalicza się bezpośrednio w koszty, i tak:

    a) wszystko < rok użytkowania było uznane za wyposażenie (nieząleżnie od wartości)
    b) wszystko o wartości < 10k jest uznane za wyposażenie (nawet długopis)
    c) był obowiązek prowadzenia wyposażenia dla rzeczy o wartości >= 1500 zł

    Ja tam widzę rozłączność.

    Od tego roku jest to wybór między ŚT i "kosztem", jak mówisz.
    Ale w zeszłym roku wybór "wsadzić do wyposażenia" czy nie,
    nie był tak uznaniowy jak to twierdzisz.

    Pytanie którego roku dotyczy omawiana sytuacja.

    To ja zapytam, na podstawie jakiego przepisy TY uważasz,
    że można było coś za 3k walnąć w koszty, bez wpisania do
    ewidencji, przy obowiązywaniu powyższych przepisów?

    > Czego zlikwidować?
    > No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
    > To naprawdę takie trudne?

    No żebyś się nie zdziwił. Ale termin faktyczny to "wycofanie" :P

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 16. Data: 2020-01-03 23:45:21
    Od: Kviat

    W dniu 03.01.2020 o 23:19, Wojciech Bancer pisze:
    > On 2020-01-02, Kviat <Kviat> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale przedstawiłem Ci konkretne korzyści (podatkowe) jakie z tego wynikają,
    > a do czego się nie odniosłeś.

    Bo albo nie zrozumiałem gdzie tam były korzyści, albo nie uznałem tego
    jako korzyści.
    Jest nawet gorzej. Nadal nie widzę korzyści z wrzucania drobiazgów do do ŚT.

    > [...]
    >
    > Fakt. Ale nadal wpisanie w ŚT ma swoje zalety, do których
    > się nie odniosłeś. :P

    Jakie? tylko tym razem proszę łopatologicznie ;)
    Dla mnie korzyść byłaby wtedy, gdy wpisanie popierdółki do ŚT miałoby
    jakąś przewagę (jaką?) nad wrzuceniem popierdółki w koszty i zapomnieniu
    o sprawie.

    > No bez przesady z tą papierologią.

    To w przenośni było :)
    Mniej roboty, niż bawienie się z ewidencjami.

    > Zmniejszenie papierologii to spowodowała księgowość internetowa,

    Nie wzbudziła we mnie zaufania :)
    Jakoś tam mi nie pasuje wrzucać komuś gdzieś na serwer moje dane
    finansowe, dane kontrahentów...
    Mam własne komputery.
    A potem będzie jak z alledrogo, sprawdzą sobie na czym idzie dobry
    biznes i sami to zaczną robić. Mając gotową bazę dostawców i
    odbiorców... głupi by nie skorzystał ;)

    Chyba, że miałeś coś innego na myśli.

    > teraz masz elektronicznie. :) ŚT i tak obowiązany jesteś mieć
    > i prowadzić. :D

    Ale nie do popierdółek do 10tys...
    Na szczęście :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 17. Data: 2020-01-04 00:55:17
    Od: Kviat

    W dniu 03.01.2020 o 23:39, Wojciech Bancer pisze:
> [...]

    > c) był obowiązek prowadzenia wyposażenia dla rzeczy o wartości >= 1500 zł

    Nie będę się upierał.
    Jak zmieniali wartości ŚT z 3,5 na 10tys. (ze dwa lata temu?
    2017/2018?), to czytając o tych zmianach i interpretacje utkwiło mi w
    głowie, że nierozłączną częścią wyposażenia jest użytkowanie poniżej
    roku i podatnik dostał trzy wyjścia. ŚT, ew. wyposażenia, bądź koszty
    bez ewidencji.
    Uznałem to, pewnie błędnie, jako walkę (zapowiadaną już tyle razy... :))
    z biurokracją i że w końcu ktoś poszedł po rozum do głowy, żeby się nie
    bawić w ewidencjonowanie takich popierdółek. Zapomniałem o sprawie.
    Parę takich drobnych rzeczy (>1500zł) wrzuciłem w koszty, bez ewidencji,
    miałem dwie wyrywkowe kontrole od tego czasu i do niczego się nie
    przyczepili... Nie trafili? Potraktowali jako drobny błąd i olali?
    Zobowiązania podatkowego to nie zmieniło. Więc utwierdziłem się w
    przekonaniu...

    > No żebyś się nie zdziwił.

    No cóż. W końcu nie rozmawiamy o jakichś dużych kwotach, dla których
    warto byłby kruszyć kopie i nie spać po nocach ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2020-01-04 01:14:21
    Od: Kviat

    W dniu 04.01.2020 o 00:55, Kviat pisze:

    > No cóż. W końcu nie rozmawiamy o jakichś dużych kwotach, dla których
    > warto byłby kruszyć kopie i nie spać po nocach ;)

    Tak sobie jeszcze przypominam, że gdzieś w 2018 roku było jakieś
    rozporządzenie czy zmiana ustawy likwidująca ew.wyposażenia dla
    ryczałtowców, stąd też może zasugerowałem się ułatwieniami również dla
    KPiR...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2020-01-04 16:03:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2020 23:04:30 +0100, Kviat napisał(a):

    > Bo nazywanie sprzętu do 10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie.

    to jest jednak srodek trwaly, a nie drogi :-)

    Przegiecie to moze byc comiesieczne amortyzowanie kalkulatora za 20 zl
    :-)

    > A czego konkretnie nie doczytałem? Co nie pasuje?
    > (Przypomnę dla zasady, że to ja wrzuciłem linka z instrukcją.)

    Ok, Ty wrzuciles.
    A konkretnie to akapit "co zrobic, jak wyposazenie bedzie uzyte dluzej
    niz rok".
    Ale ja tez nie doczytalem, to tylko wyposazenie o cenie (wartosci)
    ponad 10 tys

    > Bo mam wrażenie, że to właśnie Wojtek nie doczytał, że nie trzeba tego
    > wrzucać ani do ŚT, ani do ew. wyposażenia (jeżeli planuje używać dłużej
    > niż rok).

    Eee - chyba jednak trzeba.

    > Czego zlikwidować?

    Wyposazenia. Ale faktycznie - o cenie przekraczajacej 10kzl

    > No ludzie kochani... zacznijcie w końcu czytać ze zrozumieniem.
    > To naprawdę takie trudne?

    Nasze przepisy ? Czasem bardzo trudne.

    J.

  • 20. Data: 2020-01-04 18:45:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 16:03, J.F. pisze:

    > Nasze przepisy ? Czasem bardzo trudne.

    Ja nawet odnoszę wrażenie, że kontrolujący nie bardzo się orientują
    w tych przepisach.