  • 1. Data: 2011-01-01 21:45:13
    Temat: UKS - czy paragon jest podstawą do wliczenia w koszty
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Witam

    Na wstępie to życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku:)

    Mamy taką sytuację: firma zarejestrowana na terenie Polski świadcząca
    usługi związane z montażem na terenie krajów starej UE. Pracownicy
    pracując na terenie krajów UE używają aut firmowych i ponoszą koszta z
    tytułu eksploatacji aut: paliwo, olej, płyn do spryskiwaczy etc. Czasami
    kupią jakieś narzędzia typu młotek czy wiertła. Zawsze brali na to
    paragony które w Polsce firma zatrudniona do prowadzenia księgowości
    księgowała. No i teraz podczas kontroli UKS wyrzucił z kosztów wszystkie
    te paragony, zostawiając jedynie kwitki za autostrady. Czy paragon jest
    podstawą do wliczenia w koszty czy nie? Księgowość przyjmowała paragony
    bez problemów, tak też robią w kilku innych firmach. Jest to tyle
    dziwne, bo wcześniejsza kontrola nie miała do tego zastrzeżeń. Proszę o
    podawanie podstaw prawnych o ile oczywiście jest to możliwe.

    pozdrawiam i dziękuję
    Rafal

  • 2. Data: 2011-01-12 14:57:31
    Od: "Zephyr" <z...@T...com>

    Użytkownik "Rafal T." <r...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziwne, bo wcześniejsza kontrola nie miała do tego zastrzeżeń. Proszę o
    > podawanie podstaw prawnych o ile oczywiście jest to możliwe.

    nie wiem może sie cos zmieniło, ale jak ja jechałem ciężarowym busem za
    granicę, to wliczałem paragony za paliwo w koszty

  • 3. Data: 2011-01-12 16:50:46
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-01-12 15:57, Zephyr pisze:

    > nie wiem może sie cos zmieniło, ale jak ja jechałem ciężarowym busem za
    > granicę, to wliczałem paragony za paliwo w koszty

    Nic sie nie zmieniło. PKS i kilka innych firm przy przewozach
    zagranicznych tez bierze paragony a nie faktury, więc panowie z UKS po
    prostu chcieli dostać premie za ponad roczną kontrole. Prawnicy twierdzą
    że to co zrobili jest bezpodstawne i że kasa do odzyskania - ale
    najpierw trzeba ją zaplacić a panowie z UKS-u dostaną i tak premie,
    której mimo wszystko końcowo nie oddadzą kiedy skarb państwa będzie
    musiał oddać kasę + odsteki. Na nieszczęście naliczyli tego masakrycznie
    dużo.

    pozdr
    rt

  • 4. Data: 2011-01-12 17:22:30
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 12.01.2011 17:50, Rafal T. wrote:

> [...]
    > której mimo wszystko końcowo nie oddadzą kiedy skarb państwa będzie
    > musiał oddać kasę + odsteki. Na nieszczęście naliczyli tego masakrycznie

    *Jeżeli* to co piszesz ma faktycznie pokrycie w rzeczywistości, to by
    się tu przydał prokurator, bo bandyci pozostają bandytami nawet gdy
    legitymują się upoważnieniem do kontroli.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2011-01-12 18:17:33
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-01-12 18:22, tomek pisze:

    > *JeĹźeli* to co piszesz ma faktycznie pokrycie w rzeczywistoĹ?ci, to by
    > siÄ? tu przydaĹ? prokurator, bo bandyci pozostajÄ? bandytami nawet gdy
    > legitymujÄ? siÄ? upowaĹźnieniem do kontroli.

    Żeby było śmieszniej panowie z UKSu nie pozwolili podejrzanemu
    podatnikowi uczestniczyć w przesłuchaniach pracowników. W ogóle nie
    informowali go o nich, co już jest złamaniem prawa.

    Cześć pracowników twierdziła że wywierano na nich nacisk. Poza tym
    pytali o wszystko, bo nie mieli się czego przyczepić - co juz jest też
    złamaniem prawa, bo postępowanie kontrolne wszczęto w określonej
    sprawie. Przez rok blokowali firmę i w rezultacie czepilisi się paru
    rzeczy (w tym paragonów). Jest to o tyle śmieszne bo poprzednia kontrola
    nie miała co do tego zastrzeżeń. Ewidentnie czuć że działania miały na
    celu blokowanie firmy i nie były zgodne z procedurami. Działanie
    wybitnie na szkodę podatnika.

    pozdr
    rafal

  • 6. Data: 2011-01-12 22:07:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2011, Zephyr wrote:

    > nie wiem może sie cos zmieniło, ale jak ja jechałem ciężarowym busem za
    > granicę, to wliczałem paragony za paliwo w koszty

    W kwestii formalnej - nie pamiętam od czego zaczął się wątek, ale
    *na paliwo* jest odrębna regulacja w rozporządzeniu o KPiR:
    +++
    § 14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczšcych
    niektórych kosztów (wydatków), mogš być sporzšdzone dokumenty
    zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpoœrednio dokonały
    wydatków (dowody wewnętrzne)[...]
    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogš dotyczyć wyłšcznie:
    [...i tu tego *nie ujęli*...]
    [...]
    5. Wydatki poniesione za granicš na zakup paliwa i olejów mogš
    być dokumentowane paragonami lub dowodami kasowymi.
    Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
    ---

    Jeśli więc mowa o paragonach *w ogóle*, to (w odróżnieniu np. od
    sprawy sprzeczności rozporządzenia z ustawą) paragony za paliwo
    nie nadają się do roli argumentu w dyskusji.

    pzdr, Gotfryd