  • 1. Data: 2004-08-23 18:51:16
    Temat: Ubezpieczenie OC auta - jak księgować?
    Od: "Janusz D." <d...@g...pl>

    Prowadzę DG na warunkach ogólnych. W ramach działalności uzywam samochodu
    (kiedys ciężarowego - obecnie wg słynnego wzoru już nie). Wykupiłem polisę
    OC z tym że na raty. Czy do KPiR wprowadzam całą kwotę kosztu ubezpieczenia
    czy tylko w wysokości opłaconej raty w danym miesiącu?

    Janusz

  • 2. Data: 2004-08-23 23:20:49
    Temat: Re: Ubezpieczenie OC auta - jak księgować?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja OT...

    On Mon, 23 Aug 2004, Janusz D. wrote:

    >+ Prowadzę DG na warunkach ogólnych. W ramach działalności uzywam samochodu
    >+ (kiedys ciężarowego - obecnie wg słynnego wzoru już nie).

    Ech... znasz moje pytanie o inwalidę (np.bez nogi) ? :]
    Czy ty przypadkiem nie piszesz o samochodzie CIĘŻAROWYM którego
    "tylko" dotyczą ograniczenia w odliczaniu VAT ??

    >+ Wykupiłem polisę
    >+ OC z tym że na raty. Czy do KPiR wprowadzam całą kwotę kosztu ubezpieczenia
    >+ czy tylko w wysokości opłaconej raty w danym miesiącu?

    Acha. A w kwestii czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo to mamy
    losować ? ;) Bo korzystania z wróżek odmawiamy :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-24 07:43:19
    Od: "Janusz D" <d...@g...pl>

    > Acha. A w kwestii czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo to mamy
    > losować ? ;) Bo korzystania z wróżek odmawiamy :]

    Drogi wróżbicie :-)) Gotfrydzie,
    nie wiem jak sie rozliczam. Prowadzę DG i wszelkie ruchy związane z tą
    działalnością wprowadzam do KPiR. Samochód jest środkiem trwałym
    amortyzowanym co miesiąc stałą kwotą. Ale to chyba nie jest tak istotne.
    Pytanie moje dotyczy policy OC na ten samochód. Wiem że koszt tej polisy
    mogę wprowadzic jako koszt uzyskania przychodu. Nie wiem tylko czy od razu
    moge wpisać do KPiR całą kwotę ubezpieczenia czy tylko w wysokości raty
    wpłaconej w danym miesiącu? Polise wziąłem na dwie raty. Jedna teraz , druga
    w lutym.

    Pozdrawiam
    Janusz

  • 4. Data: 2004-08-24 08:05:33
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Drogi wróżbicie :-)) Gotfrydzie,
    > nie wiem jak sie rozliczam.

    Sorki, ze sie w watek wtracam ale mam prosbe
    do Gotfryda lub innych znajacych temat.
    Dosc czesto kudzie odpowiadaja, ze nie wiedza
    jak sie rozliczaja. Mozeby tak stworzyc "krótki
    kurs rozrózniania obu metod" ?

    PawelZ
    -----------

  • 5. Data: 2004-08-24 08:07:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Janusz D napisał:

    > ubezpieczenia

    > Drogi wróżbicie :-)) Gotfrydzie,
    > nie wiem jak sie rozliczam. Prowadzę DG i wszelkie ruchy związane z tą

    Przedsiębiorca nie może nie wiedzieć jak sie rozlicza! Co ty opowiadasz!
    Przeciez dokonując pierwszej kwalifikacj kosztów wybrałeś metode
    memoriałowa lub kasowę.

    Polisę księgujesz wg. takich samych zasad jak inne dokumenty. Wg. takich
    zasad jakie dotychczas stosowałeś. Nie mozna ich w ciągu roku zmienić.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-08-24 08:55:27
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Acha. A w kwestii czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo to mamy
    > losować ? ;) Bo korzystania z wróżek odmawiamy :]

    Moim zdaniem bez względu na to, czy rozlicza się memoriałowo czy kasowo,
    polisę powinien zaksięgować w dwóch ratach (stosownie do okresu, jakiego
    dotyczą). Z takim postępowaniem ja spotkałam się przynajmniej... Można
    uznać, że wynika to z czegoś w rodzaju zasady ostrożności :)

    Monika
    gg 5452359

  • 7. Data: 2004-08-24 23:15:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Aug 2004, Bozoo wrote:
    [...]
    >+ Dosc czesto kudzie odpowiadaja, ze nie wiedza
    >+ jak sie rozliczaja. Mozeby tak stworzyc "krótki
    >+ kurs rozrózniania obu metod" ?

    Mi się wydaje że "krótki kurs" w groups.google leży i się marnuje ;)
    Ale jakby tak zebrać... no to spróbuję wystawić się na krytykę
    grupy; najpierw - "wprowadzenie do krótkiego kursu" ;)
    - kasowo: "w momencie przepływu zapłaty"
    - memoriałowo: "w momencie lub okresie którego zdarzenie dotyczy".

    Teraz "wstęp do krótkiego kursu..." :)

    1. Mowa o rozliczaniu dla celów podatku dochodowego na zasadach ogólnych
    (i to ogólnych ogólnych, czyli "wg skali" jak i ogólnych szczególnych,
    tj. "19% liniowo") - czyli z pominięciem działalności opodatkowanej
    ryczałtami (ewidencjonowanym czy kartą), czynności zwolnionych
    lub niepodlegających opodatkowaniu, takoż uznanych jako "działalność
    gospodarcza" poprzez wybór podatnika, nakaz ustawowy (np. odsetki
    od konta "gospodarczego") tudzież nie wyłączone ustawowo z DG (jak
    np. "czynności managerskie", niezależnie od spornej interpretacji
    taka była "intencja ustawodawcy"[1]).

    2. Rozliczanie może być prowadzone w zakresie prowadzenia ksiąg
    rachunkowych nazywane wtedy "pełną księgowością" (PK) lub
    (do limitu obrotów) - książką przychodów i rozchodów (KPiR).

    3. Dla określenia sposobu wyznaczenia momentu księgowania używa
    się określeń: "memoriałowy" - w takim układzie istotny jest
    "moment którego zdarzenie *dotyczy*", bez względu na faktyczny
    przepływ płatności oraz "kasowy", określający moment przepływu
    tychże płatności. "Płatności" oznaczają różne formy zapłaty,
    w tym przelew, wpłaty i wypłaty gotówkowe, kompensaty,...
    z zastrzeżeniem że w niektórych w ustawie przewidzianych
    wypadkach za moment "kasowy" uznać należy nie dokonanie płatności
    a "postawienie do dyspozycji" (choć nie kojarzę czy jest jakiś
    przypadek związany z DG).

    4. Przychody z zastrzeżeniami poniższych podpunktów zalicza się
    memoriałowo tak w PK jak i KPiR.

    4a. W PK obowiązuje zasada "ścisłego memoriału" i liczę na to iż
    jakiś pełnokasowiec spróbuje ją sprecyzować: chodzi mi o to że
    nie jest dla mnie zupełnie jasne w którym momencie na PK ujmuje
    się przychód należny z tytuły faktury za prace wykonane do
    30.07.2004 jeśli f-ra wystawiona jest 3.08.2004 zaś zapłata
    jest *należna* z 30-dniowym terminem, czyli od 30.08.2004 (29.08
    jest niedziela :))

    4b. na KPiR zezwala się dla dochodów dokumentowanych fakturami
    ujmowanie dochodu z dniem wystawienia faktury (najczęscie może
    być do 7 dni od wydania towaru lub zakończenia usługi !)
    z zastrzeżeniem iż nie można "przekroczyć granicy roku" w ten
    sposób - rozp. ds. KPiR, par.22.1.2 oraz par.22.2

    4c. Wyjątkowo ustawa ukreśla niektóre rodzaje przychodów jako
    ujmowane kasowo (zawsze) - na przykład przychody z należnych
    odsetek; nie zmienia to ich "klasyfikacji" :) jak widać, lecz
    samą zasadę :)

    5. Koszty na KPiR mogą być rozliczane kasowo. Na PK koszty są
    rozliczane zawsze memoriałowo z zastrzezeniami jak w podpunktach,
    podatnik prowadzący KPiR dla celów DG (przyznam bez bicia że
    nie chce mi się sprawdzać jak dla najmu :)) może sobie wybrać
    rozliczanie memoriałowe (czyli jak na PK) z zastrzeżeniami
    jak niżej; w sporej ilości przypadków rozliczenie to okazuje
    się korzystniejsze, nadto zarówno jednolitość rozliczania
    przychodów i kosztów oraz konieczność zbierania przy rozliczaniu
    kasowym większej ilości "kwitków" (konieczny jest zawsze dowód
    zapłaty !) powoduje iż całkiem spory odsetek "KPiRowiczów"
    rozlicza się memoriałowo

    5a. Z zastrzeżeniami wymienionymi w ustawie (można próbować
    podciągnąć pod to "zastrzeżenie" np. obowiązkowe składki
    ZUS-FP [do "produkcji" nie służą :>]) koszty w DG rozlicza
    się na zasadzie ogólnej "poniesione w celu uzyskania
    przychodu". Oznacza to że przy rozliczaniu memoriałowym
    należy często uwzględnić nie moment lub okres którego dotyczy
    koszt, lecz moment lub okres którego dotyczy *przychód*,
    związany z kosztem który usiłujemy "uznać za dotyczący
    przychodu" ! Przykładem jest zakup usługi - podlecenia,
    potrzebnego do realizacji jakiejś umowy; dopiero jak
    określimy kiedy będziemy realizować umowę (czyli "osiągać
    przychód") - powinniśmy się zająć "przypisaniem kosztu"
    do *tego samego okresu*. Oczywiście w myśl zasady że kosztem
    mogą być również wydatki które *nie* przyniosły przychodu
    (choć "realnie licząc mogły go przynieść") - to takie "wyrzucone
    w błoto środki" (np. rzeczone podzlecenie którego wynik nam
    się nie przydał) mogą (o ile) zostać uznane za koszt w momencie
    jak stanie się jasne że przychodu nie będzie ("idzie w straty").
    Nie widzę powodu dla którego w takim przypadku memoriałowe
    KPiR miało się różnić od PK :) - ktoś skrytykuje ?

    5b. Wyjątkiem od 5a są tzw. "koszty ogólne", czyli utrzymanie
    biura, ochrony... Koszty owe księgujemy "na bieżąco" z zastrzeżeniami
    dalszych punktów oraz moją ciekawością przywołaną już w p. 4a:
    mianowicie kiedy powinna być zaliczona w KUP f-ra dotycząca
    zakupu w dniu X, wystawiona w dniu Y oraz określająca dzień
    *należności* na Z... Zeznaję iż sam księguję "Y" z założeniem
    iż ma być memoriałowo - ale głowy bym wolał nie dawać :>
    Skomentuje ktoś ?

    5c. Dalszym wyjątkiem/różnicą PK<>KPiR są rozliczenia międzyokresowe:
    na PK przychody których osiąganie "trwa" należy rozpisać - np.
    przy budowie (zaraz coś gdzieś palnę i Maddy mnie rozwalcuje, ale
    niech tam...) mimo iż zapłata będzie należna "na zakończenie"
    przychody należy księgować "proporcjonalnie do postępu prac",
    usiłując opisać pierwszym przybliżeniem: "tyle ile należałoby
    się za robotę jakby została przerwana bez winy wykonawcy
    i poszedłby do sądu, kar umownych nie uwzględniając" :) - i to
    samo dotyczy kosztów.
    Mam nadzieję że nie wymieszałem nadmiernie jakichś pojęć
    z rachunkowości z podatkami.

    Na KPiR takiego obowiązku nie ma: jest faktura - jest przychód.
    A przynajmniej mi tak wyszło :) (miałem taki przypadek: dość
    spory przychód, należny na początku roku, nieco :> pracy oraz
    spore koszty poniesione jeszcze na koniec poprzedniego roku...)

    5d. Zasada braku rozliczeń międzyokresowych dotyczy również
    kosztów ogólnych: tu wdzięczność należy się grupowiczowi który
    wyłuskał i zapodał wyrok NSA jasno stawiający sprawę: kosztów
    z f-ry "ogólnej" *nie należy dzielić* "na drobne" :)

    5e. Jeszcze lepiej komplikuje się na KPiR sprawa materiałów
    handlowych: z wszelkich interpretacji wynika iż zaliczane
    są w KUP tak jak koszty "ogólne" - tj. o ile wybrano
    "KPiR memoriałowe", to nie tyle kasowo, co "z momentem zakupu".
    Uproszczenie korygowane jest za pomocą remanentu okresowego
    (w szczególności obowiązkowym remenentem rocznym).

    5f. Jest grupa kosztów ujmowanych zawsze kasowo - regulacją
    ustawową (hm... czy w rozporządzeniu coś się znajdzie...) - na
    przykład koszty różnic kursowych, czy też w inny sposób - na
    przykład dopiero przy sprzedaży "nabytku", na przykład zawsze
    memoriałowo (również na KPiR "kasowym" !) - np. gdzieś w art.22.1e
    i następnych, tudzież ktoś coś o nieruchomościach w tym
    stylu pisał.

    No to ładnie....

    Wnioski:
    - potrzebne są odpowiedzi na postawione pytania
    - potrzebne są niepostawione pytania :)
    - ...i odpowiedzi do nich :>
    - ...oraz dyskusja do reszty !

    A na deser: jakby to ktoś uprościł, to może by i "szewc zza
    roga" zabrał się za KPiR... a tak to podatnik zaczyna spisywać
    prostą rzecz i wychodzą mu trzy strony :>

    Chyba trzeba iść spać... :]
    Acha: podejmuje się ktoś napisać "krótki kurs" ? Bo to powyżej
    to jest "wstęp"... (technologią akademicką, czyli "wstęp do....
    i księga 300 stron :) - ale cóż poradzić... :])

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)