  • 1. Data: 2008-02-05 11:00:38
    Temat: Ufundowane czesne-podatek od nagrody?
    Od: "Prymus" <m...@n...pl>

    Prywtna szkoła wyższa, w nagrodę za wybitne osiągnięcia zwolniła studenta z
    płacenia czesnego.

    Czy student ma obowiązek zapłacić podatek od wartości czesnego z jakiego
    został zwolniony?
    Czy mozna jakoś go zmniejszyć (ulgi itp) lub uniknać?
    Ma jakieś znaczenie czy student gdzieś pracuje?

  • 2. Data: 2008-02-05 11:09:44
    Temat: Re: Ufundowane czesne-podatek od nagrody?
    Od: "Prymus" <m...@n...pl>

    Dodam tylko, że był to konkurs z nagrodą i w zasadzie każdy mógł w nim wziąć
    udział, jeśli miał pewne osiągnięcia, nie tylko student tej szkoły.
    Czy dla takich nagród nie ma innej stawki podatku ewentualnie?

  • 3. Data: 2008-02-05 15:54:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Prymus wrote:
    > Dodam tylko, że był to konkurs z nagrodą i w zasadzie każdy mógł w nim wziąć
    > udział, jeśli miał pewne osiągnięcia, nie tylko student tej szkoły.
    > Czy dla takich nagród nie ma innej stawki podatku ewentualnie?

    a ile tego było?

    Wygrane w konkursach poniżej 760 zł jak pamiętam są zwolnione, powyżej
    tego podatek powinien pobrać organizator konkursu w wysokości 10%
    nagrody (czyli w tym przypadku jeśli to była gotówka, pomniejszyć jej
    wypłatę o 10%), przesłać do US a tobie dać pit z informacją o wysokości
    nagrody.

  • 4. Data: 2008-02-06 10:16:05
    Od: "Prymus" <p...@n...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
> [...]
    > tego podatek powinien pobrać organizator konkursu w wysokości 10% nagrody
    > (czyli w tym przypadku jeśli to była gotówka, pomniejszyć jej wypłatę o

    Nagrodą było bezpłatne świadczenie usługi edukacyjnej (równowartość
    czesnego, z którego został zwolniony, więcej niż 760), tak więc żadnej
    gtotówki nie było.
    Czy to wygrana czy nagroda, czy podlega pod te 10% podatku ?

    > przesłać do US a tobie dać pit z informacją o wysokości nagrody.

    Po co ten pit, skoro już pobrał podatek?

  • 5. Data: 2008-02-06 14:39:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Prymus wrote:
> [...]
    > gtotówki nie było.
    > Czy to wygrana czy nagroda, czy podlega pod te 10% podatku ?

    tak, po prostu powinien od ciebie pobrać 10% na podatek przed "wydaniem"
    nagrody.
    Dlatego właśnie często w konkursach wygrana jest w postaci samochodu i
    3750 zł w gotówce. potem te 3750 biorą na podatek i dostajesz samochód.

    > Po co ten pit, skoro już pobrał podatek?

    a jak się US zapyta czy zapłaciłes podatek to co im pokażesz?
    Organizator jest tylko pośrednikiem, to ty za jego pośrednictwem, a nie
    on płaci podatek.

  • 6. Data: 2008-02-06 14:53:02
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    witek pisze:
> [...]
    [ciach]

    > a jak się US zapyta czy zapłaciłes podatek to co im pokażesz?

    Figę z makiem. To nie na nim obowiązek zapłaty spoczywa.

    Jeżeli został pobrany zryczałtowany podatek od nagrody w konkursie to
    nagrodzony niczego nie dostaje.
    Organizator-płatnik nie ma prawa wydać nagrody bez pobrania podatku
    który następnie odprowadza do US.
    Płatni składa jedynie na koniec roku zbiorczą informację PIT8AR do
    swojego urzędu.
    Nagrodzeni nie są w żaden sposób identyfikowani w zeznaniu - wpisuje się
    kwoty łączne za poszczególne miesiące.

    > Organizator jest tylko pośrednikiem, to ty za jego pośrednictwem, a nie
    > on płaci podatek.

    Organizator jest PŁATNIKIEM która to funkcja jest zdefiniowana w prawie
    tak samo jak jego obowiązki i odpowiedzialność.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-02-07 08:28:42
    Od: "Prymus" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał
    > Jeżeli został pobrany zryczałtowany podatek od nagrody w konkursie to
    > nagrodzony niczego nie dostaje.
    > Organizator-płatnik nie ma prawa wydać nagrody bez pobrania podatku który
    > następnie odprowadza do US.

    Ale tu nagroda nie jest ani rzeczowa, ani pieniężna. Jest to po prosty
    usługa. A może to nie jest nagroda w myślę przepisów podatkowych?
    Nie da się jej nie wydać, co najwyżej nie zrealizować.

> [...]
    > urzędu.
    > Nagrodzeni nie są w żaden sposób identyfikowani w zeznaniu - wpisuje się

    Organizator chce wysłaś do urzędu PIT8A z danymu nagrodzonego, co to
    oznacza?

  • 8. Data: 2008-02-07 13:38:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Prymus pisze:
> [...]
    > usługa. A może to nie jest nagroda w myślę przepisów podatkowych?
    > Nie da się jej nie wydać, co najwyżej nie zrealizować.

    Ja nie wnikam czy jest. Jeżeli pobrany został zryczałtowany podatek 10%
    to znaczy że nagrodzony jest już zwolniony w wszelkiego rozliczania
    podatku od tego świadczenia.

    > Organizator chce wysłaś do urzędu PIT8A z danymu nagrodzonego, co to
    > oznacza?

    Nie da się. Na tym druku nie ma miejsca na wpisanie danych nagrodzonego.
    Obejrzyj sobie sam.
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_2007/pit_8ar.pdf

    Organizator nie wie co czyni albo Ty przekręcasz.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2008-02-07 13:46:52
    Od: "Prymus" <p...@n...pl>

> [...]
    > http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_2007/pit_8ar.pdf

    > Organizator nie wie co czyni albo Ty przekręcasz.

    Organizator chce wysłać PIT8C, a nie 8ar. Czyżby więc nie zapłacił
    zryczałtowanego podatku od nagrody? Może wygranie darmowej usługi nie jest
    nagrodą? A może organizator źle do tego podchodzi, nie chciałbym być
    obciążony czymś czym nie muszę.

  • 10. Data: 2008-02-07 20:31:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Prymus wrote:

    > Ale tu nagroda nie jest ani rzeczowa, ani pieniężna. Jest to po prosty
    > usługa.

    Ale usługa ma wartość, która została opodatkowana.

    "Niezapłacenie" czegoś też jest twoim dochodem.