  • 1. Data: 2010-03-25 09:48:50
    Temat: Ulepszenie samochodu wartego ponad 20000 EURO.
    Od: piotrsaw <p...@a...torun.pl>

    Witam.

    Czy to w ogóle jest "podatkowo" możliwe?
    Sytuacja tego rodzaju:
    Kupiłem w lutym 2008 Citroena C8 wartego
    127000. Ponieważ EURO nie stało za dobrze
    w tamtym czasie /mój pech, ale może cena
    dzięki temu spadła/ do odliczeń mogłem
    wziąć tylko 70408.
    Minęły 2 lata. Dopłaciłem za przedłużenie
    gwarancji /5900/.
    Pierwotnie chciałem wrzucić to w koszty,
    ale po głębszym zastanowieniu wyszło mi, że
    jest to raczej ulepszenie niż naprawa no
    i trzeba amortyzować.
    Czy w tej sytuacji w ogóle jest możliwość odpisania
    tego pakietu gwarancyjnego? W dni zakupu przedłuzonej gwarancji
    równowartość 20000 EURO to 79866.
    No i tak się biję z myślami, bo w ustawie jest zdaje się
    napisane, że odpisać można jedynie 20000 EURO
    wg kursu z dnia zakupu.
    Jestem raczej pesymistą co do amortyzacji tego
    pakietu. Może jednak się mylę?

    Piotr Sawrycki

  • 2. Data: 2010-03-25 10:18:56
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    piotrsaw w <news:hofbj4$pe6$1@flis.man.torun.pl>:

> [...]
    > Pierwotnie chciałem wrzucić to w koszty,
    > ale po głębszym zastanowieniu wyszło mi, że
    > jest to raczej ulepszenie niż naprawa no

    A na czym polega to ulepszenie i jak wydatek 5900 spowodował wzrost wartości
    użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia?

    Ja bym potraktował ten wydatek jako ubezpieczenie od ponoszenia kosztów
    napraw.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2010-03-25 10:55:35
    Od: piotrsaw <p...@a...torun.pl>

    W dniu 2010-03-25 11:18, 'Tom N' pisze:

> [...]
    > użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia?
    >
    > Ja bym potraktował ten wydatek jako ubezpieczenie od ponoszenia kosztów

    Ulepszenie ma niby polegać na zwiększeniu wartości samochodu
    poprzez wydłużenie okresu gwarancji.
    Zastanawiałem się nad taka interpretacja, jak swego rodzaju forma
    ubezpieczenia, ale mam wątpliwości. Dlatego piszę.
    I dziękuje bardzo za zainteresowanie problemem.

    A czysto teoretycznie. Czy tai samochód osobowy, którego
    wartość w chwili ewidencjonowania przekracza 20000 Euro może
    podlegać w trakcie eksploatacji "odpisywalnym amortyzacyjnie"
    ulepszeniom?

    Piotr Sawrycki

  • 4. Data: 2010-03-25 12:27:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Mar 2010, piotrsaw wrote:

    > A czysto teoretycznie. Czy tai samochód osobowy, którego
    > wartość w chwili ewidencjonowania przekracza 20000 Euro może
    > podlegać w trakcie eksploatacji "odpisywalnym amortyzacyjnie"
    > ulepszeniom?

    IMO - nijak.
    Amortyzacji podlega wartość początkowa środka trwałego, tylko
    i wyłącznie. Art.22a oraz 22g.17.
    "Amortyzowanie ulepszenia" jest uproszczeniem, sprowadzającym
    się do wyznaczenia wartości amortyzacji różnicy między nową
    a poprzednią wartością początkową.
    Skoro różnica nie uprawnia do zaliczenia w KUP...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-03-25 14:06:24
    Od: piotrsaw <p...@a...torun.pl>

> [...]
    > się do wyznaczenia wartości amortyzacji różnicy między nową
    > a poprzednią wartością początkową.
    > Skoro różnica nie uprawnia do zaliczenia w KUP...

    Czyli moje obawy były jednak uzasadnione.
    A poza konkursem :-). Czy coś takiego jak pakiet gwarancyjny można
    wrzucić w koszty inaczej niż amortyzację?

    Pozdrawiam

    Piotr Sawrycki

  • 6. Data: 2010-03-25 17:26:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    piotrsaw w <news:hofqm2$34s$1@flis.man.torun.pl>:

    > Czyli moje obawy były jednak uzasadnione.

    Że nie można amortyzować powyżej 20kEUR? Przecież to bezpośrednio z przepisu
    wynika.

    > A poza konkursem :-). Czy coś takiego jak pakiet gwarancyjny można
    > wrzucić w koszty inaczej niż amortyzację?

    A pakiet gwarancyjny dotyczący zwrotu oraz możliwość zaliczenia wydatków
    naprawy powypadkowej do kosztów powszechnie znany jako _ubezpieczenie AC_ to
    jak księgujesz?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2010-03-26 08:46:33
    Od: piotrsaw <p...@a...torun.pl>

    W dniu 2010-03-25 18:26, 'Tom N' pisze:

    > Że nie można amortyzować powyżej 20kEUR? Przecież to bezpośrednio z przepisu
    > wynika.

    Tak się domyślałem, ale nie jestem księgowym i wolałem się poradzić.

    > A pakiet gwarancyjny dotyczący zwrotu oraz możliwość zaliczenia wydatków
    > naprawy powypadkowej do kosztów powszechnie znany jako _ubezpieczenie AC_ to
    > jak księgujesz?

    No, wrzucam w koszty w całości /tj. w proporcji aktualnej wartości do
    tych 20000EURO./ Czyli mogę sobie wykupywać tego typu ubezpieczenia
    dodatkowe i wrzucać je w koszty?
    W sumie to mnie wystraszyła trochę kwota, którą odliczam. Bo z drugiej
    strony wykupienie jakiegoś dodatkowego assistance za 200 PLN nie
    budziłoby mojej wątpliwości, co do mozliwości odliczenia.
    Dziękuję za porady.

    Piotr Sawrycki