  • 1. Data: 2007-09-25 07:31:06
    Temat: Ulgowy ZUS
    Od: Quental <a...@g...com>

    Witajcie!

    Od sierpnia mam DG w s.c., a oprocz tego oboje wspolnicy sa na etacie,
    a zatem ZUSowi placimy tylko na NFZ. Od listopada albo grudnia etatu
    juz nie bedzie, wiec bedzie koniecznosc placenia tez spolecznego ZUSu.
    Powstaje pytanie czy przysluguje nam w tym momencie ulgowy ZUS, czy
    nie, a jesli tak, to przez jaki czas - 2 lata od rozpoczecia
    dzialalnosci (czyli do lipca 2009), czy 2 lata od rozpoczecia placenia
    ulgowego spolecznego ZUSu (czyli do pazdziernika lub listopada 2009).

    Z gory dzieki za pomoc.

    Pozdrowienia,

  • 2. Data: 2007-09-25 07:54:08
    Temat: Re: Ulgowy ZUS
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Quental" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...

> [...]
    > dzialalnosci (czyli do lipca 2009), czy 2 lata od rozpoczecia placenia
    > ulgowego spolecznego ZUSu (czyli do pazdziernika lub listopada 2009).

    Sprawa jest prosta. Czy w momencie, jak w listopadzie czy grudniu
    przyjdziesz do ZUS-u skladac zgloszenie do ubezpieczen spolecznych bedziesz
    mogl powiedziec, ze w ostatnich 60 miesiacach nie prowadziles DG?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-09-25 08:03:09
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2007 o 09:54:08 SDD <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > bedziesz
    > mogl powiedziec, ze w ostatnich 60 miesiacach nie prowadziles DG?

    Aż tak prosto? W momencie rozpoczynania DG przyslugiwało mu prawo do
    ulgowego ZUSu,
    ale go nie płacił bo nie musiał. Czy to ma oznaczać że stracił prawo do
    ulgi?
    To mi śmierdzi wykładnią rozszerzającą

  • 4. Data: 2007-09-25 12:47:38
    Od: Quental <a...@g...com>

    > A tak prosto? W momencie rozpoczynania DG przyslugiwa o mu prawo do
    > ulgowego ZUSu,
    > ale go nie p aci bo nie musia . Czy to ma oznacza e straci prawo do
    > ulgi?
    > To mi mierdzi wyk adni rozszerzaj c

    No wlasnie - spytalbym z innej perspektywy - czy ktos byl w podobnej
    sytuacji?
    Zreszta jak juz bedzie wszystko na pewno wiadomo, to wtedy oczywiscie
    w ZUSie popytam co i jak - na pewno wtedy sie odezwe na grupie.
    Ale gdyby ktos cos pewnego wiedzial wczesniej, to by na pewno nie
    zaszkodzilo.

    Pozdrowienia,

  • 5. Data: 2007-09-25 16:51:43
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

> [...]
    > w ZUSie popytam co i jak - na pewno wtedy sie odezwe na grupie.
    > Ale gdyby ktos cos pewnego wiedzial wczesniej, to by na pewno nie

    Tez jestem zainteresowany! Jakby co to jestem za 'ulgowym' zusem :-)

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2007-09-25 17:05:44
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Sep 2007 10:03:09 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]

    Dokładnie tak :)

    > Aż tak prosto? W momencie rozpoczynania DG przyslugiwało mu prawo do
    > ulgowego ZUSu,
    > ale go nie płacił bo nie musiał. Czy to ma oznaczać że stracił prawo do
    > ulgi?

    Nie stracił, tylko nie skorzystał przez te miesiące, kiedy był ubezpieczony
    z innego tytułu.
    Było niedawno na grupie pytanie o kod tytułu do ubezpieczenia dla tych
    "ulgowych" ZUS-ów.
    Słusznie ktoś podał, że jest to 05 70 00. Pamiętam, że już wtedy pisałam o
    tym, że ważne jest, aby osoba zgłaszająca działalność, która byłaby
    uprawniona do skorzystania z ulgi, mimo, że zgłasza się tylko do
    ubezpieczenia zdrowotnego, bo jest "na etacie", zastosowała ten kod. I nie
    należy zwracać uwagi, że Płatnik "krzyczy", że to błąd. Mimo protestów
    nawet wysłać się elektronicznie takie zgłoszenie da, o dziwo... ;)

    Do czego dążę?
    Informacja jest niestety tylko potwierdzona telefonicznie, więc proszę na
    mnie za głośno nie krzyczeć ;)

    Jeśli wtedy osoba zgłosi się z kodem 05 10 00, to według panienki z ZUS-u
    skorzystać już w razie utraty etatu z ulgi nie może. Poparcia w przepisach
    nie widziałam i być może sprawa byłaby do uratowania.

    Ale jeśli zgłosi się prawidłowo, to w takim przypadku, o jakim pisze
    Quental, ZUS nie będzie robił żadnych wstrętów i przyjmie właściwe
    zgłoszenie. Przy czym oczywiście ten okres będzie się liczył nie od dnia
    przystąpienia do ub.społecznych, ale od początku zgłoszenia działalności,
    bo od wtedy przysługiwałaby ulga, gdyby nie było zwolnienia z tytułu innego
    ubezpieczenia.

    I już :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-09-25 18:01:06
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

> [...]
    > przystąpienia do ub.społecznych, ale od początku zgłoszenia działalności,
    > bo od wtedy przysługiwałaby ulga, gdyby nie było zwolnienia z tytułu

    A korekty zgloszenia nie mozna zrobic?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 8. Data: 2007-09-25 18:06:44
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Sep 2007 20:01:06 +0200, Baton napisał(a):

    > A korekty zgloszenia nie mozna zrobic?

    Dlatego właśnie pisałam, że być może sprawa byłaby do uratowania, ale to by
    było trzeba przećwiczyć ;)

    Jest ktoś chętny? ;>

    Tym bardziej, że ZUS jakoś, IMO zdaje się być bardziej przyjazny niż US

    No dobra, przesadziłam. Mniej nieprzyjazny, będzie lepiej :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 9. Data: 2007-09-25 18:11:43
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2007 o 20:06:44 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Tym bardziej, że ZUS jakoś, IMO zdaje się być bardziej przyjazny niż US
    >
    > No dobra, przesadziłam. Mniej nieprzyjazny, będzie lepiej :)

    Można zrobić korektę. Kod 05 70 wszedł dopiero w kwietniu 2006 więc do tej
    pory spora
    liczba osbó zapewne jedze dalej na 05 10 i w końcu będzie musiała
    skorygować.
    Tyle że ustawa nie uzależnia prawa od ulgi od jakiegoś numerka,
    prawo to jest obiektywne, więc imho nie ma powodów do kombinowania.

  • 10. Data: 2007-09-25 18:25:38
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Sep 2007 20:11:43 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > Tyle że ustawa nie uzależnia prawa od ulgi od jakiegoś numerka,
    > prawo to jest obiektywne, więc imho nie ma powodów do kombinowania.

    No fakt, o tym nie pomyślałam, to przecież ponad pół roku po wejściu w
    życie przepisów.

    Przy czym, zaznaczmy może, że to dotyczy TYLKO tych osób, które zgłosiły
    działalność na tych warunkach dopiero PO wejściu w życie przepisów, bo jak
    znam życie, znajdzie się ktoś, kto rozpoczął DG przed 25 sierpnia 2005 r. i
    będzie się upierał, że jemu też to przysługuje.

    Choć może na wyrost się asekuruję?

    :)
    --
    Pozdrawiam,