  • 1. Data: 2002-10-22 11:01:32
    Temat: Umowa o dzielo - koszty, prawa autorskie
    Od: plumtree <p...@g...pl>

    Witam

    Mam pytanie: do jakiej kwoty brutto w przypadku umowy o dzielo nie moge
    pomniejszyc przychodu o koszty uzyskania?
    Szukalem na roznych portalach i kwoty sa rozne (120, 136, 143 zł), przy
    czym autorzy nie podaja dla jakiego roku.

    I drugie pytanie: czy jezeli mam umowe podpisana na kwote nizsza, niz
    ww. i umowa dot. praw autorskich, to czy moge pomniejszyc przychod o
    koszty, pomimo ze w przypadku "normalnej" umowy o dzielo przepisy na to
    nie pozwalaja?

    Pozdrawiam

    plumtree

  • 2. Data: 2002-10-22 13:55:23
    Temat: Re: Umowa o dzielo - koszty, prawa autorskie
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl>

    Użytkownik "plumtree" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Szukalem na roznych portalach i kwoty sa rozne (120, 136, 143 zł), przy
    > czym autorzy nie podaja dla jakiego roku.

    Art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof.
    W tym roku: 143 zł.
    Kasia

  • 3. Data: 2002-10-22 14:14:43
    Od: plumtree <p...@g...pl>

    > Art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof.
    > W tym roku: 143 zł.
    > Kasia

    Dzieki
    A czy jesli przedmiotem umowy sa prawa autorskie (z tymze nadal jest to
    umowa o dzielo) - to powyzsze przepisy rowniez maja zastosowanie? Czy
    moze moge pomniejszyc przychody o koszty?

  • 4. Data: 2002-10-22 14:30:56
    Od: plumtree <p...@g...pl>

    > Jeżeli kwota brutto umowy jest niższa bądź równa 143 zł to wg mnie niestety
    > nie możesz. Nie ma tu znaczenia, czy są to prawa autorskie, czy coś innego.
    > Kasia

    Dzieki za pomoc :)
    --
    plumtree

  • 5. Data: 2002-10-22 14:32:17
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl>

  • 6. Data: 2002-10-22 15:18:51
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

> [...]

    umowa o dzielo) - to powyzsze przepisy rowniez maja zastosowanie? Czy
    moze moge pomniejszyc przychody o koszty?

    Ale to nie ma zadnego znaczenia. Nadaj jest to umowa o dzielo, na kwote, od
    ktorej odprowadza sie podatek w formie ryczaltu. Prawa autorskie NIC a NIC
    tutaj nie maja do rzeczy.

    Kto zniknie z "Na dobre i na zle"? >>> http://link.interia.pl/f1670

  • 7. Data: 2002-10-22 19:09:16
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 22 Oct 2002, Sebastian D-D wrote:

> [...]
    >+ umowa o dzielo) - to powyzsze przepisy rowniez maja zastosowanie? Czy
    >+ moze moge pomniejszyc przychody o koszty?
    [...to powyżej to był plumtree, jak rozumiem; Sebastianie, zaznaczaj
    *jakoś* cytaty !...]

    >+ Ale to nie ma zadnego znaczenia. Nadaj jest to umowa o dzielo,

    W znaczeniu KC ? Ano jest.

    >+ na kwote, od ktorej odprowadza sie podatek w formie ryczaltu.

    Ciekawe... Sugerujesz że od "umowy autorskiej" odprowadza się
    zgodnie z art.22("specyfikacja kosztów").9.4 20% ?
    Jakby kto pytał - to art.22.9.4 odsyła do art.13.2,4,6 i 8
    - a umowy "osobiste" to właśnie art.13.8

    >+ Prawa autorskie NIC a NIC tutaj nie maja do rzeczy.

    A ja zawsze myślałem.... ;> ...że KUP 50% bierze się
    z art.22.9.1,2,3 (w szczególności 3), który to odwołując
    się do "odrębnych przepisów" ("jak myślałem" ;>[1] np.
    ustawy o prawach autorskich) określa szczególny przypadek
    przychodu opisany w art.18 ("z praw majątkowych"), w odróżnieniu
    od ww. art.13("umów osobistych").

    Ale to wszystko pewnie od samodzielnego czytania ustaw
    i patrzenia w formularze[2], a te jak wiadomo zawierają
    błędy[3].

    Niemniej - ponieważ skądś wiesz że prawa autorskie
    "nie mają nic do rzeczy" w kwestii umów cywilnoprowanych
    tytułowanych jako "umowa o dzieło", w szczególności
    w kwestii dopuszczalności np. rzeczonej "stawki 50%"
    - to ja, jako technokrata który bardzo lubi numerki ;)
    bardzo poproszę o podstawę prawną wykluczającą to co
    wiem; jakby ci to rzec - sporo ludzi w tym kraju
    zostanie (po znalezieniu takiej podstawy) osobnikami
    podejrzanymi o wykroczenia skarbowe ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] i oczywiście nadal myślę
    [2] sugeruję rzut oka do PIT-36 lub 37 i chwilę zastanowienia
    "gdzie się wpisuje przychody autorskie"
    [3] oczywiście, ostatnio na grupie wałkowany był VAT-7 - tak
    więc punkt [2] nie jest bynajmniej wyrocznią - ale
    "podstawy" jestem ciekaw, niezmiernie :)

  • 8. Data: 2002-10-22 19:42:03
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Oct 2002, Kasia Mikołajczyk wrote:

> [...]
    >+ nie możesz. Nie ma tu znaczenia, czy są to prawa autorskie, czy coś innego.

    Hm... drugi głos...
    Kasiu, możesz przeczytać moją wypowiedź do Sebastiana
    i "się odnieść" ?
    O ile umiem czytać to art.30.1.3 dotyczy *wyłącznie* art.13,
    jeśli ty kwalifikujesz "umowę autorską" do art.13 - to objaśnij
    mi proszę do której rubryki w PIT-36 lub PIT-37 wpiszesz
    ów przychód i skąd bierzesz wtedy 50% ryczałtowego KUP.

    Kilka słów komentarzy luzem; nie mam zdrowia poukładać
    w formie wykładu (nikt mi nie płaci ;>), chętni mogą
    się pobawić w puzzle:

    - w odróżnieniu od umów "osobistych" (art.13) od umów z przekazania
    praw majątkowych (w tym "autorskich") - jak to tłumaczył kiedyś
    jeden z grupowiczów-twórców - NIE WOLNO (bez względu na kwotę)
    odliczać rzeczywistych KUP (co m.in. wyraźnie różnicuje
    ich "miejsce w ustawie")
    - w KC jest "zasada swobody umów". Oznacza to że nikt ci nie
    zabroni zawrzeć umowy która nie jest zdefiniowana. Prawdą
    jest że niezdefiniowane umowy mogą być wykonywane tylko
    w ramach DG
    - tytuł umowy jest drugorzędny; w polskim prawie o faktycznym
    rodzaju umowy decyfuje jej treść - czytaj: "w razie problemów
    zadecyduje sąd"
    - fakt zaklasyfikowania danej umowy w znaczeniu jednej ustawy
    nie przesądza o jej klasyfikacji dla potrzeb innych ustaw,
    które *być może* mają własne, niespójne definicje; przykła-
    dowo: "umowa licencyjna" zazwyczaj zawiera zakres praw
    dostarczyciela i korzystającego - ale NIC nie przeszkadza,
    żeby JEDNOCZEŚNIE była umową o produkt przemysłowy.
    Dajmy na to - EULA MS-Windows zdaje się jest ewidentną
    licencją na utwór :> i umową na towar przemysłowy pt.
    "krążek CD sprawny przez dwa tygodnie" (czy jakoś tak),
    ale to nie oznacza że "licencje" takie jak niektóre tu
    wymienione:
    http://www.compaq.com/info/spd/
    ...nie moga być "normalnymi" umowami, w których producent
    czarno na białym deklaruje że to co sprzedaje to jest
    *oprogramowanie użytkowe* które *musi* spełniać pewne
    funkcje - a jak nie spełnia to ma miejsce zastosowanie
    gwarancja i parę innych wynalazków, opisanych m.in.
    w polskim KC !

    Streszczając się: fakt, że "na papierku" jest tytuł
    "umowa o dzieło" NIE OZNACZA w szczególności że dla
    celów podatkowych rozliczenia owego papierka należy
    zastosować artykuł 13 UoPDoOF.
    A taki przypadek (że to "nie 13") IMHO oznacza
    że to *również* nie 30.3.

    No, teraz jeszcze mi się dostanie od reszty grupy
    za potencjalne błędy i będziemy mieli jasność ;)

    Maddy, Karol, Sławek - żyjecie ?? ;)
    (i co się z Orką stało... :(!)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (tak BTW - uważający że w umowach "autorskich" należy
    się WYSTRZEGAĆ wszelakich zwrotów mówiących o "wdrożeniu"
    i innych "typowych pracach inżynierskich" - które
    niewątpliwie autorskie NIE SĄ [AFAIK] - wdrażać
    należy na nieautorską umowę o dzieło, IM*H*O [==MSZ]).

  • 9. Data: 2002-10-22 19:51:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Oct 2002, plumtree wrote:

> [...]
    >+ A czy jesli przedmiotem umowy sa prawa autorskie (z tymze nadal jest to
    >+ umowa o dzielo) - to powyzsze przepisy rowniez maja zastosowanie?

    IMHO nie - pod warunkiem że rzeczywiście mowa jest o umowie "autorskiej".

    >+ Czy moze moge pomniejszyc przychody o koszty?

    AFAIK takie coś (możliwość rozliczenia rzeczywistych kosztów)
    przysługuje *tylko* dla umów "wykonywanych osobiście", a nie
    przekazania praw majątkowych (zwanych popularnie "umowami
    autorskimi").

    Tak BTW - zawsze musisz się liczyć z tym, że fiskus będzie
    się doszukiwał tego rozwiązania które jest dla ciebie mniej
    korzystne. Możesz sobie porównać sprawdzając w google
    wnioski z dyskusji "czy mogę brać umowę o dzieło z tego
    samego zakresu w którym prowadzę DG" (ze wskazaniem *wyroków*
    *nakazujących* tak zrobić :> - bo pogrążających strony umowy
    jeśli chodzi o VAT...)

    W każdym razie jeśli umowa jest "autorska" - to IMO "leżysz"
    w tej samej działce co artyści :) a - jak tu ktoś się skarżył
    - oni NIE MOGĄ rozliczać faktycznych kosztów... (a chodziło
    zdaje się o rzeźby czy coś podobnego, gdzie faktyczne koszty
    bez problemu przekraczają 50%).

    Podsumowują: IMO nie możesz odliczyć, ale nie ze względu
    na granicę 143 zł :) tylko >>bycia umowy "autorską"<<.

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (czekający czy dostanie od grupowiczów po uszach za to
    że czytać ustawy nie umie ;) - ale przekonany że nie :))

  • 10. Data: 2002-10-23 08:39:21
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@c...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]

    > mi proszę do której rubryki w PIT-36 lub PIT-37 wpiszesz
    > ów przychód i skąd bierzesz wtedy 50% ryczałtowego KUP.
    Miałam na myśli dokładnie art. 13 pkt 8, w którym jest wymieniona umowa o
    dzieło, bez żadnych dokładniejszych określeń. To ja to interpretuję, jako
    KAŻDĄ umowę o dzieło.

    Rozumiem, że Plumtree chce wykonać jakieś dzieło i sprzedać zarówno to
    dzieło jak i prawa autorskie do niego, czyli chce zawrzeć umowę o dzieło, a
    nie inną. Myślę, że jest to przychód określony w art. 13 pkt 8.

    Przychód z umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich i z 50% kosztami
    wpisałabym w rubrykę z przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o
    której mowa w art. 13 ustawy. Oczywiście mogę się mylić.

    W moim US pani potwierdziła, że jeżeli kwota umowy o dzieło, nawet z
    przeniesieniem praw autorskich nie przekracza 143,- to stosuje się ryczałt
    20%, ale dobrze zdaję sobie sprawę, że pani ta nie jest żadną wyrocznią!!!
    Kasia