  • 1. Data: 2007-05-18 13:05:41
    Temat: Umowa o dzieło pomiędzy osobami bez DG - podatek
    Od: Xorock <x...@g...pl>

    Witam.
    Jak potrzebuję nie mogę nigdzie znaleźć.
    Jeżeli dwie osoby nie prowadzące działalności gospodarczej chciałyby
    podpisać umowę o dzieło to która strona i kiedy odprowadza podatek (o
    ile coś takiego jest w ogóle możliwe)?

  • 2. Data: 2007-05-18 13:36:40
    Temat: Re: Umowa o dzieło pomiędzy osobami bez DG - podatek
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-05-2007 o 15:05:41 Xorock <x...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Jeżeli dwie osoby nie prowadzące działalności gospodarczej chciałyby
    > podpisać umowę o dzieło to która strona i kiedy odprowadza podatek (o

    Cywilnoprawnie jest możliwe, podatkowo można się nadziać.

    Jeśli chcecie coś takiego podpisać, to musicie nadać temu wszelkie pozory
    jednorazowości, nieciągłosci itd, tak żeby się nie załapać na niespodzianke
    w postaci uznania za przedsiębiorcę lub przedsiębiorców.

    Odnośnie odprowadzenia podatku:

    Art 13. updof:
    "
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora -
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z
    tą nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych
    w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności
    gospodarczej
    oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,
    "

    Art. 41 ust 1. updof:

    "
    1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich
    jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości
    prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w
    art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są
    obowiązane
    jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek
    dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego
    o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22
    ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których
    mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w
    skali, o której mowa w art. 27 ust. 1..
    "

    Czyli jeśli zamawiający nie prowadzi DG, to dla wykonawcy nie jest to
    przychód z działalności wykonywanej osobiście i zamawiający nie ma
    obowiązku odprowadzenia zaliczki do USu.
    Wystąpi natomiast IMHO przychód "inny", a podatek zapłaci wykonawca, w
    terminie złożenia PIT-37
    (chyba że pod PIT-53 albo pokrewny to się załapie, nie chce mi się
    sprawdzać).

  • 3. Data: 2007-05-20 16:56:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    t...@o...pl wrote:

> [...]
    > obowiązku odprowadzenia zaliczki do USu.
    > Wystąpi natomiast IMHO przychód "inny", a podatek zapłaci wykonawca, w

    Chyba nie do końca.

    Oficjalna wykładnia krajowej informacji podatkowej oraz urzędów
    skarbowych jest taka, że jest to normalny dochód jak z każdej umowy o
    dzieło, a zaliczkę odprowadza wykonawca dzieła samodzielnie (nie
    pamiętam, który formularz...) - tylko w przypadku dochodów uzyskanych w
    grudniu zaliczki się nie wpłaca. Oczywiście potem wszystko trafia do PIT-37.

  • 4. Data: 2007-05-21 11:11:44

    Dnia 20-05-2007 o 18:56:45 Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

> [...]
    > pamiętam, który formularz...) - tylko w przypadku dochodów uzyskanych w
    > grudniu zaliczki się nie wpłaca. Oczywiście potem wszystko trafia do

    Wykładni KIP nie znam a pisałem to z jakiejś starej interpretacji,
    możliwe że już się coś zmieniło w "wykładni" :)