  • 1. Data: 2005-06-01 17:11:19
    Temat: Umowa o dzieło - zleceniodawca z zagranicy
    Od: "Anna Beneturska" <a...@W...onet.pl>

    Dzień dobry!

    Mam do przetłumaczenia broszurę dla belgijskiej firmy. Firma ta nie ma w
    Polsce oddziału ani przedstawicielstwa. Jestem studentką, nie prowadzę
    działalności gosp, nie mam własnej firmy - nie mogę wystawić faktury.

    Rozwiązaniem w tym przypadku może być umowa o dzieło - i tu mam pytanie.
    Wiem, że przy umowie o dzieło obowiązuje 19% podatek.
    Pytania:
    1. Kto go płaci i komu? Czy w moim przypadku zapłaci go belgijska firma
    polskiemu Fiskusowi czy tez firma ta zapłaci mi całość, a ja odpowiednia
    część musze oddać fiskusowi?
    2. Umówiona kwota za usługę jest w Euro - jak wyliczyć kwotę podatku dla US
    (według jakiego kursu)? Czy jeśli w tym roku nie przekroczę kwoty wolnej od
    podatku to te 19% zostanie mi zwrócone?

    Pozdrawiam,
    Anulka

  • 2. Data: 2005-06-01 19:23:19
    Temat: Re: Umowa o dzieło - zleceniodawca z zagranicy
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik Anna Beneturska napisał(a):

    > Pytania:
    > 1. Kto go płaci i komu? Czy w moim przypadku zapłaci go belgijska firma
    > polskiemu Fiskusowi czy tez firma ta zapłaci mi całość, a ja odpowiednia
    > część musze oddać fiskusowi?

    Szczerze to nie znam przepisów prawa belgijskiego w tym zakresie, ale...
    ...dowiesz sie jak otrzymasz kwity (i pieniądze;)). Prawdopodobnie
    potrącą Ci podatek, ale na pewno nic nie wpłacą do naszego UeSu.

    > 2. Umówiona kwota za usługę jest w Euro - jak wyliczyć kwotę podatku dla US
    > (według jakiego kursu)?

    Rozliczasz po kursie z dnia otrzymania gotówki lub postawienia środków
    do dyspozycji.

    Czy jeśli w tym roku nie przekroczę kwoty wolnej od
    > podatku to te 19% zostanie mi zwrócone?

    Dochody uzyskane w Belgii rozliczasz na zasadach "wyłączenia z
    progresją", czyli doliczasz te dochody do dochodów uzyskanych w Polsce w
    celu ustalenia stawki podatkowej, którą stosujesz *tylko* do dochodów
    "polskich". Więc jeżeli w Polsce nic nie zarobisz, to podatku nie zapłacisz.

    > Pozdrawiam,
    > Anulka

    Jacek (AlterNative)

    "... i tak łatwiej sie wymawia niż "uczciwy polityk."

  • 3. Data: 2005-06-03 14:54:53
    Od: "Anna Beneturska" <a...@W...onet.pl>

    Wczoraj byłam w Urzędzie Skarbowym zapytać co i jak. Moze komus sie przyda
    to, czego się dowiedzialam:

    Podpisuje umowę o dzieło, do umowy dolączam rachunek za wykonane
    tłumaczenie. Firma zagraniczna przesyla mi okreslona w umowie kwote. Od
    momentu kiedy pieniadze wplyna na moje konto (od momentu faktycznego
    uzyskania przychodu) mam czas do 20 nastepnego miesiaca na wykazaniu tego
    fiskusowi. Wypelniam pit53- dochody uzyskane z innych zrodel i place 19%
    podatku od kwoty jaka otrzymalam. Jesli w danym roku nie przekrocze kwoty
    wolnej od opodatkowania, to te zaplacone 19% zostanie mi zwrocone.

    Tyle z urzedu. Mama podpowiada, zeby w umowie umiescic kwote netto, a wtedy
    umowiona kwota bedzie gwarantowana niezaleznie od ewentualnych podatkow czy
    innych oplat po stronie zagranicznej.

    Jesli ktos mialby jakies komentarze to chetnie poslucham ;)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Anulka

  • 4. Data: 2005-06-03 15:42:34
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Anna Beneturska wrote:

    > Tyle z urzedu.
    Dobrze ci powiedzieli, z tym ze ten pit-53 jak pamiętam to jest
    zaliczka, czyli po prostu pod koniec roku jeszcze raz rozliczysz się z
    tego normalnie na pit-36 albo 37 i kwotę z pit-53 uwzględniasz jako
    wpłacone zaliczki.

    > Mama podpowiada, zeby w umowie umiescic kwote netto, a wtedy
    > umowiona kwota bedzie gwarantowana niezaleznie od ewentualnych podatkow czy
    > innych oplat po stronie zagranicznej.

    obawiam się, że firma zagraniczna nie bardzo będzie wiedziała o co ci
    chodzi. Dla nich ten tok rozumowania będzie raczej dziwny.
    Nie wiem co to za firma i jakie masz kontakty, ale żeby nie skończyło
    się to tym, że z ciebie zrezygnują bo kombinujesz.