  • 1. Data: 2015-12-26 12:57:58
    Temat: Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2
    Od: Wiesiek <t...@a...nieistnieje.com>

    Witam. Po śmierci krewnego nabyłem nieruchomość, którą chcę sprzedać. Na
    obecną chwilę z przyczyn których szczegółów nie będę wyjaśniał, nie
    został zapłacony jeszcze podatek od nabycia spadku - postępowanie w toku.
    Czy w tej sytuacji mogę zawrzeć umowę przedwstępną sprzedaży z
    potencjalnym nabywcą i czy tym samym nie naruszam jakiegoś przepisu
    podatkowego? Dodam, że w księdze wieczystej jestem uwidoczniony jako
    obecny właściciel.
    Pozdrawiam,
    W.

  • 2. Data: 2015-12-26 19:04:23
    Temat: Re: Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wiesiek wrote:
> [...]
    > potencjalnym nabywcą i czy tym samym nie naruszam jakiegoś przepisu
    > podatkowego? Dodam, że w księdze wieczystej jestem uwidoczniony jako

    notariusz na 100% bedzie wymagał, z US zaświadczanie o zapłaceniu
    podatku lub zwolnieniu z podatku od spadku, wiec składając SD-Z2 pilnuj
    jak oka w głowie papierka na którym bedzie napisane, że podatek sie nie
    należy.

    Czy przy umowie przedwstępnej bedzie tego wymagał, to nie wiem.Zapytaj
    notariusza.

    Ale zawsze możesz zawrzeć umowę przedwstępną bez zachowania formy
    notarialnej.

    Niewiele warta, ale jeśli chodzi ci o samą umowę to tak da się to zrobić.

  • 3. Data: 2015-12-26 19:10:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-12-15 o 12:57, Wiesiek pisze:
> [...]
    > potencjalnym nabywcą i czy tym samym nie naruszam jakiegoś przepisu
    > podatkowego? Dodam, że w księdze wieczystej jestem uwidoczniony jako

    Właścicielem nieruchomości stałeś się w chwili śmierci krewnego i
    teoretycznie możesz rozporządzać majątkiem. Moim zdaniem mogłaby przejść
    nawet normalna umowa sprzedaży tej nieruchomości, a nie przedwstępna,
    tylko problemem będzie zabezpieczenie nabywcy. Jeśli to obca osoba, to
    najpewniej nie kupi niepewnej nieruchomości.

  • 4. Data: 2015-12-27 16:36:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > tylko problemem będzie zabezpieczenie nabywcy. Jeśli to obca osoba, to
    > najpewniej nie kupi niepewnej nieruchomości.

    swistaki...

  • 5. Data: 2015-12-29 10:42:10
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Dec 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Właścicielem nieruchomości stałeś się w chwili śmierci krewnego

    Prawda.

    > i teoretycznie możesz rozporządzać majątkiem.

    Na swoje potrzeby, owszem. Może go *używać*.
    Mniej więcej w kategorii rozróżnienia autorskich praw majątkowych
    oraz "licencji w rozumieniu PA".

    > Moim zdaniem mogłaby przejść nawet normalna
    > umowa sprzedaży tej nieruchomości,

    Ta.... a moim wygląda to tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,0,9,204,8202
    4,20151018,art-1025-10291-stwierdzenie-nabycia-spadk
    u-lub-przedmiotu.html
    +++
    Art. 1027.
    Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do spadku
    z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa
    wynikające z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku
    albo zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia.
    ---

    > a nie przedwstępna, tylko problemem będzie zabezpieczenie nabywcy.

    Nie, problemem będzie brak "udowodnionego prawa".
    Wobec faktu, że umowa zbycia nieruchomości wymaga formy notarialnej,
    brak poświadczenia kładzie interes na łopatki.

    "Umowa przedwstępna" w formie nienotarialnej jest zaś nieegzekwowalna
    (znaczy mozna dochodzić np. odszkodowania, ale nie da się wyegzekwować
    wydania nieruchomości).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-12-29 11:35:56
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.12.2015 10:42, G.S. pisze:

> [...]
    > umowa zbycia nieruchomości wymaga formy notarialnej, brak
    > poświadczenia kładzie interes na łopatki.

    Ale człowiek nie pisze, że nie było stwierdzenia nabycia spadku, tylko
    że nie zapłacił podatku. Wpis w księdze wieczystej już ma - na jakiej
    podstawie?

    MJ

  • 7. Data: 2015-12-29 15:20:59
    Od: Wiesiek <t...@a...nieistnieje.com>

    W dniu 2015-12-29 o 11:35, Michał Jankowski pisze:
    Wpis w księdze wieczystej już ma - na jakiej
    > podstawie?

    Na podstawie prawomocnego postanowienia sądu.

  • 8. Data: 2015-12-29 18:58:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

    > Ale człowiek nie pisze, że nie było stwierdzenia nabycia spadku, tylko
    > że nie zapłacił podatku. Wpis w księdze wieczystej już ma - na jakiej
    > podstawie?
    >
    > MJ

    wpis w ksiedze wieczystej ma na podstawie aktu dziedziczenia.

    Zapłacenie podatku wymagane jest przy akcie sprzedazy

  • 9. Data: 2015-12-29 20:05:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-12-29, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > wpis w ksiedze wieczystej ma na podstawie aktu dziedziczenia.
    > Zapłacenie podatku wymagane jest przy akcie sprzedazy

    Zapewne chodzi o podatek od spadków i darowizn.

    Nie da się sprzedać nieruchomości bez zaświadczenia z US
    o tym, że albo ten podatek został zapłacony, albo że dana osoba
    była z tego podatku zwolniona.

    Oczywiście umowę przedwstępną podpisać się da, ale na umowie
    sprzedaży notariusz na pewno będzie takiego papierka wymagał.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2015-12-29 20:53:58
    Od: Wiesiek <t...@a...nieistnieje.com>

> [...]
    >
    > Oczywiście umowę przedwstępną podpisać się da, ale na umowie
    > sprzedaży notariusz na pewno będzie takiego papierka wymagał.

    I o to chodzi. Dziękuję panie Wojtku :)