  • 1. Data: 2007-10-31 16:58:18
    Temat: Umowy o dzieło, a brak DG i VAT
    Od: Marek <m...@n...pl>

    Witajcie,

    od kilku lat, z jedną z firm, podpisuję dość regularnie umowy o dzieło,
    związane z różnego rodzaju pracami IT wykonywanymi na rzecz tej firmy.
    Ostatnio dowiedziałem się, że rzekomo muszę mieć założoną działalność
    gospodarczą i odprowadzać podatek VAT - inaczej działam nielegalnie.
    Byłem przekonany, że podpisanie UoD i odprowadzenie podatku PIT jest
    wystarczające dla legalnego wykonywania tego rodzaju umów. Co powinienem
    zrobić w moim przypadku, aby w pełni legalnie móc świadczyć prace dla
    tejże firmy?

    Jeśli to ma znaczenie dla tej sprawy, to moje roczne dochody są
    zdecydowanie niższe niż 10k EUR, którą to kwotę znalazłem jako próg
    zwolnienia od podatku VAT. Nie mam też żadnej umowy o pracę, a przez
    większość czasu kiedy wykonywałem umowy, byłem studentem. Większość prac
    wykonywałem dla jednej firmy, ale sporadycznie, raz, dwa razy w roku
    podpisywałem UoD z innym podmiotem.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 2. Data: 2007-10-31 17:35:11
    Temat: Re: Umowy o dzieło, a brak DG i VAT
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 31-10-2007 o 17:58:18 Marek <m...@n...pl> napisał:

> [...]
    > Ostatnio dowiedziałem się, że rzekomo muszę mieć założoną działalność
    > gospodarczą i odprowadzać podatek VAT - inaczej działam nielegalnie.

    ostatnio też interesowałem się tym tematem i z tego co się do tej pory
    dowiedziałem wynika, że

    jeśli owa firma bierze na siebie odpowiedzialność wobec osób trzecich
    (odpowiednie zapisy w umowie) to to co robisz nie jest działalnością
    gospodarczą (przynajmniej w rozumieniu ustawy o VAT i PIT)
    i w związku z tym VAT cię nie dotyczy.

    Art. 13 ust. 8
    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 1991-07-26
    (Tekst jednolity 2000r. Dz.U. Nr 14, poz. 176)
    Art. 15 ust. 3 pkt 3 i Art. 113 ust. 1
    Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 2004-03-11
    (Dz.U. Nr 54, poz. 535 )

    Piotr

  • 3. Data: 2007-10-31 18:34:43
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-10-2007 o 18:35:11 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > (odpowiednie zapisy w umowie) to to co robisz nie jest działalnością
    > gospodarczą (przynajmniej w rozumieniu ustawy o VAT i PIT)

    A jeżeli nie bierze odpowiedzialności, to w PIT dalej to nie jest
    działalność
    gospodarcza a w VAT obowiązuje zwolnienie podmiotowe(jeśli to IT nie jest
    rzeczoznawstem i doradztwem zarazem). Musisz wtedy tylko prowadzić
    uproszczoną
    ewidencję sprzedaży za dany dzień do VAT(czyli na ogół przy takich
    robotkach ze słabo zdefiniowaną datą zakończenia mżna przyjąć datę
    wystawienia rachunku,
    lub datę sprzedaży z tego rachunku jeśli jest wcześniej)