  • 1. Data: 2005-01-26 10:04:02
    Temat: Usluga nie zaplacona - nie jest kosztem?
    Od: "Iwona W." <iwo_nka(NOSPAM)@wp.pl>

    Witam,
    mam pytanie jak w temacie: czy nie zaplacona wykonana usluga nie jest
    kosztem uzyskania przychodu?
    Tak twierdzi pewna znajoma ksiegowa, niestety nie potrafi odeslac do
    odpowiednich przepisow :-(
    Ona ksieguje takie uslugi jako nie bedace kosztem i w momencie zaplacenia
    daje w koszt.

    Bardzo prosze o odpowiedz, szukalam juz w googlach, niestety nic nie
    znalazlam.

    pozdrawiam zimowo
    Iwona

  • 2. Data: 2005-01-26 10:50:05
    Temat: Re: Usluga nie zaplacona - nie jest kosztem?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Iwona W. wrote:

    >+ Witam,
    >+ mam pytanie jak w temacie: czy nie zaplacona wykonana usluga nie jest
    >+ kosztem uzyskania przychodu?

    Siąść i płakać.
    Znaczy - nie wiesz jaka jest różnica między zaliczaniem *kasowym*
    i *memoriałowym* - bądź informację o tym (rodzaju) uważasz za tak
    tajną że nie można ujawnić na grupie ? ;)

> [...]
    >+ odpowiednich przepisow :-(
    >+ Ona ksieguje takie uslugi jako nie bedace kosztem i w momencie zaplacenia

    Acha.
    Podejrzenie: "ona wie od kogoś, może z jakiegoś szkolenia, ale ustawy
    od 5 lat nie czytała". I nie umie wyłożyć jaki WYBÓR ma podatnik...
    Ech....

    >+ Bardzo prosze o odpowiedz, szukalam juz w googlach, niestety nic nie
    >+ znalazlam.

    groups.google.pl
    -> zaawansowane
    grupa: *.podatki itd itp.

    Czyli np:
    http://groups.google.pl/advanced_group_search?q=+kas
    owo+OR+memoria%C5%82owo+group:*.podatki&num=100&hl=p
    l&lr=&c2coff=1&safe=off

    ...wcisnąć "szukaj" i jest:
    http://groups.google.pl/groups?as_oq=kasowo%20memori
    a%C5%82owo&as_ugroup=*.podatki&lr=&num=100&hl=pl

    ...na pewno "szukalas googlem" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-26 11:03:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Iwona W. napisał(a):
> [...]
    > kosztem uzyskania przychodu?
    > Tak twierdzi pewna znajoma ksiegowa, niestety nie potrafi odeslac do

    Że co proszę? Jak nie potrafi podać wg. którego przepisu stosuje
    szczegolna metode ujmowania dla jednego rodzaju kosztów to to nie jest
    księgowa.
    Nie mówie że z pamięci.
    Ale ja jestem w stanie, mając w reku ustawę, szybko znaleźc kazdy
    przepis szczególny na który sie powołuję - w końcu księgowy powinien
    mieć ustawy w zasięgu reki i mniej więcej znać rozmieszczenie
    poszczególnych przepisów w tekście tak żeby na poczekaniu je znaleźć.
    Inaczej to nie księgowy a zwykły partacz.

    > Ona ksieguje takie uslugi jako nie bedace kosztem i w momencie zaplacenia
    > daje w koszt.

    Co to za usługa i przede wszystkim na podstawie jakiej umowy?
    Zasadniczo jeżeli prowadzi się KPiR kasowo to WSZYSTKIE koszty uznaje
    sie dopiero po zapłacie a jeżeli memoriałowo to WSZYSTKIE koszty (poza
    wyraznie okreslonymi w ustawie, jak umowy osobiste, odsetki a od 1
    stycznia także płace i składki ZUS za pracowników) uznaje się wg okresu
    którego koszt dotyczy bez względu na to kiedy zostały zapłacone.

    Żeby twierdzic że jakis konkretny koszt (a nie konsekwentnie wszystkie
    koszty) nie może zostac zaliczony w KUP przed zapłata trzeba znac
    konkretny przepis który tego nakazuje.

    Spotkałam sie już z urban legend pod rzadami starej ustawy o PD że w
    KPiR pałce i ZUS pracowniczy księguje sie dopiero po zapłacie. Osoby tak
    postępujące nie potrafiły tego wytłumaczyc, ktos im powiedział, jakas
    inna ksiegowa/przełozona robiła tak od niepamiętnych czasów więc i " ja
    zawsze tak robiłam i US sie nie czepiał".

    > Bardzo prosze o odpowiedz, szukalam juz w googlach, niestety nic nie
    > znalazlam.

    Trudno znaleźć przepis który mówi że cos wolno zaliczyć w koszty. Są
    tylko przepisy ktore mówia czego nie wolno i kiedy nie wolno.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2005-01-26 11:31:20
    Od: "Iwona W." <iwo_nka(NOSPAM)@wp.pl>

    Dziekuje za rozjasnienie tematu i wszystkie odpowiedzi!!!

    Pozdrawiam
    Iwona

  • 5. Data: 2005-01-26 15:48:49
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    2005-01-26 at 12:03:06 Maddy wrote:

    [...]

> [...]
    > od 1 stycznia także płace i składki ZUS za pracowników) uznaje się wg
    > okresu którego koszt dotyczy bez względu na to kiedy zostały

    [...]

    Ta, tylko US-y (większość interpretacji) dzielą koszty na pośrednie i
    bezpośrednie - i memoriał dopuszczają w stosunku do tych ostatnich.

  • 6. Data: 2005-01-26 22:08:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Renegat wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Ta, tylko US-y (większość interpretacji) dzielą koszty na pośrednie

    ...słusznie, z wyroków NSA wynika iż kosztów "nieprzepisywalnych"
    na KPiR się nie dzieli, nie przenosi (na sąsiedni rok) itp.

    >+ - i memoriał dopuszczają w stosunku do tych ostatnich.

    Możesz zdefiniować "memoriał" w rozumieniu powyższego zdania ?
    Nie, nie żartuję.
    "Potoczne rozumienia memoriału" są dwa:
    - "moment do którego należy określić PRZYCHÓD" (i to jest "ścisłe")
    - "moment zapisany na fakturze zakupu".
    Drugie wynika z redefinicji kosztu z ustawy - skoro art. 22.5
    redefiniuje KUP jako "potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą" to NIE MA IMO możliwości uznania kosztów które
    "zostały poniesione" - poza tymi dla których jest regulacja
    szczegółowa, w tym "jeśli nie było możliwe".
    Co to znaczy "US dopuszczają" ??
    Zmieniają art.22.5 ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-27 13:48:23
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    2005-01-26 at 23:08:15 Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > ...słusznie, z wyroków NSA wynika iż kosztów "nieprzepisywalnych"
    > na KPiR się nie dzieli, nie przenosi (na sąsiedni rok) itp.

    A co to są koszty "nieprzepisywalne"?

    > Możesz zdefiniować "memoriał" w rozumieniu powyższego zdania ?
    > Nie, nie żartuję.

    Skrót myślowy - potrącanie kosztów nieponiesionych. I fragmencik
    intepretacji I Wielkopolskiego US-u z 02-04-2004:
    "ęłęókoszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podlegają
    dychotomicznemu podziałowi- tzn. mają charakter wydatków bezpośrednich
    lub pośrednich. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, ktróre są ściśle
    (bezpośrednio) związane z przychodami, jakie osiąga podmiot
    gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które
    nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach,
    jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie.
    Dla ustalenia więc momentu potrącenia wydatków w ciężar kosztów
    uzyskania przychodów, podatnik winien rozpoznać sposób powiązania
    kosztów z przychodami. W przypadku kosztów pośrednich, uzasadnienie ma
    odnoszenie wydatków w koszty podatkowe w momencie ich poniesienia. W
    stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniej
    relacji z przychodami nie ma znaczenia. Takie bowiem koszty, chociaż
    niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w
    uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest
    możliwe ustalenie, w którym roku podatkowym wystąpi przychód
    uzasadniający potrącenie takich kosztów.
    Wydatki z tytułu ubezpieczenia komunikacyjnego samochodów, opłaty
    koncesyjnej oraz podatku od nieruchomości zwykle klasyfikowane są jako
    koszty pośrednie. Charakter tych wydatków przesądza bowiem o tym, że
    nie znajdują one swego odzwierciedlenia w danym przychodzie. Stanowią
    one zatem stosownie do omówionych przepisów (art. 15 ust. 1 i 4 ustawy
    o podatku dochodowym od osób prawnych) koszt uzyskania przychodów w
    dacie poniesienia".

> [...]
    > "zostały poniesione" - poza tymi dla których jest regulacja
    > szczegółowa, w tym "jeśli nie było możliwe".

    Zdaniem NSA (wyrok z 14-04-2004 FSK 113/2004) wyraz "dotyczą" w art. 22
    ust. 5 pdof odnosi się do przychodów, a nie do kosztów - a więc koszty
    są potrącalne w tym roku, w którym wygenerowały przychód.
    "ęłęóZatem niemożność ustalenia, że (...) wystąpiły przychody
    (otrzymane albo należne), do których odnosiłyby się zakwestionowane
    koszty, sprawia że zastosowanie ma reguła ogólna: koszty uzyskania
    przychodów są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały
    poniesione".

    > Co to znaczy "US dopuszczają" ??
    > Zmieniają art.22.5 ? ;)

    No tego chyba nie muszę uściślać.

  • 8. Data: 2005-01-27 18:10:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Jan 2005, Renegat wrote:
    [...]
    >+ A co to są koszty "nieprzepisywalne"?

    Mea culpa.
    Miało być "koszty nieprzYpisywalne".
    Czyli koszty ogólne, nie związane z konkretnym przychodem.
    "pośrednie" wg poniższego słownictwa US :)

    [...]
    >+ Zdaniem NSA (wyrok z 14-04-2004 FSK 113/2004) wyraz "dotyczą" w art. 22
    >+ ust. 5 pdof odnosi się do przychodów, a nie do kosztów - a więc koszty
    >+ są potrącalne w tym roku, w którym wygenerowały przychód.

    Przyjąłem.
    Dziękuję za wskazanie - jakoś nie podoba mi się na razie całokształt,
    ale rzeczywiście w ustawie jest "tj." z czego trzeba wnioskować iż
    (w odróżnieniu od np. tekstu "m.in.") lista "przeniesień" jest
    zamknięta.
    Ale heca...
    Taka interpretacja prowadzi do wniosku że *w sumie* powstaje
    pytanie o kasowe rozliczanie... towarów handlowych.
    Przecież nakaz wpisywania do KPiR nie jest tożsamy z ujęciem
    w KUP :] a na KPiR TH jest "kosztem ogólnym" !

> [...]
    >+ koszty, sprawia że zastosowanie ma reguła ogólna: koszty uzyskania
    >+ przychodów są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały

    Pozostaje druga sprawa - podnoszona kiedyś przez zajmujących się
    PK, co do której nie sądziłem iżby dotyczyła KPiR (ale owa interpretacja
    zmienia punkt siedzenia :[).
    Mianowicie co to znaczy "koszty poniesione"... czy samo powstanie
    *długu* jest takim 'kosztem'...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-28 08:54:48
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    2005-01-27 at 19:10:42 Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Przecież nakaz wpisywania do KPiR nie jest tożsamy z ujęciem
    > w KUP :] a na KPiR TH jest "kosztem ogólnym" !

    Ano.

> [...]
    > interpretacja zmienia punkt siedzenia :[).
    > Mianowicie co to znaczy "koszty poniesione"... czy samo powstanie

    W świetle wskazanego wyroku kasacyjnego chodzi o koszty faktycznie
    poniesione, a więc łączące sie z uszczupleniem majątkowym (najczęściej
    z zapłatą).