  • 11. Data: 2018-02-15 21:34:30
    Temat: Re: Używany samochód osobowy w firmie - pytanie o amortyzację
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-15 o 20:49, Maciek pisze:

    > Kiedyś też prowadziłem, ale mi się odechciało - mój czas jest cenny.
    > Poza tym czuję przez skórę, że gdyby się jakiś urzędnik uparł, to nie
    > udałoby mi się nijak wytłumaczyć dlaczego jechałem z punktu A do B i
    > dlaczego akurat taka mi wyszła odległość, skoro można było pojechać
    > przez C i byłoby 2.5km mniej ;-)

    Jeśli chciałbyś odliczać wszystko od auta będącego środkiem trwałym
    to i tak musiałbyś prowadzić kilometrówkę.
    Ja - jak pisałem - wystarczy, że raz w miesiącu pojadę w trasę i mam
    1000zł wydatków do ujęcia
    co w zupełności wystarcza na kolejne tankowania czy raz na jakiś czas na
    jakąś naprawę, wymiane ogumienia itp więc w jazdy z A do B po 5km się
    nie bawię.
    Poza tym wystarczy raz na jakiś czas zanotować stan licznika i na koniec
    miesiąca uzupełnić komputerową książkę przebiegu tymi wpisami.
    Zajmuje mi to 15min w miesiącu.

  • 12. Data: 2018-02-16 07:13:54
    Od: Kviat

    W dniu 2018-02-15 o 21:34, cef pisze:

    > Jeśli chciałbyś odliczać wszystko od auta będącego środkiem trwałym
    > to i tak musiałbyś prowadzić kilometrówkę.

    A czego nie możesz odliczyć bez kilometrówki?
    (Oprócz 50% vat)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 13. Data: 2018-02-16 11:54:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-16 o 07:13, Kviat pisze:

    > A czego nie możesz odliczyć bez kilometrówki?
    > (Oprócz 50% vat)

    Wszystko to jest i koszty i cały VAT.
    Faktycznie nie ma już nic więcej oprócz tego VAT.

  • 14. Data: 2018-02-16 14:48:26
    Od: Kviat

    W dniu 2018-02-16 o 11:54, cef pisze:

    > Wszystko to jest i koszty i  cały VAT.
    > Faktycznie nie ma już nic więcej oprócz tego VAT.

    Te drugie 50% vat i tak idzie w koszty.

    faktura:
    200+vat23% = 246,00

    Od vat: 23 zł
    W koszty: 223,00 zł

    Chciałbym spotkać kogoś, komu się chce babrać z kilometrówką :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 15. Data: 2018-02-19 10:55:42
    Od: adam <a...@a...pl>

    > Chciałbym spotkać kogoś, komu się chce babrać z kilometrówką :)

    Prowadziłem lata świetlne temu, gdy cała kilometrówka szła w koszty, nie
    tylko do wysokości rachunków. Dawało to duże koszty i finansowo opłacało
    się, ale było tak upierdliwe, że w końcu machnąłem ręką i wziąłem
    samochód do majątku firmy.

  • 16. Data: 2018-02-25 16:40:15
    Od: Marek <x...@x...xxx>

    Jak rozwiązujecie kwestię odliczania kwot za paliwo i za naprawy?
    Skoro auto służy tez do celów prywatnych, to brać do odliczeń
    przykładowo pół kwoty z faktury, czy na wszelki wypadek zbierać tez
    paragony za paliwo i część napraw nie brać w koszty aby nie było
    zarzutu, że całe kwoty idą w koszty, a auto wykorzystywane również
    prywatnie?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 17. Data: 2018-02-25 17:15:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-25 o 16:40, Marek pisze:
> [...]
    > paragony za paliwo i część napraw nie brać w koszty aby nie było
    > zarzutu, że całe kwoty idą w koszty, a auto wykorzystywane również

    Jeśli auto jest środkiem trwałym, to teoretycznie nie może służyć
    do celów prywatnych, co rozwiązuje problem Twojego pytania.
    Te wszystkie utrudnienia w rozliczaniu aut wzięły się stąd,
    że aparat państwa nie mógł sobie poradzić z korzystaniem prywatnie
    i umieszczeniem w kosztach czy odliczaniem VAT od tych wydatków.
    Ceną za niepisane domniemanie użycia prywatnego jest 50% VAT.
    Jak jest auto poza ŚT, to jest kilometrówka i ona limituje.

  • 18. Data: 2018-02-26 12:04:09
    Od: adam <a...@a...pl>

> [...]
    > paragony za paliwo i część napraw nie brać w koszty aby nie było
    > zarzutu, że całe kwoty idą w koszty, a auto wykorzystywane również

    Jeśli jesteś VATowcem, to odliczasz 50% VAT z faktur, a w koszty idą
    kwoty netto z faktur + 50% nieodliczonego VATu. Ale suma tego co idzie w
    koszty nie może przekroczyć do kwoty wynikającej z kilometrówki.

    Jeśli nie jesteś VATowcem, to w koszty idą w całości kwoty brutto z
    faktur (rachunków). Ale też tylko do wysokości limitu wynikającego z
    kilometrówki.

    I nie obawiaj się US. Akurat tutaj przepisy są jasne.

  • 19. Data: 2018-02-26 14:30:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-26 o 12:04, adam pisze:

    > Jeśli jesteś VATowcem, to odliczasz 50% VAT z faktur, a w koszty idą
    > kwoty netto z faktur + 50% nieodliczonego VATu. Ale suma tego co idzie w
    > koszty nie może przekroczyć do kwoty wynikającej z kilometrówki.

    To nie tak.
    Jak auto jest w środkach trwałych, to kilometrówka nie służy limitowaniu
    kosztów, tylko do ustalenia, że nie ma jazd prywatnych i do kontroli
    tego faktu.
    W koszty idzie całość wydatków netto i odliczasz wtedy cały VAT - bez limitu

  • 20. Data: 2018-02-26 14:35:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-26 o 14:30, cef pisze:

> [...]
    > tego faktu.
    > W koszty idzie całość wydatków netto i odliczasz wtedy cały VAT - bez

    A w zasadzie dotyczy to aut bedących ŚT i zgłoszonych do US,
    bo jak się chce odlicząc cały VAT, to trzeba i auto "zameldować" w US.

    Jak jest zwykły ŚT to nie ma kilometrówki
    (bo i po co) a odlicza się tak jak napisał adam.
    Zachować należy jednak jakieś minimum przyzwoitości, bo już widziałem tu
    wypowiedzi, ze można każdy koszt wrzucić i nie obowiązuje zasada, że
    musi być koszt związany z przychodami.
    Nie da się odliczyć kosztu jeśli fakturę się opisze, że jest to paliwo
    na wyjazd na wczasy czy na wakacje itp.