  • 1. Data: 2004-11-18 18:36:37
    Temat: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    Wybaczcie, ale mam okropny metlik w glowie. Wszystko za sprawa artykulu z
    dzisiejszej Rzeczpospolitej:

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041118/f
    irmac_a_13.html

    Otoz od wielu lat zdarza pisac mi sie nieduze artykuly prasowe. Rzadko, a
    przychody z tego sa mizerne, zwykle do 2 tys. zl _rocznie_. Po wejsciu 1
    maja nowych przepisow o VAT, probowalem podpytac, czy mam placic od tego
    jakis Vat. Powiedziano mi, ze nie i ze jest to traktowane jako umowa o
    dzielo.

    Dzis przeczytalem powyzszy artykul i zdebialem. Co gorsza wzialem informacje
    o pobranych zaliczkach z poprzednich lat (te co firmy wysylaja na koniec
    roku) i tam jak byk moje dochody sa wpisane w rubryce, gdzie jest odwolanie
    do art. 18 ustawy.

    Po przeczytaniu powyzszego artykulu:

    1) chcialem zapytac czy klasyfikowanie przychodow z pisania artykulow jako
    art. 18 jest poprawne, moze powinno byc jako art. 13?

    2) czy mam zaczac placic od tego vat i co zrobic z miesiacami poczawszy od
    maja, gdy nic nie placilem?

    3) wiem, ze w kwestii vat jest zwolnienie jesli dochody z tego tytulu nie
    przekraczaja 10 tys. euro rocznie. Spokojnie bym sie pod to lapal, gdyz ja
    nie przekraczam nawet 1 tys. euro rocznie. Pytanie jednak, czy w takiej
    sytuacji powinienem zglosic sie jako platnik vat, a potem zlozyc jakies
    pisemko o zwolnienie z placenia vatu? czy tez zwolenienie jest automatyczne,
    czyli jak nie przekraczam 10 tys. to nie martwie sie i zapominam o
    wypelnianiu jakichkolwiek papierow, zadnych zgloszen itp.?

    4) i tak juz na przyszlosc, gdybym przekroczyl kiedys 10 tys. euro rocznie
    (pomarzyc mozna ;) to co wowczas powinienem zrobic? i czy jedyna granica
    jest 10 tys. euro rocznie, czy sa tez jakies granice miesieczne, znaczy
    jesli w jednym mc przekrocze jakas kwote to zaczynam sie martwic?

  • 2. Data: 2004-11-19 10:50:48
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    zadnych pomyslow moi drodzy? doradzcie cos prosze zielonemu gosciowi w tych
    sprawach

  • 3. Data: 2004-11-19 10:54:59
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    dodam jeszcze, ze jestem osoba fizyczna, ktora nie prowadzi dzialalnosci
    gospodarczej (zadnej)

  • 4. Data: 2004-11-19 11:34:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2004, gosc wrote:

    >+ zadnych pomyslow moi drodzy?

    Żadnych :]
    Co najwyżej IMHO:
    [...]
> [...]
    >+ > sytuacji powinienem zglosic sie jako platnik vat, a potem zlozyc jakies
    >+ > pisemko o zwolnienie z placenia vatu? czy tez zwolenienie jest

    ...tu masz rację, do 10 kEU jest "automat"...
    Ale trzeba prowadzić "ewidencję" ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-19 12:15:04
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > ...tu masz rację, do 10 kEU jest "automat"...
    > Ale trzeba prowadzić "ewidencję" ! :)

    jak ta ewidencja ma wygladac? sa jakies ksiazki gotowe na to? trzeba ta
    ewidencje jakos rejestrowac?

  • 6. Data: 2004-11-19 13:37:31
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    coz zadzwonilem do US

    to co mnie zakoczylo to bardzo mila rozmowa

    rozmawialem z osobami z dzialu vat

    niestety po dlugiej analizie przepisow przeczytano mi czesc przepisow, ale
    bez jasnej odpowiedzi czy jest vat czy nie (jesli bylby to w gre chodzi
    stawka 7%), pani powiedziala, ze w praktyce z taka sytuacja jeszcze sie nie
    spotkala i nie wie do konca pod co to zakwalyfikowac

    sprawe uproscil oczywiscie fakt, ze moje dochody z tego tytulu sa dalekie od
    10 tys. euro rocznie - jesli nie przekraczam, to nie mam sie co martwic i
    zwolenienie jest automatyczne

    jesli jest taka dysproporcja jak napisalem, pani powiedziala, ze ewidencji
    tez nie musze prowadzic

    swoja droga zastanawiam sie co robia autorzy znanych ksiazek, ktorzy
    rzeczywiscie przekraczaja latwo te 10 tys. euro, chyba w sytuacji takich
    niejasnosci lepiej placic vat, bo inaczej sobie tego nie wyobrazam

    moze jest tu ktos w takiej sytuacji, tak z ciekawosci, albo moze zapytam na
    jakies grupie literackiej

    wracajac do artykulu ktory podawalem na poczatku watku
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041118/f
    irmac_a_13.html mozna
    sie tez zastanawiac czy dziennikarstwo nie powinno byc podciagane pod art.
    13 a nie pod 18.

    podsumowujac, moze jeszcze ktos znajdzie lepsza odpowiedz, ale wniosek jest
    jeden - to dla osob, dla ktorych mailoby to byc glowne zrodlo dochodow -
    trzeba pilnowac sie rekami i nogami, by nie przekroczyc 10 tys. euro
    rocznie - ot taki kraj - a jesli sie przekroczy chyba lepiej dla swietego
    spokoju placic te 7 procent vatu

  • 7. Data: 2004-11-19 14:13:56
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    wzialem sie za ustawe o vat - 157 stron nielatwego tekstu potrafi zalamac

    zerkajac jednak na razie na skroty do zalacznikow

    zalacznik 3 uslugi objete vatem 7% "

    poz 162.
    Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o

    prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów

    za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do

    artystycznego wykonania"

    zalacznik 4 uslugi zwolnione z vat "

    poz 11.

    Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów
    wykonawców,

    w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

    wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do

    praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z
    rekreacją

    i sportem1) - z wyłączeniem:

    1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi

    i promocyjnymi,

    2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem

    filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

    3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych

    (PKWiU 92.61),

    4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie
    twórczości

    i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

    związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

    świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU

    92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,

    5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w

    zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych

    usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

    6) działalności agencji informacyjnych,

    7) usług wydawniczych,

    8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12."

    przeciez to nie jest dla ludzi, trzeba przynajmniej pewnie kilku dni
    czytania ustawy, by mniej wiecej dojsc do tego o co w tym chodzi, nie mowiac
    o tym, ze watpliwosci pozostana

  • 8. Data: 2004-11-19 14:31:18
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    gosc wrote:

> [...]
    > maja nowych przepisow o VAT, probowalem podpytac, czy mam placic od tego
    > jakis Vat. Powiedziano mi, ze nie i ze jest to traktowane jako umowa o

    Mam ten sam problem. To znaczy - umowy o dzieło z przekazaniem praw
    autorskich do napisanych przede mnie tekstów; bez przekroczenia limitu
    kwoty wolnej od podatku.

> [...]
    > automatyczne, czyli jak nie przekraczam 10 tys. to nie martwie sie i
    > zapominam o wypelnianiu jakichkolwiek papierow, zadnych zgloszen itp.?

    Miła pani w Urzędzie Skarbowym doradziła mi, abym zaczekał i zapytał się
    później. Argumentowała, że skoro nie muszę nic płacić (bo nie zarabiam 10
    tys. euro rocznie), to z powodu braku rejestracji VAT nie powinienem mieć
    żadnych problemów.

    Pytałem się również, czy daje się jakoś rozdzielić umowy o dzieło na te, od
    których trzeba płacić podatek VAT, i te, które temu nie podlegają. Tu już
    zupełnie US nie ma zdania - chyba, że umowa o dzieło jest realizowana
    równolegle z umową o pracę z tym samym pracodawcą, co u mnie nie zachodzi.

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz

  • 9. Data: 2004-11-19 15:04:51
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > Mam ten sam problem. To znaczy - umowy o dzieło z przekazaniem praw
    > autorskich do napisanych przede mnie tekstów; bez przekroczenia limitu
    > kwoty wolnej od podatku.

    to tez niezla zagwostka, choc do tej pory nie miala wiekszego znaczenia

    bo mnie artykuly podciagaja pod art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osob
    fizycznych (prawa majtkowe i autorskie)

    kiedys jak napisalem jakis jeden tekst dla innej redakcji, tez podciagneli
    to jako umowa o dzielo (wydaje mi sie, ze blednie bo u mnie nie jest to
    pisanie na zamowienie i nigdy nie bylo)

    jak teraz zaczalem czytac ustawy, to wyszlo mi, ze pod art. 13 ust 2 tez
    mozna by podciagnac (choc chyba tak nie do konca mi sie to podoba, ale w
    przytoczonym artykule z Rzepy daja taka mozliwosc)

    w zasadzie kwota podatku dochodowego od osob fizycznych ta sama we
    wszystkich przypadkach, wiec ma to mniejsze znaczenie z punktu widzenia tej
    ustawy

    natomiast ustawa o vat rozroznia te rozne typy, choc w przypadku zadnego z
    nich nie ma chyba jasnej odpowiedzi czy placic vat (tak mi sie wydaje po
    wstepnym przejrzeniu)

> [...]
    > tys. euro rocznie), to z powodu braku rejestracji VAT nie powinienem mieć

    mnie teraz powiedziano, ze jak nie mam 10 tys. euro to nie musze sie
    rejestrowac, natomiast jak zaczalem przegladac ustawe o vat, to nie bylbym
    do konca taki pewien

    jak bylem osobiscie na koniec kwietnia, to panie w ogole jeszcze nie
    wiedzialy, czy w sytuacji pisania tekstow bedzie jakis problem vatu

> [...]
    > zupełnie US nie ma zdania - chyba, że umowa o dzieło jest realizowana
    > równolegle z umową o pracę z tym samym pracodawcą, co u mnie nie zachodzi.

    to masz jeszcze wiekszy misz-masz, bo ja mam tylko umowe o prace (a w
    zasadzie mialem bo chwilowo jestem bez) i te artykuly z jednej redakcji,
    czyli dwa zrodla dochodow (dwie firmy)

    swoja droga tak sobie mysle, ze wiele osob nie ma nawet swiadomosci, ze taki
    problem jest, wiec gdyby po 5 latach urzedy skarbowe zaczely naliczac
    podatek vat z odsetkami i karami, podnoslby sie prawdziwy bunt

    natomiast gdybym przekraczal te 10 tys. euro, chyba byl placil dla swietego
    spokoju (to jest takie na sile wciskanie ludziom prowadzenia dzialalnosci
    gospodarczej)

    gdyby przy moich dochodach z tego tytulu, przyszlo mi placic vat i bawic sie
    w tony formularzy, to chyba bym zrezygnowal z pisania, a nie wchodzil w ta
    zabawe z papierami

    probowalem pytac tez w redakcji, wyszlo im, ze chyba nie, ale to bylo takie
    mocne "chyba!", sprobuje moze jeszcze pomeczyc

    swoja droga mala konkluzja - nie dosc, ze trzeba placic podatki i to
    niemale, to chcialbys jeszcze (chocby dla swietego spokoju) placic je
    dobrze, ale nawet jesli sie bardzo starasz i nic, a nic nie kombinujesz, nie
    wiadomo jak to zrobic!!! (wezmy same ustawy o vat 157 stron i o dochodowym
    od osob fizycznych 149 stron - czyli 300 stron podstawowej lektury, bez
    zadnych rozporzadzen, formularzy itd. to nie jest dla ludzi! czy w innych
    krajach tez maja takie prawo podatkowe?!)

  • 10. Data: 2004-11-19 19:05:16
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    gosc wrote:

> [...]
    > nich nie ma chyba jasnej odpowiedzi czy placic vat (tak mi sie wydaje po

    Wydaje mi się, że w naszej sytuacji w zasadzie nie ma znaczenia kwestia, czy
    podpadamy pod art. 13/2 czy 18 ustawy o podatku dochodowym. Bo ostatecznie
    w art. 96/3 ustawy o VAT jest napisane, że wszystkie podmioty wymienione
    jako podatnicy w art.15 (bez względu czy jest to 13/2, czy 18),
    odnotowujące dochód poniżej 10 tys. euro _mogą_ się zarejestrować. Ale nie
    muszą. Obowiązkowa jest dla nich tylko ewidencja (art. 109 ustawy o VAT).

    Nie wiem, czy udało mi się to sensownie napisać, bo nie jestem prawnikiem.
    Ale wydaje mi się, że fakt zarabiania poniżej 10 tys. euro sam z siebie
    zwalnia z obowiązku rejestracji VAT - bez względu na to, czy zarabiamy z
    tytułu 13-go, czy 18-go art.

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz