1. Data: 2004-11-18 18:36:37
Temat:VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wybaczcie, ale mam okropny metlik w glowie. Wszystko za sprawa artykulu z
dzisiejszej Rzeczpospolitej:

http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041118/f
irmac_a_13.html

Otoz od wielu lat zdarza pisac mi sie nieduze artykuly prasowe. Rzadko, a
przychody z tego sa mizerne, zwykle do 2 tys. zl _rocznie_. Po wejsciu 1
maja nowych przepisow o VAT, probowalem podpytac, czy mam placic od tego
jakis Vat. Powiedziano mi, ze nie i ze jest to traktowane jako umowa o
dzielo.

Dzis przeczytalem powyzszy artykul i zdebialem. Co gorsza wzialem informacje
o pobranych zaliczkach z poprzednich lat (te co firmy wysylaja na koniec
roku) i tam jak byk moje dochody sa wpisane w rubryce, gdzie jest odwolanie
do art. 18 ustawy.

Po przeczytaniu powyzszego artykulu:

1) chcialem zapytac czy klasyfikowanie przychodow z pisania artykulow jako
art. 18 jest poprawne, moze powinno byc jako art. 13?

2) czy mam zaczac placic od tego vat i co zrobic z miesiacami poczawszy od
maja, gdy nic nie placilem?

3) wiem, ze w kwestii vat jest zwolnienie jesli dochody z tego tytulu nie
przekraczaja 10 tys. euro rocznie. Spokojnie bym sie pod to lapal, gdyz ja
nie przekraczam nawet 1 tys. euro rocznie. Pytanie jednak, czy w takiej
sytuacji powinienem zglosic sie jako platnik vat, a potem zlozyc jakies
pisemko o zwolnienie z placenia vatu? czy tez zwolenienie jest automatyczne,
czyli jak nie przekraczam 10 tys. to nie martwie sie i zapominam o
wypelnianiu jakichkolwiek papierow, zadnych zgloszen itp.?

4) i tak juz na przyszlosc, gdybym przekroczyl kiedys 10 tys. euro rocznie
(pomarzyc mozna ;) to co wowczas powinienem zrobic? i czy jedyna granica
jest 10 tys. euro rocznie, czy sa tez jakies granice miesieczne, znaczy
jesli w jednym mc przekrocze jakas kwote to zaczynam sie martwic?

2. Data: 2004-11-19 10:50:48
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

zadnych pomyslow moi drodzy? doradzcie cos prosze zielonemu gosciowi w tych
sprawach

3. Data: 2004-11-19 10:54:59
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

dodam jeszcze, ze jestem osoba fizyczna, ktora nie prowadzi dzialalnosci
gospodarczej (zadnej)

4. Data: 2004-11-19 11:34:08
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 Nov 2004, gosc wrote:

>+ zadnych pomyslow moi drodzy?

Żadnych :]
Co najwyżej IMHO:
[...]
> [...]
>+ > sytuacji powinienem zglosic sie jako platnik vat, a potem zlozyc jakies
>+ > pisemko o zwolnienie z placenia vatu? czy tez zwolenienie jest

...tu masz rację, do 10 kEU jest "automat"...
Ale trzeba prowadzić "ewidencję" ! :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

5. Data: 2004-11-19 12:15:04
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ...tu masz rację, do 10 kEU jest "automat"...
> Ale trzeba prowadzić "ewidencję" ! :)

jak ta ewidencja ma wygladac? sa jakies ksiazki gotowe na to? trzeba ta
ewidencje jakos rejestrowac?

6. Data: 2004-11-19 13:37:31
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

coz zadzwonilem do US

to co mnie zakoczylo to bardzo mila rozmowa

rozmawialem z osobami z dzialu vat

niestety po dlugiej analizie przepisow przeczytano mi czesc przepisow, ale
bez jasnej odpowiedzi czy jest vat czy nie (jesli bylby to w gre chodzi
stawka 7%), pani powiedziala, ze w praktyce z taka sytuacja jeszcze sie nie
spotkala i nie wie do konca pod co to zakwalyfikowac

sprawe uproscil oczywiscie fakt, ze moje dochody z tego tytulu sa dalekie od
10 tys. euro rocznie - jesli nie przekraczam, to nie mam sie co martwic i
zwolenienie jest automatyczne

jesli jest taka dysproporcja jak napisalem, pani powiedziala, ze ewidencji
tez nie musze prowadzic

swoja droga zastanawiam sie co robia autorzy znanych ksiazek, ktorzy
rzeczywiscie przekraczaja latwo te 10 tys. euro, chyba w sytuacji takich
niejasnosci lepiej placic vat, bo inaczej sobie tego nie wyobrazam

moze jest tu ktos w takiej sytuacji, tak z ciekawosci, albo moze zapytam na
jakies grupie literackiej

wracajac do artykulu ktory podawalem na poczatku watku
http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041118/f
irmac_a_13.html mozna
sie tez zastanawiac czy dziennikarstwo nie powinno byc podciagane pod art.
13 a nie pod 18.

podsumowujac, moze jeszcze ktos znajdzie lepsza odpowiedz, ale wniosek jest
jeden - to dla osob, dla ktorych mailoby to byc glowne zrodlo dochodow -
trzeba pilnowac sie rekami i nogami, by nie przekroczyc 10 tys. euro
rocznie - ot taki kraj - a jesli sie przekroczy chyba lepiej dla swietego
spokoju placic te 7 procent vatu

7. Data: 2004-11-19 14:13:56
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

wzialem sie za ustawe o vat - 157 stron nielatwego tekstu potrafi zalamac

zerkajac jednak na razie na skroty do zalacznikow

zalacznik 3 uslugi objete vatem 7% "

poz 162.
Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o

prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów

za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do

artystycznego wykonania"

zalacznik 4 uslugi zwolnione z vat "

poz 11.

Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów
wykonawców,

w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do

praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z
rekreacją

i sportem1) - z wyłączeniem:

1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi

i promocyjnymi,

2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem

filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych

(PKWiU 92.61),

4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie
twórczości

i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU

92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w

zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych

usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

6) działalności agencji informacyjnych,

7) usług wydawniczych,

8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12."

przeciez to nie jest dla ludzi, trzeba przynajmniej pewnie kilku dni
czytania ustawy, by mniej wiecej dojsc do tego o co w tym chodzi, nie mowiac
o tym, ze watpliwosci pozostana

8. Data: 2004-11-19 14:31:18
Od:Pawel Wolniewicz <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

gosc wrote:

> [...]
> maja nowych przepisow o VAT, probowalem podpytac, czy mam placic od tego
> jakis Vat. Powiedziano mi, ze nie i ze jest to traktowane jako umowa o

Mam ten sam problem. To znaczy - umowy o dzieło z przekazaniem praw
autorskich do napisanych przede mnie tekstów; bez przekroczenia limitu
kwoty wolnej od podatku.

> [...]
> automatyczne, czyli jak nie przekraczam 10 tys. to nie martwie sie i
> zapominam o wypelnianiu jakichkolwiek papierow, zadnych zgloszen itp.?

Miła pani w Urzędzie Skarbowym doradziła mi, abym zaczekał i zapytał się
później. Argumentowała, że skoro nie muszę nic płacić (bo nie zarabiam 10
tys. euro rocznie), to z powodu braku rejestracji VAT nie powinienem mieć
żadnych problemów.

Pytałem się również, czy daje się jakoś rozdzielić umowy o dzieło na te, od
których trzeba płacić podatek VAT, i te, które temu nie podlegają. Tu już
zupełnie US nie ma zdania - chyba, że umowa o dzieło jest realizowana
równolegle z umową o pracę z tym samym pracodawcą, co u mnie nie zachodzi.

Pozdrawiam,
Paweł Wolniewicz

9. Data: 2004-11-19 15:04:51
Od:"gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam ten sam problem. To znaczy - umowy o dzieło z przekazaniem praw
> autorskich do napisanych przede mnie tekstów; bez przekroczenia limitu
> kwoty wolnej od podatku.

to tez niezla zagwostka, choc do tej pory nie miala wiekszego znaczenia

bo mnie artykuly podciagaja pod art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osob
fizycznych (prawa majtkowe i autorskie)

kiedys jak napisalem jakis jeden tekst dla innej redakcji, tez podciagneli
to jako umowa o dzielo (wydaje mi sie, ze blednie bo u mnie nie jest to
pisanie na zamowienie i nigdy nie bylo)

jak teraz zaczalem czytac ustawy, to wyszlo mi, ze pod art. 13 ust 2 tez
mozna by podciagnac (choc chyba tak nie do konca mi sie to podoba, ale w
przytoczonym artykule z Rzepy daja taka mozliwosc)

w zasadzie kwota podatku dochodowego od osob fizycznych ta sama we
wszystkich przypadkach, wiec ma to mniejsze znaczenie z punktu widzenia tej
ustawy

natomiast ustawa o vat rozroznia te rozne typy, choc w przypadku zadnego z
nich nie ma chyba jasnej odpowiedzi czy placic vat (tak mi sie wydaje po
wstepnym przejrzeniu)

> [...]
> tys. euro rocznie), to z powodu braku rejestracji VAT nie powinienem mieć

mnie teraz powiedziano, ze jak nie mam 10 tys. euro to nie musze sie
rejestrowac, natomiast jak zaczalem przegladac ustawe o vat, to nie bylbym
do konca taki pewien

jak bylem osobiscie na koniec kwietnia, to panie w ogole jeszcze nie
wiedzialy, czy w sytuacji pisania tekstow bedzie jakis problem vatu

> [...]
> zupełnie US nie ma zdania - chyba, że umowa o dzieło jest realizowana
> równolegle z umową o pracę z tym samym pracodawcą, co u mnie nie zachodzi.

to masz jeszcze wiekszy misz-masz, bo ja mam tylko umowe o prace (a w
zasadzie mialem bo chwilowo jestem bez) i te artykuly z jednej redakcji,
czyli dwa zrodla dochodow (dwie firmy)

swoja droga tak sobie mysle, ze wiele osob nie ma nawet swiadomosci, ze taki
problem jest, wiec gdyby po 5 latach urzedy skarbowe zaczely naliczac
podatek vat z odsetkami i karami, podnoslby sie prawdziwy bunt

natomiast gdybym przekraczal te 10 tys. euro, chyba byl placil dla swietego
spokoju (to jest takie na sile wciskanie ludziom prowadzenia dzialalnosci
gospodarczej)

gdyby przy moich dochodach z tego tytulu, przyszlo mi placic vat i bawic sie
w tony formularzy, to chyba bym zrezygnowal z pisania, a nie wchodzil w ta
zabawe z papierami

probowalem pytac tez w redakcji, wyszlo im, ze chyba nie, ale to bylo takie
mocne "chyba!", sprobuje moze jeszcze pomeczyc

swoja droga mala konkluzja - nie dosc, ze trzeba placic podatki i to
niemale, to chcialbys jeszcze (chocby dla swietego spokoju) placic je
dobrze, ale nawet jesli sie bardzo starasz i nic, a nic nie kombinujesz, nie
wiadomo jak to zrobic!!! (wezmy same ustawy o vat 157 stron i o dochodowym
od osob fizycznych 149 stron - czyli 300 stron podstawowej lektury, bez
zadnych rozporzadzen, formularzy itd. to nie jest dla ludzi! czy w innych
krajach tez maja takie prawo podatkowe?!)

10. Data: 2004-11-19 19:05:16
Od:Pawel Wolniewicz <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

gosc wrote:

> [...]
> nich nie ma chyba jasnej odpowiedzi czy placic vat (tak mi sie wydaje po

Wydaje mi się, że w naszej sytuacji w zasadzie nie ma znaczenia kwestia, czy
podpadamy pod art. 13/2 czy 18 ustawy o podatku dochodowym. Bo ostatecznie
w art. 96/3 ustawy o VAT jest napisane, że wszystkie podmioty wymienione
jako podatnicy w art.15 (bez względu czy jest to 13/2, czy 18),
odnotowujące dochód poniżej 10 tys. euro _mogą_ się zarejestrować. Ale nie
muszą. Obowiązkowa jest dla nich tylko ewidencja (art. 109 ustawy o VAT).

Nie wiem, czy udało mi się to sensownie napisać, bo nie jestem prawnikiem.
Ale wydaje mi się, że fakt zarabiania poniżej 10 tys. euro sam z siebie
zwalnia z obowiązku rejestracji VAT - bez względu na to, czy zarabiamy z
tytułu 13-go, czy 18-go art.

Pozdrawiam,
Paweł Wolniewicz