  • 21. Data: 2004-11-21 16:50:46
    Temat: Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    gosc napisał(a) w wiadomości: ...

    >mnie teraz powiedziano, ze jak nie mam 10 tys. euro to nie musze sie
    >rejestrowac, natomiast jak zaczalem przegladac ustawe o vat, to nie >bylbym
    do konca taki pewien

    Usłyszałem mniej-więcej to samo w zw. z art.13. Czyżby w przyszłości
    zapowiadała się akcja abolicji ze strony "wyrozumiałych" US?

    >natomiast gdybym przekraczal te 10 tys. euro, chyba byl placil dla >swietego
    spokoju (to jest takie na sile wciskanie ludziom prowadzenia
    >dzialalnosci gospodarczej)

    "Poszerzanie bazy podatkowej" nie wprost. Ktoś znajomy też się
    przymierza i woli "dla świętego spokoju", chociaż nie musiałby.
    Przed 1989r, zdarzało się memu ojcu wpisywać w ewidencję nieistniejące
    przychody dla świętego spokoju, bo US nie uwierzy, że w tym czasie nie
    miał i będzie męczył kontrolami do upadłego.

    >gdyby przy moich dochodach z tego tytulu, przyszlo mi placic vat i
    >bawic sie
    >w tony formularzy, to chyba bym zrezygnowal z pisania, a nie wchodzil w >ta
    zabawe z papierami

    O to chodzi niektórym politykom. To próba pośredniej realizacji
    postulatu "reglamentacji pracy". Nie ty, to może napisze ktoś inny?

    >dobrze, ale nawet jesli sie bardzo starasz i nic, a nic nie >kombinujesz, nie
    wiadomo jak to zrobic!!! (wezmy same ustawy
    >o vat 157 stron i o
    >dochodowym od osob fizycznych 149 stron - >czyli 300 stron podstawowej
    >lektury, bez zadnych rozporzadzen, formularzy itd. to nie jest dla
    >ludzi! czy w innych krajach tez maja takie prawo podatkowe?!)

    Chyba tak (UE). A tam gdzie prostsze to zwykle stawki wyższe albo
    poszerzona baza podatkowa. Zależnie od kraju: np. dochody kapitałowe
    wliczane do podstawy PIT, progresywna stawka dla przedsiębiorców.
    W Holandii była/jest ulga za przejazdy do pracy rowerem. Tylko, że
    w Holandii zarządzono, że ichnie US i ZUS urzędują w jednym budynku.
    I mają przepisy już zinterpretowane.

    Nie chcaiłabym plotek powtarzać, ale podobno we Włoszech bałagan
    niedużo mniejszy od naszego, zaś w Niemczech w lokalnych urzędach taka
    maniera: co dobre dla landu to... czasem przepisy federalne można
    "zinterpretować".
    Jest jeszcze Cypr, wyspa Jersey...
    --
    Arek

  • 22. Data: 2004-11-21 18:48:58
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    gosc wrote:

    > Swoja droga zastanawiam sie, czy nie ma jakiegos dobrze ukrytego
    > "przepisu", ktory by te sprawy wyjasnial (moze jakas interpretacja MF,
    > albo rozporzadzenie).

    Pewnie są. Może na przykład coś takiego?

    http://www.lexpress.pl/modules.php?name=News&file=ar
    ticle&sid=647

    (aczkolwiek samo pismo oznaczone jako PP3-812-443/2004/PK1638-PP dotyczyło
    chyba opodatkowania przyczep...)

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz

  • 23. Data: 2004-11-21 20:33:54
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    >bylbym
    > do konca taki pewien
    >
    > Usłyszałem mniej-więcej to samo w zw. z art.13. Czyżby w przyszłości
    > zapowiadała się akcja abolicji ze strony "wyrozumiałych" US?

    i badz tu czlowieku madry...

> [...]
    > przychody dla świętego spokoju, bo US nie uwierzy, że w tym czasie nie
    > miał i będzie męczył kontrolami do upadłego.

    no comments

> [...]
    > W Holandii była/jest ulga za przejazdy do pracy rowerem. Tylko, że
    > w Holandii zarządzono, że ichnie US i ZUS urzędują w jednym budynku.

    rzeczywiscie jak zerknac na liczbe podatkow i obciazen zblizonych, to
    placimy rocznie tak wiele roznych typow podatkow, ze trudno wymienic

    chyba na tym zabawa polega, by rozmydlic maksymalnie jak sie da, bo gdyby
    ktos powiedzial, ze placimy srednio 80 % pensji jako podatki, podnioslby sie
    raban, a tak tego nie widac

  • 24. Data: 2004-11-21 20:35:52
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > Jako rolnicy, gdy wynajmują do 5 pokoi w gospodarstwie, nie podlegają
    > ustawie o podatku dochodowym, ale obejmuje ich podatek VAT z tytułu
    > czynności wynajmu pokoi (jest wymieniony w ustawie). I aby nie płacic
    > podatku VAT musza zgłościć się do US, uzyskać NIP i złożyć deklarację o
    > rezygnacji z opłacania podatku VAT do kwoty limitu. Jak ktoś nie złoży to
    > "domyślnie" traktowany jest jako podatnik VAT i może doczekać się kontroli
    > wymiaru podatku z odsetkami. Nie zmyślam - przysłuchiwałem się szkoleniu
    > rolników przez v-ce dyrektora regionalnego US.

    a kiedy sie przysluchiwales temu szkoleniu?

    bo z tego co wiem to przepisy sie zmienialy i kiedys rzeczywiscie na pewno
    tak bylo, ze zwolnienie nie bylo z automatu

    teraz - wyglada jednak na to, ze zwolnienie jest z automatu, choc glowy bym
    za to nie dal

  • 25. Data: 2004-11-21 21:16:13
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    jeszcze na mysl mi przyszla jedna rzecz - tak na dobra ovatowanie umow o
    dzielo i podobnych to niemal jak bomba spoleczna

    jedyna gazeta codzienna jaka znam ktora poruszala ten problem to
    Rzeczpospolita (nie widzialem zadnych tekstow na ten temat w Wyborczej, ani
    w lokalnych gazetach - choc te kupuje rzadko, a nawet Rzepa robila to na
    stronach dla przedsiebiorcow, czyli takich, ktore osoby nie prowadzace DG
    rzadko czytaja) (oczywiscie nie mowie o prasie specjalistycznej)

    wiekszosc ludzi nawet nie wie, ze od umowy o dzielo w niektorych sytuacjach
    powinni zaplacic vat, ba nawet pojscie do urzedu skarbowego do dzialu
    podatku dochodowego od osob fizycznych pewnie nie wystarczy by zwrocic uwage
    na ewentualny problem vatu, bo vatem zajmuje sie zwykle inna komorka niz
    dochodowym

    czyli dam glowe, ze 95% spoleczenstwa nie ma nawet swiadomosci, ze umowa o
    dzielo (i podobne) powinna byc w niektorych sytuacjach bys moze ovatowana

    moze z czasem rozejdzie sie to poczta pantoflowa, ale wobec faktu ze i tak
    nie wiadomo kiedy placic (nie wiedza tego nawet dobrze chyba USy), kiedy
    nie, nadal nie rozwiaze to problemu

    jesli by sie okazalo, ze vat jest, to co zrobic z setkami tysiecy
    podatnikow, ktorzy popelniali wykorczenia i nie placili vat, badz w
    najlepszym przypadku (dzieki granicy 10000 euro) nie musieli placic, ale
    zaniedbali takie sprawy jak np. ewidencja przychodow

    dobrze pokazuje to zreszta przyklad tego watku, niezbyt wiele osob
    zainteresowanych - a przeciez wiele osob dorabia sobie na umowach o dzielo
    itd.

  • 26. Data: 2004-11-22 00:09:56
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    wracajac jeszcze do dyskusji, tu znalazlem cos ciekawego

    http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=2108

    (juz troche padniety jestem to poczytam dokladnie jutro, wydaje sie, ze nie
    jest do konca odpowiedz na wszystkie postawione pytania, ale w duzej mierze
    tak)

    PI/005-393/04/CIP/06

    Przeniesienie autorskich majątkowych praw do utworu literackiego przed
    30.04.2004 r. - opodatkowanie podatkiem od towarów i usług po 1 maja 2004
    r.

    Stan faktyczny :

    Podatnik jest autorem lub współautorem książek o tematyce marynistycznej.
    Zgodnie z art. 147 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535) Podatnik poinformował Urząd
    Skarbowy o zawarciu przed wejściem w życie przepisów w/w ustawy umowy z
    wydawnictwem o przeniesieniu praw autorskich do utworu literackiego, na
    podstawie której będzie otrzymywał przez określony czas od wydawcy książek
    honoraria.

    Zapytanie podatnika :

    W świetle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik ma wątpliwości :

    Czy zawarta umowa będzie uprawniała do zwolnienia z opodatkowania
    uzyskiwanych przychodów z tytułu honorarium w okresie 01.05.2004 r. -
    31.12.2005 r. ?
    Czy od dnia 01.01.2006 r. po przekroczeniu z tytułu honorarium przychodów
    w wysokości równowartości 10.000 EURO będzie on zobowiązany dokonać
    rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług ?
    Czy w/w usługi będą podlegać opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i
    usług zgodnie z poz. 162 załącznika Nr 3 do ustawy ?

    Ocena prawna stanu faktycznego :

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
    o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa
    towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
    Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
    organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy
    towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do
    wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej
    dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy).
    Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy stawka podatku wynosi 22 %,
    z zastrzeżeniem ust. 2, gdzie dla towarów i usług,
    wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z
    zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 .
    W poz. 162 w/wym. załącznika wymieniono usługi twórców i artystów
    wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie
    licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

    Jednakże na podstawie przepisów przejściowych, zgodnie z przepisem art. 147
    ust. 1 w/w ustawy w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r. zwolniono od podatku
    usługi udzielania licencji i sublicencji, inne niż wymienione w art. 4 pkt
    2 lit. c i lit. e ustawy, o której mowa w art. 175 (stara ustawa o VAT),
    udzielone na podstawie umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy,
    bez uwzględniania zmian tych umów dokonanych po tym dniu.
    W/w przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że umowy zostały
    zarejestrowane w urzędzie skarbowym przed dniem 14 maja 2004 r (art.
    147 ust. 2 w/w ustawy).

    W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik - autor utworu literackiego
    zawarł z wydawcą umowę na wydanie książkowe utworu, z przeniesieniem na
    wydawcę autorskich praw majątkowych w rozumieniu przepisów prawa
    autorskiego włącznie. Umowa przewiduje wynagrodzenie autora w formie
    honorarium za kolejne wznowienia wydania książki. Podatnik zarejestrował
    przedmiotową umowę w urzędzie skarbowym w terminie do 14
    maja 2004 r.

    Zatem w przedstawionym stanie faktycznym przeniesienie na wydawcę
    autorskich praw majątkowych w rozumieniu prawa autorskiego (bez
    uwzględnienia zmian w umowie) na podstawie cyt. art. 147 ust. 1 w/w ustawy
    o podatku od towarów i usług jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT
    w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r.
    Natomiast w/w usługi świadczone przez Podatnika po 1 stycznia 2006 r. będą
    podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach
    określonych w ustawie. Oznacza to, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz.
    162 załącznika Nr 3 do w/w ustawy o podatku od towarów i usług będą
    podlegały opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT.
    W świetle obowiązujących przepisów zwalnia się od podatku podatników, u
    których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w
    poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej
    równowartości 10.000 EURO (art. 113 ust.1). Do wartości sprzedaży nie
    wlicza się kwoty podatku. Również zgodnie z zapisem w art. 113 ust. 2 w/w
    ustawy do wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego od
    towarów i usług o którym mowa wyżej nie wlicza się odpłatnej dostawy
    towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także
    towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane
    przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    i prawnych podlegających amortyzacji.
    Jeżeli zatem w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r. Podatnik będzie wykonywał
    wyłącznie w/w czynności zwolnione od podatku to z dniem 1 stycznia 2006 r.
    nie stanie się on automatycznie czynnym podatnikiem podatku od towarów i
    usług. Podatnik będzie mógł bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w
    podatku VAT na podstawie cyt. art. 113 ust. 1 w/w ustawy. Dopiero po
    przekroczeniu kwoty granicznej ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem od
    towarów i usług Podatnik będzie obowiązany dokonać rejestracji dla potrzeb
    podatku VAT, zgodnie z przepisem art. 96 w/w ustawy o podatku od towarów i
    usług.

    Zgodnie z treścią art. 113 ust. 4 ustawy Podatnik może zrezygnować z w/w
    zwolnienia podmiotowego, po uprzednim zawiadomieniu o tym zamiarze
    naczelnika urzędu skarbowego.