  • 1. Data: 2004-07-05 07:50:05
    Temat: VAT a reklama i reprezentacja
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Witam,
    Przejrzałam posty od połowy czerwca, ale nie znalazłam odpowiedzi (choć
    pojawiły się 2 pytania) na nurtujące mnie pytanie:
    Czy nadal trzeba płacić VAT od towarów przekazanych na cele reprezentacji i
    reklamy? Moim zdaniem brak jest w ustawie konkretnych zapisów.

    Jeśli tak, to od jakiej podstawy opodatkowania. Koleżanka w trakcie
    szkolenia dot. VAT spotkała się zw stwierdzeniem iż, od kwoty nabycia czyli
    od brutta?????

    Na stronie www.mf.gov.pl wsród najczęściej zadawanych pytań pojawiło się
    wyjaśnienie dotyczące reklamy i reprezentacji:
    Jak jest traktowane w ustawie o podatku od towarów i usług przekazanie
    towarów na cele reprezentacji lub reklamy w ramach prowadzonego
    przedsiębiorstwa?

    Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,
    poz. 535) nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy". Przepisy
    tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez
    podatnika prezentów. Przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach
    prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak
    działania związane z reklamą i reprezentacją. Zgodnie z art. 7 tej ustawy,
    przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest
    bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie
    jest traktowane jako dostawa towarów. Pod pojęciem prezentów o małej
    wartości należy rozumieć przekazanie (wręczenie) przez podatnika jednej
    osobie towarów o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym
    kwoty 50 zł. Łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może przekroczyć
    co do zasady 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim
    roku podatkowym. W takim przypadku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 2 tej
    ustawy podatnik ma jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego przy
    nabyciu towarów stanowiących u niego prezenty o małej wartości. Przekazanie
    natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele
    "reprezentacji lub reklamy" w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

    Przyznam, że po tym komentarzu nadal nie wiem czy od przekazania na celeu
    reprezentacji np. kawy czy ciastek wiążące się z prowadzoną działalnością
    należy naliczyć VAT fakturą wewn.?
    Czy kawa i ciasta należą do kategorii "prezentów" o małej wartości? I
    wówczas VAT odliczamy, a nie odliczamy?

    Justyna

  • 2. Data: 2004-07-05 07:56:51
    Temat: Re: VAT a reklama i reprezentacja
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    > Czy kawa i ciasta należa do kategorii "prezentów" o małej wartosci? I
    > wówczas VAT odliczamy, a nie odliczamy?

    Ups ....I wówczas VAT odliczamy, a nie naliczamy?
    Justyna

  • 3. Data: 2004-07-05 11:58:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jul 2004, elw wrote:
    [...]
    >+ Jeœli tak, to od jakiej podstawy opodatkowania. Koleżanka w trakcie
    >+ szkolenia dot. VAT spotkała się zw stwierdzeniem iż, od kwoty nabycia czyli
    >+ od brutta?????

    Na początek nie mogę zgodzić się z tym twierdzeniem: jak to
    wywiedziono ?? Wartością nabycia na cele DG jest kwota BEZ
    podatku VAT... IMHO.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-07-05 12:30:49
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > Na początek nie mogę zgodzić się z tym twierdzeniem: jak to
    > wywiedziono ?? Wartością nabycia na cele DG jest kwota BEZ

    Ja się z tym też nie potrafię zgodzić, ale niestety definicja ceny nabycia
    została określona jedynie w ustawie o rachunkowości, w ustawie o podatku od
    towarów i usług brak definicji "ceny nabycia".
    Natomiast posłużenie się w nowej ustawie VAT pojęciem "ceny nabycia" ma
    miejsce w art. 29 ust. 10:
    "W przypadku dostawy towarów , o ktorej mowa w art. 7 ust. 2 podstawą
    opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje,
    koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów."

    Art. 7 ust.2 odnosi sie z kolei do art. 5 ust.1 pkt 1 z wyjaśnieniem, iż
    przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika
    towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z
    prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem...

    Ale czy przekazanie kawy i ciastek zostaje dokonane na cele inne niż
    związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?

    Justyna

  • 5. Data: 2004-07-07 11:51:13
    Od: "anA" <a...@j...com.pl>

    > Ale czy przekazanie kawy i ciastek zostaje dokonane na cele inne niż
    > związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?

    Ja nie wiem, czy nikt na grupie nie wie takich rzeczy, czy po prostu nie
    chce się nią podzielić z innymi. To juz któryś z kolei post na ten temat i
    na zaden nie było odpowiedzi.

    ana

  • 6. Data: 2004-07-07 19:29:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jul 2004, anA wrote:

    >+ > Ale czy przekazanie kawy i ciastek zostaje dokonane na cele inne niż
    >+ > związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?
    >+
    >+ Ja nie wiem, czy nikt na grupie nie wie takich rzeczy

    Ustawodawca łaskaw był tak napisać przepis że nie ma mocnych :(
    Jak będą pierwsze wyroki sądowe to będziemy mądrzejsi...ale przy
    naszym wymiarze sprawiedliwości to tak za dwa lata !
    Na razie pozostaje czekać na pakiet "przedsiębiorczości" i - jeśli
    przepis się ostoi - skorzystać z chroniącej przed "domiarem"
    wykładni US !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)