1. Data: 2004-08-24 21:38:22
Temat:VAT a sprzedaż nieudokumentowana
Od:"Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?
(Jest to sprzedaż incydentalna, jej wielkość nie wskazuje na konieczność
zakupu kasy fiskalnej)

Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

2. Data: 2004-08-25 06:50:44
Temat:Re: VAT a sprzedaż nieudokumentowana
Od:"Przemo" <p...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
> tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

wydaje mi się że nie będzie problemu
w przypadku kiedy nie można by określić jaką stawką taka
sprzedaz jest opodatkowana to powinnio się zastosować strukturę

3. Data: 2004-08-25 08:39:38
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 24 Aug 2004, Piotr wrote:

>+ Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
>+ sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?

Hm... mi się *wydaje* (jakby co można sobie pokrzyczeć po mnie :)) że
nie ma ani motywacji ani podstawy prawnej do takiego "dowodu wewnętrznego
w rozumieniu innych przepisów"; rozumuję tak: z p. widzenia VAT jest
to "sprzedaż nieudokumentowana" do ujęcia w stosownej ewidencji, z p.
widzenia podatku dochodowego takoż takoż (ES VAT może pełnić tę rolę,
IMO :))
No i układ wygląda tak: podatek jest wpłacany przez klienta, jakby
nie patrzeć. Dokumentacja powinna odzwierciedlać ten stan (faktyczny).
Jak wystawisz FW "albo coś podobnego", to deklarujesz że podatek
(VAT) płacisz z *innych* pieniędzy, niż otrzymanych od klienta (tak
jest na przykład przy darowiźnie) :)
Krótko mówiąc... nie podoba mi się wystawianie DW/FW w miejscu w którym
powinien być wpis do ewidencji sprzedaży VAT ujmujący "sprzedaż
nieudokumentowaną fakturami".

>+ Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
>+ tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

+++
§ 19. 1. Zapisy w księdze dotyczšce przychodów ze sprzedaży wyrobów,
towarów handlowych i usług sš dokonywane na podstawie wystawionych faktur,
a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
wykazana jest wartoœć tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
rejestrujšcych.
+++

A co do "płatnika VAT", to pewien hm... problem :) wiążę się ze sporą
dawką... dowolności :) przy wyborze sposobu zaliczania operacji VAT
do KPiR. Obejrzyj rozporządzenie ds. KPiR: tam w kilku miejscach jest
że "prowadzący dokumentację VAT" (oczywiście nie napisano "po polsku",
tylko zapiski są w stylu "Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa
w § 8 ust. 1 pkt 2" (to jest CYTAT - właśnie mogący dotyczyć omawianego
przypadku :)) - otóż owi "podatnicy prowadzący dokumentację VAT"
*mogą* wpisywać do KPiR odpowiednie zestawienia - niektóre wolno
dziennie, niektóre miesięcznie.
Zaznaczam: *mogą*.
No i teraz IMO jest tak:
- dokonujesz sprzedaży podlegającej VAT nieudokumentowanej fakturą
- masz obowiązek ujęcia jej w ES VAT w stosownej pozycji
- do KPiR *możesz* ją wpisać na podstawie "wpisywania ES". Ale *możesz*
tego NIE robić... i wtedy pojawia się konieczność udokumentowania
"czymś" owej sprzedaży :) ale *bez* związku z VAT. IMO oczywiście :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)

4. Data: 2004-08-25 08:44:58
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 25 Aug 2004, Przemo wrote:

>+ Użytkownik "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl> napisał
>+ > Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
>+ > sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?
[...]
>+ wydaje mi się że nie będzie problemu

Zastrzeżenia przedstawiłem :), IMHO FW powinna dokumentować przypadki
kiedy "podatnik płaci VAT mimo iż nie miał naleznego przychodu"...

>+ w przypadku kiedy nie można by określić jaką stawką taka
>+ sprzedaz jest opodatkowana to powinnio się zastosować strukturę

Moment.
Jaka struktura ? Struktura zakupów (która dotyczy IMO wyłącznie
"drobnej sprzedaży *towarów*) czy sprzedaży - znaczy "na podobieństwo
i obraz sprzedaży dokumentowanej" ?? (nie widzę podstawy prawnej !)
Ja wiem że nasz ustawodawca zamiast przyłożyć czoło do czegoś zimnego
po precyzyjnym rozgraniczeniu "sprzedaży" (aktualnie: "dostawy")
od "usługi" strzelił był "usługą handlu" :>, ale chyba nie da się
metodą podobieństwa podobnej nielogiczności wywieść :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)

5. Data: 2004-08-25 11:34:25
Od:"Przemo" <p...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości
ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
>
> Zastrzeżenia przedstawiłem :), IMHO FW powinna dokumentować przypadki
> kiedy "podatnik płaci VAT mimo iż nie miał naleznego przychodu"...

ale była tu NIE chodzi o fakturę wewnętrzną
chodzi tutaj o taki przypadek (jak mi sie wydaje) w którym podczas normalnej
sprzedaży dokumentowanej fakturami VAT zdarza się jednorazowo sprzedaz
osobie fizycznej (np. gościowi z ulicy)
w takim przypadku nie trzeba wystawiać jemu faktury (no chyba że chce)

w tej sytuacji należy wpisać do kpri sprzedaz bezrachunkową
na podstawie dokumentu wewnętrznego

> [...]
> od "usługi" strzelił był "usługą handlu" :>, ale chyba nie da się
> metodą podobieństwa podobnej nielogiczności wywieść :)

odniosłem się do przypadku kiedy można zastosować obliczenie podatku
należnego według struktury zakupów, ale jak zauważono dotyczy to tylko
niektórych podatników. A co za tym idzie zostało podanych w poście za mało
danych aby jednoznacznie odpowiedzieć.

6. Data: 2004-08-25 11:47:42
Od:"Przemo" <p...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości
ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
> Krótko mówiąc... nie podoba mi się wystawianie DW/FW w miejscu w którym
> powinien być wpis do ewidencji sprzedaży VAT ujmujący "sprzedaż

zależy od techniki prowadzenia kpir
jeżeli ktoś wpisje przychód do kpir na podstawie wystawionych faktur
to sprzedaz nieudokumentowaną fakturami wprowadza do kpir dowodem
wewnętrznym na koniec dnia

nie zawsze trzeba utożsamiać zapis dotyczący uzyskanego przychodu z
rejestrem VAT

7. Data: 2004-08-25 12:42:46
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

>+ osobie fizycznej (np. gościowi z ulicy)
>+ w takim przypadku nie trzeba wystawiać jemu faktury (no chyba że chce)

Zgoda.

>+ w tej sytuacji należy wpisać do kpri sprzedaz bezrachunkową
>+ na podstawie dokumentu wewnętrznego

Kiedy ja powiadam - że NIEKONIECZNIE.
Przecież jeśli podatnik księguje przychody ewidencja przychodu (wolno
mu) a w roli ewidencji przychodu używa ewidencji przychodów VAT (też
mu wolno) to do KPiR wpisuje tylko "podsumowanie", zaś owa transakcja
z konieczności ujęta jest jako "sprzedaż bezrachunkowa" w ES VAT,
czyli już *jest* ujęta :)
Coś gdzieś źle ująłem ? :)

> [...]
>+ należnego według struktury zakupów [...]
>+ A co za tym idzie zostało podanych w poście za mało
>+ danych aby jednoznacznie odpowiedzieć.

E, chyba się Piotra za bardzo czepiasz ;) - spójrz na pierwszą
linijkę cytatu z cytatu cytatu :) którą zostawilem... :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)

8. Data: 2004-08-25 12:45:03
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 25 Aug 2004, Przemo wrote:

>+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
[...]
>+ zależy od techniki prowadzenia kpir

Zgoda, za bardzo się sprzeciwiłem :) sam sobie cytując poniżej
z przepisów "prawo wyboru" :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)