  • 1. Data: 2004-08-24 21:38:22
    Temat: VAT a sprzedaż nieudokumentowana
    Od: "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl>

    Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
    sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?
    (Jest to sprzedaż incydentalna, jej wielkość nie wskazuje na konieczność
    zakupu kasy fiskalnej)

    Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
    tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

  • 2. Data: 2004-08-25 06:50:44
    Temat: Re: VAT a sprzedaż nieudokumentowana
    Od: "Przemo" <p...@k...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
    > tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

    wydaje mi się że nie będzie problemu
    w przypadku kiedy nie można by określić jaką stawką taka
    sprzedaz jest opodatkowana to powinnio się zastosować strukturę

  • 3. Data: 2004-08-25 08:39:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Aug 2004, Piotr wrote:

    >+ Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
    >+ sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?

    Hm... mi się *wydaje* (jakby co można sobie pokrzyczeć po mnie :)) że
    nie ma ani motywacji ani podstawy prawnej do takiego "dowodu wewnętrznego
    w rozumieniu innych przepisów"; rozumuję tak: z p. widzenia VAT jest
    to "sprzedaż nieudokumentowana" do ujęcia w stosownej ewidencji, z p.
    widzenia podatku dochodowego takoż takoż (ES VAT może pełnić tę rolę,
    IMO :))
    No i układ wygląda tak: podatek jest wpłacany przez klienta, jakby
    nie patrzeć. Dokumentacja powinna odzwierciedlać ten stan (faktyczny).
    Jak wystawisz FW "albo coś podobnego", to deklarujesz że podatek
    (VAT) płacisz z *innych* pieniędzy, niż otrzymanych od klienta (tak
    jest na przykład przy darowiźnie) :)
    Krótko mówiąc... nie podoba mi się wystawianie DW/FW w miejscu w którym
    powinien być wpis do ewidencji sprzedaży VAT ujmujący "sprzedaż
    nieudokumentowaną fakturami".

    >+ Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
    >+ tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

    +++
    § 19. 1. Zapisy w księdze dotyczšce przychodów ze sprzedaży wyrobów,
    towarów handlowych i usług sš dokonywane na podstawie wystawionych faktur,
    a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
    wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
    wykazana jest wartoœć tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
    prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujšcych.
    +++

    A co do "płatnika VAT", to pewien hm... problem :) wiążę się ze sporą
    dawką... dowolności :) przy wyborze sposobu zaliczania operacji VAT
    do KPiR. Obejrzyj rozporządzenie ds. KPiR: tam w kilku miejscach jest
    że "prowadzący dokumentację VAT" (oczywiście nie napisano "po polsku",
    tylko zapiski są w stylu "Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa
    w § 8 ust. 1 pkt 2" (to jest CYTAT - właśnie mogący dotyczyć omawianego
    przypadku :)) - otóż owi "podatnicy prowadzący dokumentację VAT"
    *mogą* wpisywać do KPiR odpowiednie zestawienia - niektóre wolno
    dziennie, niektóre miesięcznie.
    Zaznaczam: *mogą*.
    No i teraz IMO jest tak:
    - dokonujesz sprzedaży podlegającej VAT nieudokumentowanej fakturą
    - masz obowiązek ujęcia jej w ES VAT w stosownej pozycji
    - do KPiR *możesz* ją wpisać na podstawie "wpisywania ES". Ale *możesz*
    tego NIE robić... i wtedy pojawia się konieczność udokumentowania
    "czymś" owej sprzedaży :) ale *bez* związku z VAT. IMO oczywiście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-25 08:44:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, Przemo wrote:

    >+ Użytkownik "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl> napisał
    >+ > Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
    >+ > sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?
    [...]
    >+ wydaje mi się że nie będzie problemu

    Zastrzeżenia przedstawiłem :), IMHO FW powinna dokumentować przypadki
    kiedy "podatnik płaci VAT mimo iż nie miał naleznego przychodu"...

    >+ w przypadku kiedy nie można by określić jaką stawką taka
    >+ sprzedaz jest opodatkowana to powinnio się zastosować strukturę

    Moment.
    Jaka struktura ? Struktura zakupów (która dotyczy IMO wyłącznie
    "drobnej sprzedaży *towarów*) czy sprzedaży - znaczy "na podobieństwo
    i obraz sprzedaży dokumentowanej" ?? (nie widzę podstawy prawnej !)
    Ja wiem że nasz ustawodawca zamiast przyłożyć czoło do czegoś zimnego
    po precyzyjnym rozgraniczeniu "sprzedaży" (aktualnie: "dostawy")
    od "usługi" strzelił był "usługą handlu" :>, ale chyba nie da się
    metodą podobieństwa podobnej nielogiczności wywieść :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-25 11:34:25
    Od: "Przemo" <p...@k...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > [...]
    >
    > Zastrzeżenia przedstawiłem :), IMHO FW powinna dokumentować przypadki
    > kiedy "podatnik płaci VAT mimo iż nie miał naleznego przychodu"...

    ale była tu NIE chodzi o fakturę wewnętrzną
    chodzi tutaj o taki przypadek (jak mi sie wydaje) w którym podczas normalnej
    sprzedaży dokumentowanej fakturami VAT zdarza się jednorazowo sprzedaz
    osobie fizycznej (np. gościowi z ulicy)
    w takim przypadku nie trzeba wystawiać jemu faktury (no chyba że chce)

    w tej sytuacji należy wpisać do kpri sprzedaz bezrachunkową
    na podstawie dokumentu wewnętrznego

> [...]
    > od "usługi" strzelił był "usługą handlu" :>, ale chyba nie da się
    > metodą podobieństwa podobnej nielogiczności wywieść :)

    odniosłem się do przypadku kiedy można zastosować obliczenie podatku
    należnego według struktury zakupów, ale jak zauważono dotyczy to tylko
    niektórych podatników. A co za tym idzie zostało podanych w poście za mało
    danych aby jednoznacznie odpowiedzieć.

  • 6. Data: 2004-08-25 11:47:42
    Od: "Przemo" <p...@k...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Krótko mówiąc... nie podoba mi się wystawianie DW/FW w miejscu w którym
    > powinien być wpis do ewidencji sprzedaży VAT ujmujący "sprzedaż

    zależy od techniki prowadzenia kpir
    jeżeli ktoś wpisje przychód do kpir na podstawie wystawionych faktur
    to sprzedaz nieudokumentowaną fakturami wprowadza do kpir dowodem
    wewnętrznym na koniec dnia

    nie zawsze trzeba utożsamiać zapis dotyczący uzyskanego przychodu z
    rejestrem VAT

  • 7. Data: 2004-08-25 12:42:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ osobie fizycznej (np. gościowi z ulicy)
    >+ w takim przypadku nie trzeba wystawiać jemu faktury (no chyba że chce)

    Zgoda.

    >+ w tej sytuacji należy wpisać do kpri sprzedaz bezrachunkową
    >+ na podstawie dokumentu wewnętrznego

    Kiedy ja powiadam - że NIEKONIECZNIE.
    Przecież jeśli podatnik księguje przychody ewidencja przychodu (wolno
    mu) a w roli ewidencji przychodu używa ewidencji przychodów VAT (też
    mu wolno) to do KPiR wpisuje tylko "podsumowanie", zaś owa transakcja
    z konieczności ujęta jest jako "sprzedaż bezrachunkowa" w ES VAT,
    czyli już *jest* ujęta :)
    Coś gdzieś źle ująłem ? :)

> [...]
    >+ należnego według struktury zakupów [...]
    >+ A co za tym idzie zostało podanych w poście za mało
    >+ danych aby jednoznacznie odpowiedzieć.

    E, chyba się Piotra za bardzo czepiasz ;) - spójrz na pierwszą
    linijkę cytatu z cytatu cytatu :) którą zostawilem... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-25 12:45:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, Przemo wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ zależy od techniki prowadzenia kpir

    Zgoda, za bardzo się sprzeciwiłem :) sam sobie cytując poniżej
    z przepisów "prawo wyboru" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)