  • 1. Data: 2007-10-30 14:55:57
    Temat: VAT po likwidacji działalności gospodarczej
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Witam,

    Pytanie w nawiązaniu do wątku "Umowa o dzieło VAT - przekroczenie limitu".

    Prowadzę działalność gospodarczą (KPiR, VAT).
    Zastanawiam się nad likwidacją działalności gospodarczej
    i wykonywaniu prac wyłącznie dla innej firmy na umowę
    zlecenie lub o dzieło.

    Do tej pory sądziłem, że po likwidacji działalności gospodarczej
    nadal będę musiał być płatnikiem VAT (3 lata nieprzekraczania
    limitu) tzn. doliczać VAT do umów o dzieło/zlecenie.

    Doradca podatkowy twierdzi jednak, ze nie będę już płatnikiem VAT,
    pod warunkiem, ze umowa o dzieło rzeczywiście będzie zawierana z firmą
    i firma ta będzie odpowiadać wobec osób trzecich czyli zlecających
    (itd. jak w ustawie).

    Czy doradca ma rację?
    Po przeczytaniu o kłopotach wątkodawcy wspomnianego wyżej wątku
    zaczynam mieć wątpliwości.

    Nie wiem czy to ma znaczenie ale te umowy o dzieło być może byłyby
    moim jedynym źródłem utrzymania przez kilka lat.
    I nie ukrywam, że liczyłem na to, ze jest to legalny sposób
    na przeczekanie tego 3-letniego okresu pozbywania się statusu
    płatnika VAT, przez który teraz tracę sporo pieniędzy.

    Piotr

  • 2. Data: 2007-10-30 16:38:10
    Temat: Re: VAT po likwidacji działalności gospodarczej
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-10-2007 o 15:55:57 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > na przeczekanie tego 3-letniego okresu pozbywania się statusu
    > płatnika VAT, przez który teraz tracę sporo pieniędzy.

    Jeśli te UoD nie będą wypełniały warunków na bycie opodatkowanymi,
    to nie będzie mowy o VAT.

    BTW te 3 lata to *zdaje (mi) się* - liczą się od momentu zostania
    podatnikiem VAT,
    a limitu nie możesz przekroczyć w roku przed ponownym wybraniem zwolnienia,

  • 3. Data: 2007-10-30 17:31:23
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 30-10-2007 o 17:38:10 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał:

    > BTW te 3 lata to *zdaje (mi) się* - liczą się od momentu zostania
    > podatnikiem VAT,
    > a limitu nie możesz przekroczyć w roku przed ponownym wybraniem
    > zwolnienia,

    jeśli przez dwa lata byłem płatnikiem VAT (przekraczałem limit),
    a w roku 2008 będąc nadal płatnikiem VAT nie przekroczę limitu
    i tak samo w części 2009r. (proporcjonalnie) to w od czerwca 2009r.
    (VAT-R składałem w czerwcu 2006r. - 3 lata wcześniej) ponownie
    będę mógł być zwolniony z VAT? dobrze myślę?

    Piotr

  • 4. Data: 2007-10-30 17:34:02
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-10-2007 o 18:31:23 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > (VAT-R składałem w czerwcu 2006r. - 3 lata wcześniej) ponownie
    > będę mógł być zwolniony z VAT? dobrze myślę?

    Jeśli mam rację, a tego nie wiem bo pisałem "z głowy czyli z niczego :) "

  • 5. Data: 2007-10-30 17:37:37
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-10-2007 o 18:34:02 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

    > Jeśli mam rację, a tego nie wiem bo pisałem "z głowy czyli z niczego :) "

    "Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z
    tego
    zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w
    którym
    utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie
    skorzystać
    ze zwolnienia"

    czyli dobrze mi świtało

  • 6. Data: 2007-10-30 19:52:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Oct 2007, PiotrB. wrote:

    > I nie ukrywam, że liczyłem na to, ze jest to legalny sposób
    > na przeczekanie tego 3-letniego okresu pozbywania się statusu
    > płatnika VAT, przez który teraz tracę sporo pieniędzy.

    Dla porządku: tak jest przy *dzisiejszych* przepisach.
    Przypomnę, że przez jakiś czas "przywrócenia zwolnienia" nie było
    (w ogóle), i w momencie zmian w przepisach to się zmieniało.
    Zwolnienie z VAT nie jest prawem konstytucyjnym, więc teoretycznie
    jest możliwe, że jak przyjdzie jakiś "rząd z pomysłami" to na
    przykład ten okres zmieni :)
    Mało prawdopodobne, ale IMO możliwe.

    pzdr, Gotfryd