  • 1. Data: 2007-11-05 12:22:01
    Temat: Większe zarobki bez ryzyzka
    Od: "Jarek Macierski" <j...@g...pl>

    Witam, pytałem już na pl.soc.prawo, ale odesłali mnie tu. Casus jest
    następujący: z zawodu jestem dziennikarzem i pracuję w wydawnictwie jako
    redaktor na umowę o pracę. Pensję mam stałą, niezależnie od ilości
    wyprodukowanych tekstów. Niedawno fiskus zaczął mi zabierać 30% dochodów w
    formie podatków. Do tego oczywiście dochodzą składki na ubezpieczenie,
    chorobowe, emerytalne itp. W związku z powyższym trafia mnie jasny szlag.

    Dlatego chciałbym rozwiązać umowę o pracę, założyć firmę i świadczyć usługi
    na rzecz mego wydawcy, jako podmiot gospodarczy, płacąc 19% podatku i ZUS na
    własną rękę. Formalnie nie ma przeszkód &#8211; wydawca się zgadza. Słyszałem
    jednak o tym, że US może taki manerw potraktować jako zatrudnienie i policzy
    mi podatek progresywny. Co musiałbym zrobić, aby tego uniknąć, jeśli w ogóle
    takie rozwiązanie wchodzi w rachubę.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Jarek

  • 2. Data: 2007-11-05 12:27:08
    Temat: Re: Większe zarobki bez ryzyzka
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 05-11-2007 o 13:22:01 Jarek Macierski
    <j...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > policzy
    > mi podatek progresywny. Co musiałbym zrobić, aby tego uniknąć, jeśli w

    Przy świadczeniu usług dla byłego pracodawcy nie byłoby problemu,
    bo przewcież jako dziennikarz możesz pracowac na własne ryzyko, pod
    własnym nadzorem,
    więc uznania za samozatrudnienie możnaby pewnie uniknąć.
    Natomiast gorzej z podatkiem liniowym 19% i ulgowymi składkami ZUS - przy
    wykonywaniu
    czynności na rzecz byłego pracodawcy te "bonusy" nie przysługują.

  • 3. Data: 2007-11-05 12:27:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jarek Macierski pisze:
> [...]
    > mi podatek progresywny. Co musiałbym zrobić, aby tego uniknąć, jeśli w ogóle

    Z podatku liniowego, jak również z ulgowego ZUSu przez pierwsze 2
    lata działalności nie można korzystać, jeśli świadczy się usługi na
    rzecz byłego pracodawcy.

    Rozwiązaniem może być wystawianie faktur dla innego podmiotu niż były
    pracodawca.

    Albo rozliczanie się w progresywnej skali podatkowej i robienie
    takiej ilości kosztów, aby nie wpaść w drugi próg.

    Jednakże nawet po wejściu w drugi próg Twoim zyskiem byłaby
    oszczędność na składkach ZUS, które są stałe. Również poprosiłbym szefa
    o podwyżkę, jako że na działalności gospodarczej, w przeciwieństwie do
    umowy o pracę, nie masz urlopów, zwolnienia chorobowego, jak również
    rozwiązanie współpracy - przez którąkolwiek ze stron - jest o wiele
    prostsze.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-11-05 21:42:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Nov 2007, Liwiusz wrote:

    > Rozwiązaniem może być wystawianie faktur dla innego podmiotu niż były
    > pracodawca.

    O ile oczywiście to nie jest "na rzecz byłego pracodawcy" :]
    Nie wystarczy wystawiać f-ry "pośrednikowi"!
    Sprawdź w przepisie - to samo co pisałem w innej sprawie wczoraj (?) na
    .prawo, jest w podatku dochodowym, masz tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Cytat:
    3. Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym
    mowa w ust. 2, uzyska z działalnoœci gospodarczej prowadzonej
    samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki
    niemajšcej osobowoœci prawnej przychody ze œwiadczenia usług
    na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy [...]
    ^^^^^^^^
    ^^^^^^^^

    Krótko mówiać, powinen zacząć prac... wróć, "świadczyć" dla
    konkurencji ;) (a to może pod inne regulacje podpaść).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-11-05 23:01:03
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > o pracę, nie masz urlopów, zwolnienia chorobowego, jak również rozwiązanie
    > współpracy - przez którąkolwiek ze stron - jest o wiele prostsze.

    Nie przesadzajmy. To chyba oczywiscte - facet jest dorosly, wie co robi.
    Ale mnie nurtuje inna rzecz. Skoro - jako DG - swiadczylby te uslugi dla
    przedsiebiorcy(-ów) tylko, to czy ni elepiej jest przejsc od nowego roku z
    umowy o prace na umowy o dzielo + drobne umowy zlecenia - np. 95% kasy na
    UoD i jakies 5% znalezc czynnosci swietnie pasujace pod UZl. Umowy
    odpowiednio skonstruowac, zeby nie podpadaly pod VAT, zeby byly 50%-we KUP.
    Chyba co jak co, ale dziennikarska robota pod umowy o dzielo pasuje jak
    ulal!
    Oczywiscie nie wiadomo, jak by to bylo rozwiazane organizacyjnie - jako
    wykonawca nie powinien przeciez miec obowiazku przychodzenia do roboty, ale
    podatkowo byloby o wieeele korzystniejsze od umowy o prace. Socjalnie
    oczywiscie, ze mniej - ale, jak mowie, zakladamy, ze Jarek wie co robi
    (oczywiscie nie TEN Jarek, tylko autor watku).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2007-11-06 06:33:16
    Od: Czarek <...@...pl>

    SDD wrote:
> [...]
    > UoD i jakies 5% znalezc czynnosci swietnie pasujace pod UZl. Umowy
    > odpowiednio skonstruowac, zeby nie podpadaly pod VAT, zeby byly 50%-we KUP.

    Jakie to muszą być zapisy? Czy wystarczy formułka z innego wątku, że
    "firma bierze na siebie odpowiedzialność wobec osób trzecich", czy coś
    jeszcze jest potrzebne?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 7. Data: 2007-11-06 17:19:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Nov 2007, Czarek wrote:

    > Jakie to muszą być zapisy? Czy wystarczy formułka z innego wątku, że "firma
    > bierze na siebie odpowiedzialność wobec osób trzecich", czy coś jeszcze jest
    > potrzebne?

    Poczytaj treść przepisu - art.15.3.3:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html