  • 1. Data: 2008-04-09 13:24:37
    Temat: Windykacja za nieprawdziwą FV!?
    Od: "aszfer" <a...@o...pl>

    Witam,
    sytuacja wygląda tak: za wykonaną usługę firma X wystawiła firmie Y FV
    znacznie zawyżając jej wartość wobec umowy (ustnej). Fakturę tą wystawiła
    tylko teoretycznie bo na kilkukrotne wezwania firmy Y do okazania tej
    faktury, przedstawienia np. do podpisu firma X sie wypięła. Firma Y
    zapłaciła firmie X 60% ustalonej wartości usługi (z braku środków reszta się
    przeciąga). Nie zamierza jednask płacić kwoty dużo wyższej, której żada
    firma X. W końcu po 4 miesiacach Y otrzymała wezwania do zapłaty zawyżonej
    kwoty z biura windykacyjnego, powołującego się na tą wyimaginowaną FV, które
    na wstępie już chce ponad 3 tys. PLN kosztów własnych. Jak mądrze zadziałać
    ma firma Y żeby z tego wybrnąć płacąc tylko pozostałe 40% faktycznego
    zobowiazania?
    Co ma zrobić firma Y, żeby nie stracić Vatowskich kosztów z powodu braku FV
    niedostarczonej przez firmę X? Czy może nie zapłacić Vatu firmie X aż do
    czasu otrzymania faktury? Czy można odliczyć VAT od faktury wystawionej 4
    miesiące wcześniej?
    Jak sprawdzić, czy firma Y rzeczywiście wystawiła fakturę i rozliczyła sie z
    Vatu z US?
    Liczę na wyrozumiałość i pomoc :)

    pozdr.
    aszfer

  • 2. Data: 2008-04-09 15:03:51
    Temat: Re: Windykacja za nieprawdziwą FV!?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    aszfer wrote:
> [...]
    > na wstępie już chce ponad 3 tys. PLN kosztów własnych. Jak mądrze zadziałać
    > ma firma Y żeby z tego wybrnąć płacąc tylko pozostałe 40% faktycznego

    IMHO, należy olać biuro windykacyjne, o ile nie ma tytułu egzekucyjnego.

    Nie należy uznawać (pisemnie ani ustnie) wierzytelności w zawyżonej kwocie.

    Przede wszystkim należy porozumieć się z wierzycielem, co do wysokości
    wynagrodzenia za wykonaną usługę. Może są świadkowie Waszych ustaleń?
    Jakieś e-maile? Notatki ze spotkań? Cokolwiek, co pomoże odświeżyć Waszą
    pamięć, a później być ewentualnie dowodem w postępowaniu sądowym.

    Jeśli umowa była tylko ustna i strony są nieskore do kompromisu, to
    prawdopodobnie spotkacie się w sądzie.

    Należy zatem odbierać wszelką korespondencję bo wierzyciel może
    dochodzić roszczeń w postępowaniu uproszczonym!

    I wtedy możesz się mocno zdziwić kiedy bez jakiejkolwiek rozprawy z
    Twoim udziałem pojawi się komornik z prawomocnym tytułem egzekucyjnym.

> [...]
    > czasu otrzymania faktury? Czy można odliczyć VAT od faktury wystawionej 4

    Przede wszystkim musisz uzyskać fakturę, a teraz to już właściwie jej
    duplikat. Na podstawie duplikatu (skoro nie otrzymałeś oryginału
    faktury) możesz spokojnie zaksięgować koszt i odliczyć VAT.

    > Jak sprawdzić, czy firma Y rzeczywiście wystawiła fakturę i rozliczyła sie z
    > Vatu z US?

    A po co Ci ta wiedza? :-)

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-04-09 15:06:24
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "aszfer" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zadziałać
    > ma firma Y żeby z tego wybrnąć płacąc tylko pozostałe 40% faktycznego

    Z firmą windykacyjną nie gadać, umówioną resztę zapłacić, a potem ew. czekać
    na sprawę w sądzie.

> [...]
    > czasu otrzymania faktury? Czy można odliczyć VAT od faktury wystawionej 4

    Można, z duplikatu.

    > Jak sprawdzić, czy firma Y rzeczywiście wystawiła fakturę i rozliczyła sie
    > Vatu z US?

    A jakie to ma znaczenie dla sprawy?
    Przyjdzie pozew do sądu, to obejrzycie sobie tą fakturę.

  • 4. Data: 2008-04-10 08:05:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotrek pisze:

    > Należy zatem odbierać wszelką korespondencję bo wierzyciel może
    > dochodzić roszczeń w postępowaniu uproszczonym!

    A co takiego strasznego jest w postępowaniu uproszczonym? I skąd
    wiesz, że w tym przypadku wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10000zł?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-04-10 08:36:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Liwiusz wrote:

    > A co takiego strasznego jest w postępowaniu uproszczonym? I skąd
    > wiesz, że w tym przypadku wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10000zł?

    Nie twierdzę, że w postępowaniu uproszczonym jest coś strasznego.

    Sugerowałem jedynie, ażeby odbierać korespondencję, bo w przeciwnym
    przypadku można się zdziwić, kiedy przyjdzie komornik z prawomocnym
    tytułem egzekucyjnym.

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-04-10 08:43:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotrek pisze:

    > Nie twierdzę, że w postępowaniu uproszczonym jest coś strasznego.

    A może chodziło Ci o nakazowe?

    > Sugerowałem jedynie, ażeby odbierać korespondencję, bo w przeciwnym
    > przypadku można się zdziwić, kiedy przyjdzie komornik z prawomocnym
    > tytułem egzekucyjnym.

    Czyli z tytułem wykonawczym :)

  • 7. Data: 2008-04-10 09:05:53
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Liwiusz wrote:

    > A może chodziło Ci o nakazowe?

    Generalnie chodziło mi o postępowanie uproszczone (w potocznym tego
    słowa znaczeniu) czyli o postępowanie nakazowe lub upominawcze.

    Co oczywiście należy odróźnić od postępowania uproszczonego w rozumieniu
    kodeksowym, na co - jak mi się wydaje - słusznie zwracasz uwagę.

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-04-10 09:17:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotrek pisze:

> [...]
    >
    > Co oczywiście należy odróźnić od postępowania uproszczonego w rozumieniu
    > kodeksowym, na co - jak mi się wydaje - słusznie zwracasz uwagę.

    Oczywiście o to :) Pomijając już fakt, czy w potocznym rozumieniu
    przeciętny człowiek użyłby słowa "postępowanie uproszczone" (stawiam, że
    nie, prędzej "zaoczne"), to jednak skoro przepisy jasno opisują na czym
    polega postępowanie uproszczone, i że nie wiążę się ono z uproszczeniem
    w sensie skrócenia postępowania, czy braku rozprawy, to nie uważam, aby
    świadomie można było użyć tego słowa w innym, potocznym znaczeniu.
    Wprowadza to raczej zamęt.

    I potem ktoś słysząc o sprawie "w postępowaniu uproszczonym" wyciąga
    z tego błędne wnioski.

    A poza tym postępowanie uproszczone jest uproszczonym tylko z nazwy -
    nakłada wszak zarówno na pozwanego, jak i powoda, więcej obowiązków,
    choćby obowiązek użycia formularzy urzędowych, które przeciętnej osobie
    sprawiają więcej kłopotu niż standardowe pismo.

  • 9. Data: 2008-04-10 11:36:28
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <ftig2k$kdk$1@inews.gazeta.pl>,
    "aszfer" <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    > tylko teoretycznie bo na kilkukrotne wezwania firmy Y do okazania tej
    > faktury, przedstawienia np. do podpisu firma X sie wypięła.
    [ciach]
    > Co ma zrobić firma Y, żeby nie stracić Vatowskich kosztów z powodu braku FV
    > niedostarczonej przez firmę X?

    Ja tylko w kwestii formalnej - nie mają obowiązku dostarczyć czy
    przedstawić do podpisu. Mają wystawić i wydać. Art. 62 kks polecam.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.