  • 1. Data: 2004-04-11 15:15:35
    Temat: Wspólne rozliczenie małżonków gdy...
    Od: Rafal Wozniak <n...@r...wozniak.name>

    Witam

    Czytam broszurę i chcę się upewnić czy dobrze ją zrozumiałem.

    Otóż sytuacja jest taka, że jeden z małżonków w roku 2003 nie uzyskało żadnego
    dochodu. Jednakże ma faktury na siebie wystawione, które teoretycznie można
    odliczyć od podatku. Czy ma sens wspólne rozliczanie się? Czy można w takim
    przypadku dokonac odliczenia od podatku przy wspólny rozliczaniu się?
    --
    Gdyby obecny do mnie adres z nagłówka wiadomości
    był nieaktualny, to kontakt ze mną znajdziesz

  • 2. Data: 2004-04-14 01:22:56
    Temat: Re: Wspólne rozliczenie małżonków gdy...
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

    Użytkownik "Rafal Wozniak" <n...@r...wozniak.name> napisał w
    wiadomości news:0pni701vmo20l6760pogomsg4f1g08t2q8@213.195.184.
    218...
> [...]
    > --
    > Gdyby obecny do mnie adres z nagłówka wiadomości
    > był nieaktualny, to kontakt ze mną znajdziesz

    Zawsze jest sens rozliczania wspólnego. Choćby możliwość odliczenia kwoty
    wolnej osoby która nie uzyskała dochodu. Jeżeli chodzi o odliczanie faktur
    to zależy jakie są to wydatki ? Jeżeli chodzi o wydatki remontowe na wspólne
    mieszkanie to tak.

  • 3. Data: 2004-04-14 09:22:07
    Od: Rafal Wozniak <n...@r...wozniak.name>

> [...]
    > to zależy jakie są to wydatki ? Jeżeli chodzi o wydatki remontowe na wspólne

    Chodzi tutaj o studia zaoczne. Remontowych nie ma.

  • 4. Data: 2004-04-14 21:34:09
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

    > Chodzi tutaj o studia zaoczne. Remontowych nie ma.
    > --

    Przy wspólnym rozliczaniu żona może odliczyć wydatki na odpłatne kształcenia
    w szkołach wyższych (odliczenie od wspólnego podatku). Istnieje druga
    możliwość, jeżeli żona nie ukończyła 25 roku życia możesz odliczyć te
    wydatki Ty jako osoba na której utrzymaniu pozostaje żona. cyt:
    "Limity oraz zasady dokonywania odliczeń od podatku, o których mowa w części
    C.2. PIT-O, z tytułu: odpłatnego kształcenia w szkołach wyższych, w
    rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym lub przepisów o wyższych
    szkołach zawodowych (art. 27a ust. 1 pkt 2 lit.c ustawy). Prawo do
    odliczenia przysługuje podatnikowi kształcącemu się w szkole wyższej - o ile
    nie ukończył 35 roku życia oraz podatnikowi, na którego utrzymaniu pozostaje
    osoba kształcąca się w szkole wyższej - o ile osoba ta nie ukończyła 25 roku
    życia i nie uzyskuje dochodów, z wyjątkiem dochodów opodatkowanych w sposób
    zryczałtowany, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od
    osób fizycznych, zwolnionych od podatku dochodowego oraz dochodów w
    wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku (dochód ten w 2003 r.
    wynosił 2.790 zł). Odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, nie więcej
    jednak niż 760 zł. Limit odliczeń od podatku, w przypadku ponoszenia
    wydatków na kształcenie dziecka własnego lub przysposobionego, przysługuje
    łącznie obojgu rodzicom. W ramach limitu przysługującego rodzicom wydatki
    poniesione na rzecz dzieci własnych i przysposobionych odlicza się od
    podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga, w proporcji określonej
    przez nich w zeznaniach rocznych. Odliczenie stosuje się, jeżeli omawiane
    wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie
    zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone
    wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu"