  • 21. Data: 2009-01-05 19:34:09
    Temat: Re: Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Sun, 4 Jan 2009 14:00:43 +0100, Telesfor Baudot
    <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> wrote:

    > 3) Potem do 20 każdego miesiąca wpłacam zaliczki za kolejne miesiące
    > bez żadnych PIT-ów. Tak?

    Może być i co kwartał - chyba wygodniej. Tylko wcześniej trzeba o tym US
    uprzedzić.

    > Za wszelkie uwagi i komentarze pozostaje wdzięczny...

    Jeśli planujesz otrzymywać przychód z wynajmu w postaci gotówkowej,
    przyjrzałbym się też obecnie obowiązującym przepisom dotyczącym
    zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

    Zmieniało się tam coś ostatnio i bynajmniej nie na lepsze.

    Andrzej Rumin

  • 22. Data: 2009-01-05 20:39:53
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "Andrzej Rumin" <r...@h...spam.data.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:slrngm4o5i.4v7.rumin@linux.crazynet...
> [...]
    > dotyczącym
    > zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.
    >
    > Zmieniało się tam coś ostatnio i bynajmniej nie na lepsze.

    Co jest z tą kasą fiskalną? Każda babcinka wynajmująca
    pokój/mieszkanie ma kasę?
    Wynająłem mieszaknie na rok, aby komuś zrobić dobrze, bo był w
    potrzebie. I na tym mam zamiar poprzestać.
    Czynsz dostaję na konto.
    Czy jeszcze jakies "nieszczęscia" podatkowe mogą mnie spotkać z tego
    tytułu?
    To może lepiej w ogóle tego nie ujawniać niż uruchamiać cały aparat
    księgowo-rachunkowy do takiego drobuazgu...

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 23. Data: 2009-01-05 21:09:34
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Dla Ciebie lepiej, ale jak aparat się sam wyżywi?
    JaC

    -----

  • 24. Data: 2009-01-05 22:26:09
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Mon, 5 Jan 2009 21:39:53 +0100, Telesfor Baudot
> [...]
    > To może lepiej w ogóle tego nie ujawniać niż uruchamiać cały aparat
    > księgowo-rachunkowy do takiego drobuazgu...

    Ja nie siedzę na tyle w kwestiach prawnych, żeby się tu autorytatywnie
    wypowiadać, ale wrzuć w googla np. hasła "kasa fiskalna" i "najem",
    a znajdziesz, o co z grubsza chodzi.

    Wygląda na to, że jeśli dana babcinka dostaje kasę za najem w gotówce,
    a nie zadba, aby od nowego roku wystawiać na otrzymane kwoty rachunki
    bo skąd ma biedna o tym obowiązku wiedzieć) i nie ma kasy fiskalnej
    - to może mieć przechlapane.

    Dotychczasowe, lepsze przepisy obowiązywały do końca listopada 2008 r.,
    w grudniu, zdaje się było jeszcze zwolnienie kwotowe z innego tytułu, a
    od stycznia trzeba w takiej sytuacji wystawiać rachunki/faktury. (Jeśli
    błądzę, to niech ktoś bardziej świadomy mnie skoryguje).

    To, jak sądzę, taki sposób na zachęcenie do niepłacenia podatków tych
    nielicznych wynajmujących, którzy to robią :) W końcu o brak
    rachunków/kasy fiskalnej US może sie czepiać tylko tych, o których wie.

    Swoją drogą ciekawe, jak mam USkarbowemu w razie czego udowodnić, że
    wystawiałem rachunki? Drukować jedną kopię też dla siebie? Kazać ją
    podpisać - na wszelki wypadek - najemcy? Głupota jakaś...

    Przy przelewach na konto problem jednak nie występuje - wtedy
    najwyraźniej nadal nie potrzeba ani kasy, ani rachunków.

    Pozdrowienia
    --
    Andrzej Rumin

  • 25. Data: 2009-01-05 22:55:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-01-2009 o 23:26:09 Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>
    napisał(a):

    > Swoją drogą ciekawe, jak mam USkarbowemu w razie czego udowodnić, że
    > wystawiałem rachunki? Drukować jedną kopię też dla siebie? Kazać ją
    > podpisać - na wszelki wypadek - najemcy? Głupota jakaś...

    Przecież istotą rachunków jest to że kopię zatrzymuje wystawca
    - i musi ją trzymać do przedawnienia zobowiązania podatkowego.
    Co do podpisu - to na rachunku podpisać się musi tylko wystawca,
    najemca nie musi.

    Oczywiście abstrahuję tutaj od sensowności tych przepisów,
    tak jak napisałeś spora liczba osób może przestać "chcieć" :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 26. Data: 2009-01-06 07:34:44
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "Andrzej Rumin" <r...@h...spam.data.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:slrngm5284.4v7.rumin@linux.crazynet...

> [...]
    > autorytatywnie
    > wypowiadać, ale wrzuć w googla np. hasła "kasa fiskalna" i

    Też jestem prostym inżynierem i wiele radosnej twórczości naszych
    prawników, posłów i fiskalistów nie mieści mi się w głowie. Za radą
    zajrzałem do gugla, ale wyskakujące tam artykuły (przynajmniej na
    kilku pierwszych stronach) odnoszą się do PROJEKTU rozporządzenia i
    nie powiem są mrożące krew w żyłach. Czy rozporządzenie weszło w życie
    w kształcie jak jest tam to opisane?

    I wreszcie poraźcie co ma zrobić biedna emerytka wynajmująca
    okazjonalnie (nigdy tego nie robiła i ma zamiar tylko przez rok)
    osobie w potrzebie za kilkaset zł miesięcznie? Umowa jest na piśmie,
    wpłaty na konto zaczęły przychodzić od grudnia 2007.

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 27. Data: 2009-01-06 15:35:07
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Tue, 6 Jan 2009 08:34:44 +0100, Telesfor Baudot
> [...]
    > kilku pierwszych stronach) odnoszą się do PROJEKTU rozporządzenia i
    > nie powiem są mrożące krew w żyłach. Czy rozporządzenie weszło w życie

    Chyba weszło:

    http://www.rp.pl/artykul/56172,161518_Kiedy_wynajmuj
    acy_nie_musi_kupowac_kasy_fiskalnej_.html

    Andrzej Rumin