  • 1. Data: 2008-10-03 08:27:28
    Temat: Wynejem pokoju - zwolniony od podatku?
    Od: "Latet" <x...@s...pl>

    Czy do US trzeba zgłaszać umowę najmu, jeśli komuś znajomemu się wynajmuje pokój
    i pobiera z tego tytułu marne 50 zl miesiecznie? Czy od tego sie placi podatek?
    Bo ponoć jest jakaś suma (limit) zwolniona od podatku, ale nie wiem czy też od
    zgłaszania.

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2008-10-03 15:19:40
    Temat: Re: Wynejem pokoju - zwolniony od podatku?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Oct 2008, Latet wrote:

    > Czy do US trzeba zgłaszać umowę najmu, jeśli komuś znajomemu się wynajmuje
    > pokój i pobiera z tego tytułu marne 50 zl miesiecznie? Czy od tego sie placi
    > podatek?

    Formalnie tak.
    Problem jest taki, że przy 50 zł na miesiąc to trzeba się zastanowić
    czy większym problemem jest niepłacenie podatku czy ew. "świadczenie
    częściowo odpłatne" (a raczej idzie o tę część "częściowo NIEodpłatną").
    Inaczej mówiąc, mnie by martwiła kwota, czy ona jest "rynkowopodobna" :)
    Przypomnę, że od nieodpłatnego wynajmu *nieruchomości* osobie nie będącej
    rodziną można znaleźć powód opodatkowania dla OBU stron.

    > Bo ponoć jest jakaś suma (limit) zwolniona od podatku, ale nie wiem
    > czy też od zgłaszania.

    To nie tak - najem na zasadach ogólnych liczy się RAZEM ze wszystkich
    źródeł, a dopiero w ROCZNYM rozliczeniu wyjdzie ew. kwota podatku
    którego się nie płaci.
    Sposób rozliczania najmu owszem, też skutkuje tym, że i zaliczek
    można nie płacić, jeśli ze źródel rozliczanych bezpośrednio przez
    podatnika nie ma innych przychodów.
    Na deser - podatek od najmu może też być ryczałtowy.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-10-04 09:37:39
    Od: "Latet" <x...@s...pl>

> [...]
    > Przypomnę, że od nieodpłatnego wynajmu *nieruchomości* osobie nie będącej
    > rodziną można znaleźć powód opodatkowania dla OBU stron.

    Rozumiem.
    Mam nadzieję, że kwota 300 zł będzie wystarczająco rynkowopodobna (w Warszawie).
    Fakt, że dość trudno by znaleźć pokój w takiej cenie, ale chyba nie jest to aż
    tak
    rażąco nierynkowe, bo to mały pokoik.
    (W rzeczywistości - wynajmujący nie chcą pobierać żadnych opłat od tej osoby,
    co najwyżej zwrot poniesionych kosztów. Nie chodzi tu więc bynajmniej o
    kalsyczne unikanie płacenia fiskusowi, tego co się mu należy).

    Dalsze pytania:

    1. Co z VAT-em? Mąż prowadzi DG, jest VAT-owcem. Ale wynajmuje żona - swojej
    koleżance.
    Rozliczają się rocznie wspólnie. Sam wynajem pokoju nie ma nic wspólnego z
    DG męża.
    Nigdy bym nie wpadł na to, że moze tu być wmieszany VAT, gdyby nie to, że
    taką słyszałem plotkę.

    2. Osoba, której wynajmują jest obcokrajowcem spoza UE. Stara się o kartę
    stałego pobytu.
    Jednym z warunków wymaganych jest to, że umowa wynajmu musi zawierać wzmiankę
    o pokrywaniu przez wynajmującego części opłat za media w miejscu, gdzie mieszka.
    To chyba trochę komplikuje rozliczenia podatkowe.
    Da się to jakoś uprościć, np. wpisać stałą kwotę, czy też rozpisać 300+50?

    4. Czy normalnie za dochody od wynajmu pokoju placi się zaliczki miesięczne, czy
    też można po prostu rozliczać to w rocznym PIT?
    Wynajmująca (żona) pracuje na etacie, ma dość wysokie dochody, nie prowadzi
    DG.
    Jesli trzeba co miesiąc to jaki PIT nalezy w związku z tym wypełniać co
    miesiąc?

    Dzieki,

    latet

  • 4. Data: 2008-10-06 08:00:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2008, Latet wrote:

    > (W rzeczywistości - wynajmujący nie chcą pobierać żadnych opłat od tej osoby,
    > co najwyżej zwrot poniesionych kosztów. Nie chodzi tu więc bynajmniej
    > o kalsyczne unikanie płacenia fiskusowi, tego co się mu należy).

    He, he, bo jest nieklasyczne :)
    Po mnie nie krzycz, ale opodatkowanie użyczenia jest wyższe (bo
    obustronne, choć z opisów wynika iż istnieję "różnice regionalne"
    w interpretacjach przez US).

    > Dalsze pytania:
    >
    > 1. Co z VAT-em? Mąż prowadzi DG, jest VAT-owcem. Ale wynajmuje żona - swojej
    > koleżance.
    > Rozliczają się rocznie wspólnie.

    Wspólnie to oni rozliczają podatek DOCHODOWY.
    VAT rozlicza się odrębnie - odrębnie od podatku dochodowego, żeby nie
    wyszło że napisałem iż "każda osoba odrębnie", jak jest w tym wypadku
    (bo przecież jest możliwe, że mąż z żoną mogliby mieć S.C. :))
    Inaczej mówiąc, sposób rozliczania PIT nie ma nic do sposobu rozliczania
    VAT.
    A wynajem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT.
    U kogoś, kto nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT jest to
    nieodróżnialne od niepodlegania, bo nie powoduje żadnych obowiązków
    podatkowych.

    > Sam wynajem pokoju nie ma nic wspólnego z DG męża.
    > Nigdy bym nie wpadł na to, że moze tu być wmieszany VAT, gdyby nie to, że
    > taką słyszałem plotkę.

    To nie plotka - ważne jest, NA JAKI CEL jest wynajmowane (lub
    użyczane) dane pomieszczenie.
    Jak ktoś swój "osobiście posiadany" pokój wynajmie firmie na biuro,
    to VAT jak najbardziej ma miejsce.
    Nawet, jak wynajmujący nie jest VATowcem i korzysta ze zwolnienia
    (i do kwoty limitu nie musi płacić VAT) to musi prowadzić ewidencję
    uproszczoną VAT.
    Ale przy celu "mieszkaniowym" jest zwolnienie przedmiotowe :)

> [...]
    > o pokrywaniu przez wynajmującego części opłat za media w miejscu, gdzie

    Wymaganych przez co lub przez kogo, bo czegoś nie rozumiem?

    > 4. Czy normalnie za dochody od wynajmu pokoju placi się zaliczki miesięczne,
    > czy też można po prostu rozliczać to w rocznym PIT?

    Po kolei:
    - wynajem można jeszcze rozliczać ryczałtem, co polecam rozeznać.
    - jak nie ryczałt, to słusznie piszesz "dochody", trzeba by się było
    rozejrzeć jakie - oprócz przychodow - są koszty :)

    Dalej:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 44
    1. Podatnicy osišgajšcy dochody:

    1) z działalnoœci gospodarczej, o której mowa w art. 14,

    2) z najmu lub dzierżawy

    - sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki na
    podatek dochodowy według zasad okreœlonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust.
    3f-3h.
    ---

    Dlaczego zapis ust.3g dotyczy tylko podatników o których mowa
    w ust1 pkt 1 tego nie wiem :], ale Sejm tak chciał.
    (żeby nie było, oczywiście mógłbym napisać po ludzku że z tresci
    wynika iż najmujący nie mogą wybrać rozliczania kwartalnego, ale
    co ja się będę wychylał... ;P)

    Ponawiam rekomendację co do rozejrzenia się za ryczałtem - przy
    niskich przychodach IMO się opłaci.
    Ustawa tu:

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-10-06 19:46:58
    Od: "Latet" <x...@s...pl>

    > Ponawiam rekomendację co do rozejrzenia się za ryczałtem - przy
    > niskich przychodach IMO się opłaci.

    Dzięki, wlasnie coś o tym slyszalem, ale nie do konca rozumiem.
    Czy to jest tak, że można się rozliczać ryczałtem od przychodów
    z wynajmu pokoju całkowicie niezaleznie od swoich (i małżonka)
    innych rozliczeń (PIT)?

    Dzwonilem do swojego US - na razie nie dodzwonilem sie do wlasciwej
    osoby, ale wstepnie dowiedzialem się że może być tak, że się co miesiąc
    płaci chyba 8% od sumy na umowie, a raz do roku, zawsze w styczniu,
    sklada się podsumowujący to PIT-xx za rok poprzedni.

    Całkiem mi się to podoba, tylko na razie nie wiem, czy tak mogę,
    tzn. kto moze a kto nie może z tego skorzystać i od czego to zależy.

    P.S.
    Czym się różni normalny wynajem od użyczenia, o którym wspominałeś?

    Dzięki,

    latet

  • 6. Data: 2008-10-07 10:55:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Oct 2008, Latet wrote:

    > Czy to jest tak, że można się rozliczać ryczałtem od przychodów
    > z wynajmu pokoju całkowicie niezaleznie od swoich (i małżonka)
    > innych rozliczeń (PIT)?

    A do ustaw zajrzałeś?

    +++
    2. Małżonkowie podlegajšcy obowišzkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3
    ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólnoœć
    majštkowa, pozostajšcy w zwišzku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogš
    być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym
    zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łšcznie od sumy
    swoich dochodów [...]
    [...]
    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w
    sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie
    wychowujšcej dzieci lub do jej dziecka majš zastosowanie przepisy art.
    30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24
    sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

    9. Zasada okreœlona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt
    2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystajšcych
    jednoczeœnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalnoœci
    gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach
    okreœlonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,
    albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.
    ---
    +++
    1a. Osoby fizyczne osišgajšce przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli
    umowy te nie sš zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalnoœci
    gospodarczej, mogš opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
    Art. 3. Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie
    łšczy się z przychodami (dochodami) z innych Ÿródeł podlegajšcymi
    opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych
    1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegajš
    również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku
    kalendarzowym pienišdze i wartoœci pieniężne oraz wartoœć otrzymanych
    œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń z tytułu umowy najmu,
    podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
    Dla ustalenia wartoœci otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych œwiadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b
    ustawy o podatku dochodowym.
    ---

> [...]
    >
    > Całkiem mi się to podoba, tylko na razie nie wiem, czy tak mogę,
    > tzn. kto moze a kto nie może z tego skorzystać i od czego to zależy.

    Raczej nie dotyczy "normalnego" wynajmu (osobistego).
    Wyłączenia są dla form związanych z DG, jak podatnik jest akcyzowcem
    i inne takie - sprawdź w ustawie.

    > P.S.
    > Czym się różni normalny wynajem od użyczenia, o którym wspominałeś?

    Tym, że użyczenie masz wspomniane wyżej, odesłaniem do art.11
    "dochodowej" ogólnej.
    A tam jest ciekawostka:
    +++
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, sš otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pienišdze i wartoœci pieniężne oraz wartoœć
    otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń.
    ^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^
    2a. Wartoœć pieniężnš innych nieodpłatnych œwiadczeń ustala się:
    3) jeżeli przedmiotem œwiadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku -
    według równowartoœci czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy
    najmu tego lokalu lub budynku,
    ---

    Po polsku: biorący w korzystanie ma przychód, który musi doliczyć
    do opodatkowania. Ale to nie koniec :>, czytamy dalej:

    +++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci
    lub w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym niemajšcym osobowoœci prawnej uważa się wartoœć czynszowš,
    stanowišcš równowartoœć czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomoœci. [...]
    ---

    Do 16. jest parę wyłączeń (rodzina, pracownicy itepe, doczytaj).
    Ale jak jest to osoba obca, nie podlegająca wyłączeniu, to masz
    czarno na białym ża DAJĄCY do korzystania RÓWNIEŻ dolicza niepłacony
    czynsz do własnego dochodu.
    W efekcie opodatkowanie (przy użyczeniu) jest podwójne!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-10-07 20:42:11
    Od: "Latet" <x...@s...pl>

> [...]
    > łšczy się z przychodami (dochodami) z innych Ÿródeł podlegajšcymi
    > opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym

    O, dzięki, o to mi chodziło.
    Czyli rozliczam taki wynajem kompletnie niezależnie od całej reszty rozliczeń
    swoich, żony i wspólnych.
    I nawet potem w rocznym PIT-36 nie będzie żadnej wzmianki po tym wynajmnie.

    Pytanie techniczne - w którym dniu przypada comiesięczny termin wpłacania
    zaliczek od najmu?
    I jak się nazywa podsumowujący to (styczniowy) formularz?

    Dzięki,

    latet

  • 8. Data: 2008-10-11 21:55:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Oct 2008, Latet wrote:

    > Pytanie techniczne - w którym dniu przypada comiesięczny termin wpłacania
    > zaliczek od najmu?

    No i gadaj do sciany, ustawy nie przeczytał i już ;)
    Hint: art.21, link:
    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=2834
    1&id_pismo=509&i=0
    Formularz powinien być na stronie ministra finansów :)

    pzdr, Gotfryd