  • 1. Data: 2007-10-31 19:53:07
    Temat: Wystąpienie wspólnika ze Spółki Jawnej
    Od: "Anna Z" <anamorka_@_gazeta.pl>

    Jak wygląda sprawa wystąpienia wspólnika ze Spółki Jawnej.
    Spółka posiada trzech wspólników. Umowa spółki przewiduje trzymiesięczny
    okres wypowiedzenia. Na dzień 30.09.2007 jeden ze wspólników składa
    wypowiedzenie. Termin wypowiedzenia upływa 31.12.2006
    Moje pytanie jest jakie obowiązki mam jako występujący wspólnik wobec US i
    innych instytucji.
    Z tego co udało mi się wyczytać to:
    - zakończenie działalności następuje na dzień 31.12.2007, na ten dzień
    sporządzony jest spis z natury ( łącznie z wyposażeniem - pytanie, czy całe
    wyposażenie, czy tylko to co wpisane do ewidencji wyposażenia - powyżej
    1.500 zł) Spis dokonywany jest na 31.12.2007 to nie trzeba zawiadamiać US?
    - w jakim terminie i w jaki sposób powinnam zawiadomić US o likwidacji
    działalności gospodarczej?
    - ustalam dochód za 2007 rok - i tutaj mam problem, jak to zrobić,
    uwzględniając spis z natury na 31.12.2007. Robię normalne wyliczenie dochodu
    za 2007 rok + dodatkowo zryczłatowany podatek 10% wynikający z art 24 ust 3
    PDOF?
    - co z opodatkowaniem wypłaconych pieniędzy przez spółkę? W spółce jestem od
    2005 i nie wypłacaliśmy sobie zysków za 2005 i 2006 rok. Teraz chciałabym
    odebrać swój zysk. Czy od wypłaconego zysku z lat ubiegłych muszę zapłacić
    jakiś podatek?

    to na razie na tyle, co mi przychodzi do głowy
    z góry dziękuję za odpowiedzi
    Ania Z

  • 2. Data: 2007-10-31 23:21:45
    Temat: Re: Wystąpienie wspólnika ze Spółki Jawnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Oct 2007, Anna Z wrote:

> [...]
    > wyposażenie, czy tylko to co wpisane do ewidencji wyposażenia - powyżej

    IMVHO - całe :(

    > Spis dokonywany jest na 31.12.2007 to nie trzeba zawiadamiać US?

    Wygląda, że minister zastawił haka, pozwalającego nie zwracać uwagi
    US na siebie przy "wycelowaniu" w termin :)

    [...cut, nie wiem, nie szukam...]

    > - co z opodatkowaniem wypłaconych pieniędzy przez spółkę? W spółce jestem od
    > 2005 i nie wypłacaliśmy sobie zysków za 2005 i 2006 rok.

    Ale one BYŁY opodatkowane, prawda?

    > Teraz chciałabym
    > odebrać swój zysk. Czy od wypłaconego zysku z lat ubiegłych muszę zapłacić
    > jakiś podatek?

    Nie no, to byłaby przesada.
    Nie ma podstaw.
    Niedawno był zresztą "w prasie" stosowny artykuł, tylko nie pamiętam
    gdzie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-01 10:31:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-11-2007 o 00:21:45 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Nie no, to byłaby przesada.
    > Nie ma podstaw.
    > Niedawno był zresztą "w prasie" stosowny artykuł, tylko nie pamiętam
    > gdzie :)

    Masz rację, ale nie dlatego że to byłaby przesada. Po prostu
    najzwyczajniej w świecie
    od tej kasy poszedł już podatek dochodowy i zapłata drugi raz tego samego
    byłaby
    jednoznaczna z tym, że trzeci czwarty i piąty raz też trzeba płacić to
    samo.
    Co prawda sejm może przegłosować wszytsko, ale póki co to na szczęście
    jedna
    kasa u jednej osoby jest opodatkowana dochodowym raz.

  • 4. Data: 2007-11-01 13:08:14
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Nov 2007 11:31:50 +0100, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > byłaby
    > jednoznaczna z tym, że trzeci czwarty i piąty raz też trzeba płacić to

    Przesada przesadą, a ja się dobrzebałam takiego "kwiatka":

    "w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, stanowisko organu podatkowego
    pierwszej instancji - co do ustalenia, że w wyniku wypłaty udziału
    kapitałowego na rzecz występującego ze spółki wspólnika, (ponad kwotę
    zwróconego wkładu) stanowi dla niego dochód podlegający opodatkowaniu,
    którego źródłem były prawa majątkowe przysługujące wspólnikowi z tytułu
    członkostwa w tej spółce, należało uznać za zgodne z prawem materialnym.Tym
    samym stanowisko Pana, iż uiszczenie podatku dochodowego od spłaty udziału
    we wspólnym majątku występującemu ze spółki wspólnikowi byłoby powtórnym
    opodatkowaniem wspólnego majątku, jest nieprawidłowe."

    Też mi się nie podoba. Co prawda wątkotwórca nie pyta o zwrot wniesionego
    kapitału, ale przecież odchodząc ze spółki, odbieramy własny wkład, prawda?

    Dałość interpretacji, tu:
    sygnatura PB I-2/4117/IS/IN ? 6/2006/JF
    wkleić w wyszukiwarkę, tu:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-11-01 13:17:47
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 31 Oct 2007 20:53:07 +0100, Anna Z napisał(a):

> [...]
    > za 2007 rok + dodatkowo zryczłatowany podatek 10% wynikający z art 24 ust 3

    To ja jeszcze do tego punktu się odniosę.
    Nie będę pisała, że mi się wydaje, ale wkleję coś, co znalazłam:

    "jeżeli więc po wystąpieniu ze spółki nie będzie Pani kontynuowała
    działalności gospodarczej, czyli źródło przychodów jakim jest działalność
    gospodarcza - wygaśnie, powstaje obowiązek określenia dochodu z tytułu
    likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej
    oraz obowiązek zapłacenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z
    remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych."

    Znalazłam tu:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php
    Sygnatura:
    PB I-2/4150/IN?110/US Ł-Śr./06/MM

    Warto przeczytać całość.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2007-11-01 14:27:45
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-11-2007 o 14:08:14 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Też mi się nie podoba. Co prawda wątkotwórca nie pyta o zwrot wniesionego
    > kapitału, ale przecież odchodząc ze spółki, odbieramy własny wkład,

    Ale później przerżneli w XSA, na szczęście sędziowie jeszcze mają w tym
    temacie
    trzeźwe stanowisko. Na tej samej zasadzie możnaby opodatkować wypłatę z
    banku
    - w końcu też była wkładem który wybieramy.

  • 7. Data: 2007-11-01 18:34:47
    Od: "Anna Z" <a...@g...pl>

> [...]
    > banku
    > - w końcu też była wkładem który wybieramy.

    Kapitał zadeklarowany w umowie spółki nie został przez nas fizycznie
    wpłacony i tak jak pisałam nie wypłacaliśmy sobie zysku przez te lata.
    Środki zbieraliśmy na rozwój spółki. Teraz chcę tylko odebrać mój zysk za te
    lata i tyle. Majątek, który został zamierzam zostawić wspólnikom, więc nie
    bardzo widze podstawę, żeby go opodatkować.
    Jeżeli bym chciała, żeby wspólnicy zwrócili mój udział w majątku spółki,
    czyli 1/3 wartości środków twrwałych i towaru to rozumiem, iż ta kwota
    miałaby podlegać opdatkowaniu.
    Gubię się w tym wszytkim, bo nie bardzo wiem, co to jest kapitał udziałowy w
    spółce jawnej.

    pozdrawiam
    Ania

  • 8. Data: 2007-11-01 20:38:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, Jagna wrote:

> [...]

    ...no i *tylko* dlatego piszę, że "przesada :)

    Nie inaczej.

> [...]
    > kapitałowego na rzecz występującego ze spółki wspólnika, (ponad kwotę
    > zwróconego wkładu) stanowi dla niego dochód podlegający opodatkowaniu,

    Konkluzja:
    ów dyrektor też chyba ustawy o podatku dochodowym nie przeczytał.
    A raczej zrobił to tak, jak czasem zdarza się komuś wpadającemu na grupę
    z pytaniem szczegółowym, znaczy utyka z nosem w przepisach szczegółowych
    nie czytając "u góry", od pierwszego artykułu :>
    Może zacytuję miejsce krytyczne, które "obszedł" US i IS powołując
    się na "przychód z praw majątkowych":
    +++
    2. Jeżeli pozarolniczš działalnoœć gospodarczš prowadzi spółka niemajšca
    osobowoœci prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce,
    okreœlone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze Ÿródła,
    o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
    ---
    Oczywiście cut&opaste stąd:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    To jest aktualnie art. 5b ustawy. W którym miejscu było poprzednio
    nie dam głowy :), ale jeśli spółka jest OSOBOWA to z rzeczy samej
    jej majątek jest majątkiem OSÓB które ją tworzą :)

    > stanowisko Pana, iż uiszczenie podatku dochodowego od spłaty udziału
    > we wspólnym majątku występującemu ze spółki wspólnikowi byłoby powtórnym
    > opodatkowaniem wspólnego majątku, jest nieprawidłowe."

    Nie no, "syndrom trawniczka" w czystej postaci :], znaczy "zniknięcie"
    innych przepisów, niż wybrane przepisy szczegółowe :(

    > Dałość interpretacji, tu:
    > sygnatura PB I-2/4117/IS/IN ? 6/2006/JF

    No piękne. Ciekawe po co zarówno szef US jak i szef IS trzymają szpeców
    od prawa podatkowego? Bo w to że mogą nie ogarniać całości wierzę
    w sposób oczywisty, mają "nieco" obowiązków administracyjnych.
    Tak czy siak, prowadzący DG odpowiada za swoje błędy (w tym podatkowe),
    niezależnie czy popełnia je sam czy przez zatrudnionych na potrzeby
    "wspierania" fachowców... wniosek? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-11-01 20:55:10
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Nov 2007 15:27:45 +0100, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > banku
    > - w końcu też była wkładem który wybieramy.

    No to mi ulżyło.
    Poszukam sobie jeszcze przy okazji tego orzeczenia, bo nic nie sprawia mi
    takiej przyjemności, jak czytanie o tym, że urzędy nie mają racji :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 10. Data: 2007-11-01 21:03:32
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Nov 2007 21:38:35 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > No piękne. Ciekawe po co zarówno szef US jak i szef IS trzymają szpeców
    > od prawa podatkowego? Bo w to że mogą nie ogarniać całości wierzę
    > w sposób oczywisty, mają "nieco" obowiązków administracyjnych.

    Wiesz co? Ja to chyba za bardzo ufna jestem. Albo naiwna? W sumie na jedno
    wychodzi :)
    Tego, że USy bardzo się mylą, sama doświadczyłam, ale zwykle na poziomie
    Izby, sprawy wątpliwe zostają rozstrzygane bardziej poprawnie. Dlatego po
    zapoznaniu się z treścią opinii IS pomyślałam, że rozumienie przepisów w
    sposób taki, jak robię to ja, to jakaś pomyłka co najmniej. Bo przecież
    ktoś wydając taką interpretację przepisów, musiał się oprzeć na wiedzy
    większej niż moja.
    A tu masz...

    > Tak czy siak, prowadzący DG odpowiada za swoje błędy (w tym podatkowe),
    > niezależnie czy popełnia je sam czy przez zatrudnionych na potrzeby
    > "wspierania" fachowców... wniosek? ;)

    Ten wniosek to mi się nasuwa taki bardzo mało pozytywny, bo szkoda, że
    właściwą interpretację przepisu uzyskuje się dopiero w sądzie.

    (nie myślałeś o karierze, hm.. skarbowej? ;>)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna