  • 1. Data: 2006-08-06 21:35:30
    Temat: Wystawienie dokumentu za wynajem
    Od: "Slavo" <v...@t...net>

    Witam,
    Mam pytanie. Chce wynajac mieszkanie osobie , ktora posiada DG i chce
    dokument(fakture) do odliczenia kosztow wynajmu. Czy i jaki dokument moge
    wystawic tej osobie. Zaznaczam , ze jestem osoba prywatna i nie posiadam DG.
    Z gory dziekuje za pomoc
    Slavo

  • 2. Data: 2006-08-06 21:58:40
    Temat: Re: Wystawienie dokumentu za wynajem
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 23:35:30 Slavo <v...@t...net> napisał:

> [...]
    > wystawic tej osobie. Zaznaczam , ze jestem osoba prywatna i nie posiadam

    To chyba umowa powinna wystarczyć? Osoba ta powinna sobie
    zrobić dowód wewnętrzny i tyle.

  • 3. Data: 2006-08-07 06:21:11
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

    Użytkownik "Slavo" <v...@t...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > wystawic tej osobie. Zaznaczam , ze jestem osoba prywatna i nie posiadam

    Prowadzac DG nie potrzeba aby co miesiac otrzymywac fakture / rachunek etc.
    wystarczy umowa najmu

    pzdr
    piotrek

  • 4. Data: 2006-08-07 09:04:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Aug 2006, t wrote:

    > To chyba umowa powinna wystarczyć?

    Na mój gust - nie.
    Google powinien pamiętać mój p. widzenia:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=umowa+dokumentem
    +ksi%C4%99gowym&num=100&scoring=r&hl=pl&as_ugroup=*.
    podatki

    I dochodzi druga rzecz: osoba wynajmująca lokal w celach niemieszkalnych
    dokonuje czynności podlegającej pod VAT.
    Z posta *NIE* wynika że wynajmujący chce wynając mieszkanie na cele
    mieszkalne - tu mamy problem :)
    Bo jeśli wynajęte mieszkanie nie będzie wykorzystywane na cele mieszkalne
    a np. na "ewidentne biuro DG", to właściciel jako osoba podlegająca pod
    VAT musi zdecydować czy:
    - chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego "do limitu", ale wtedy *musi
    prowadzić ewidencję VAT*! - i kwitek byłby BARDZO przydatny obu stronom,
    żeby nie zdarzyło się jak w opisywanym przypadku kogoś kto sprzedawał
    na allegro (i US łupnął go za nieposiadanie ewidencji VAT właśnie)
    - będzie podatnikiem VAT, a wtedy również jest mu najprosciej wystawiać
    f-ry (choćby z powodu omówionego w wątku "Wystawianie rachunków" czyli
    obronę przed zarzutem nieewidencjonowania całego przychodu).

    > Osoba ta powinna sobie zrobić dowód wewnętrzny i tyle.

    A, to co innego ;) - nie zaprzeczam że "na niektóre wydatki związane
    z lokalem" można wystawiać DW.
    Moim zdaniem ów przepis (z rozporządzenia o KPiR) dotyczy jednak
    wyłącznie rozliczania wydatków *częściowych* (na podstawie rachunku
    za całe ogrzewanie ktoś odlicza część "wykorzystywaną na DG" wg powierzchni
    itp).

    Oczywiście nie zaprzeczam że dowód wpłaty :) czynszu poparty umową może
    ujść za dowód księgowy (ale w tę stronę właśnie: dowód wpłaty jako
    dowód księgowy, umowa na poparcie za co, a nie na odwrót!).
    IMO tak czy siak najprościej jak właściciel wystawi rachunek lub f-rę
    (zależnie od wyboru VAT), dowód księgowy "jak trzeba" jest i już :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-08-07 09:07:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Aug 2006, Piotrek. wrote:

    > Prowadzac DG nie potrzeba aby co miesiac otrzymywac fakture / rachunek etc.
    > wystarczy umowa najmu

    Możesz odnieść się do mojej odpowiedzi dla "t"?
    IMO umowa NIE JEST dokumentem ksiegowym.
    Zakładam że mowa o "umowie" w ścisłym rozumieniu tego słowa.
    Z niej wynika że strony coś-tam chcą zrobić.
    Na przykład: że ktoś ma zapłacić za czynsz.
    Ale umowa nie jest dowodem *poniesienia wydatku*, nie jest również
    dowodem księgowym szczególnym (wymienionym w przepisach) więc IMO
    nie kwalifikuje się jako dowód księgowy!

    Dowód zapłaty poparty umową to ewentualnie tak ;)
    Acz preferowałbym rachunek (lub f-rę).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-08-07 09:09:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Aug 2006, Slavo wrote:

    > dokument(fakture)
    > Zaznaczam , ze jestem osoba prywatna i nie posiadam DG.

    wKF: zaznaczam bo często spotyka się błędne przekonanie że "faktury
    wystawiają firmy". Przy wynajmowaniu lokali na cele gospodarcze
    podlega się pod VAT i w zależności od osiąganego przychodu można
    wybrać zwolnienie, ale również można być podatnikiem VAT który
    wystawia f-ry.
    DG do tego NIE TRZEBA.
    Bynajmniej nikogo ani nie zachęcam do VAT ani nie odradzam - tylko
    stwierdzam fakt :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)