  • 1. Data: 2014-09-05 21:05:38
    Temat: ZUS: Czy etaty się sumują do najniższej?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Cześć,

    prowadzę DG OF, opłacam za siebie pełny ZUS. Od września na jakiś czas
    podpisałem 2 umowy o pracę. Żadna nie przekracza najniższej krajowej,
    jednak w sumie przekraczają.

    Czy mogę w DG zejść na samo zdrowotne, czy to się nie sumuje?

  • 2. Data: 2014-09-05 21:33:04
    Temat: Re: ZUS: Czy etaty się sumują do najniższej?
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

> [...]
    > jednak w sumie przekraczają.
    >
    > Czy mogę w DG zejść na samo zdrowotne, czy to się nie sumuje?

    Sumuje.
    Pamietaj, żeby powiadomic pracodawców, żeby opłacali FP od uzyskanych u
    nich przychodów.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2014-09-05 21:47:02
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 05.09.2014 o 21:33, elephanto pisze:

    > Sumuje.

    Czyli co, powinienem się do 7 września wyrejestrować z ZUS?

    > Pamietaj, żeby powiadomic pracodawców, żeby opłacali FP od uzyskanych u
    > nich przychodów.

    TZn? Oni opłacają to co opłacają, co im przepisy nakazują, na ich
    działanie nie mam wpływu. Nigdy nie powiadamiałem o niczym.

  • 4. Data: 2014-09-05 21:48:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Sumuje.

    A mogę przejść na zdrowotne+chorobowe? Czy jak nie ma społecznego, to i
    nie ma chorobowego?

  • 5. Data: 2014-09-06 05:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek n...@s...pl ...

> [...]
    > jednak w sumie przekraczają.
    >
    > Czy mogę w DG zejść na samo zdrowotne, czy to się nie sumuje?

    A muszą przekraczac najniższą?

  • 6. Data: 2014-09-06 10:28:41
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    > Czyli co, powinienem się do 7 września wyrejestrować z ZUS?

    I zarejestrowac do zdrowotnego na ZZA.

    > TZn? Oni opłacają to co opłacają, co im przepisy nakazują, na ich
    > działanie nie mam wpływu. Nigdy nie powiadamiałem o niczym.

    Wcześniej nie musieli (czy raczej ten jeden nie musiał) opłacać składki
    na FP. Teraz, jak suma ze stosunku pracy > min_krajowa, to każdy z nich
    musi.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2014-09-06 10:44:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Sep 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Czy jak nie ma społecznego, to i nie ma chorobowego?

    Ano właśnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-09-06 10:55:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > TZn? Oni opłacają to co opłacają, co im przepisy nakazują,

    Mylę się, czy chodzi o to, że "poniżej minimalnej" czegoś-tam się nie
    płaci (być może FP), a tym samym "sumowanie" się potknie i wyłozy?

    > na ich działanie nie mam wpływu.

    To się mylisz.
    Uświadom sobie np. przypadek wyższych ryczałtowych kosztów z tytułu
    "innej gminy". W zależności od tego czy i o czym powiadomisz,
    ich zaliczanie jest inne.
    Są jeszcze jakieś haczyki, ale ich nie pamiętam (pamiętam za to,
    że dawno temu były na grupie, z wnioskiem że należy wziąć od
    pracownika oświadczenie).

    O, rzut oka do ustawy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    098,20140801,art-31-44b-pobor-podatku-lub-zaliczek-n
    a-podatek-przez.html
    +++
    3. Zaliczkę obliczonš w sposób okreœlony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się
    o kwotę stanowišcš 1/12 kwoty zmniejszajšcej podatek, okreœlonej
    w pierwszym przedziale obowišzujšcej skali podatkowej,
    jeżeli pracownik przed pierwszš wypłatš wynagrodzenia
    ^
    ^

    w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oœwiadczenie
    według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:
    ---

    Pracownik złoży - pracownikowi przysługuje.
    Pracownik nie złoży - nie przysługuje.
    To, że pracodawca *CZĘŚĆ* takich "powiadomień" podsuwa z automatu,
    nijak nie zmienia faktu, że jest to OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA,
    mające wpływ na obowiązki pracodawcy.

    I teraz dla jasności - nie wiem jak jest z tym FP, ale jak Ci piszą,
    że TRZEBA powiadomić aby POBIERALI, to ja bym posłuchał co
    elephanto prawi :>
    Możesz zajrzeć do ustawy z której wynika płacenie FP i pewnie
    tam będzie objaśnienie "dlaczego".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-09-06 22:29:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Sep 2014, Budzik wrote:

    > Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek n...@s...pl ...

    > A muszą przekraczac najniższą?

    To jest warunek dobrowolności składki z DG, art.9.1a ustawy o SUS

    pzdr, Gotfryd