  • 1. Data: 2023-05-08 11:21:28
    Temat: ZUS - jak się mają ulgi do składki zdrowotnej?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ZUS - na razie wiem tylko, że coś trzeba zrobić.

    Najważniejsze wydaje mi się ustalenie, czy jak przy PIT (liniowy) jest
    ulga na badania i rozwój to czy obniża ona też podstawę dla składki
    zdrowotnej.

    Ktoś może wie?
    P.G.

  • 2. Data: 2023-05-13 21:08:54
    Temat: Re: ZUS - jak się mają ulgi do składki zdrowotnej?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-08 o 11:21, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Najważniejsze wydaje mi się ustalenie, czy jak przy PIT (liniowy) jest
    > ulga na badania i rozwój to czy obniża ona też podstawę dla składki

    Ja nie wiem - tzn nie analizowałem, ale jak ustalasz dochód za rok,
    to z ulgi pomniejszają dochód do opodatkowania, czyli dochód
    jest dochodem (do składki zdrowotnej) a jakieś odliczenia czy ulgi
    to w drugiej kolejności. Ja tak to widzę - w sumie tak wynika
    z konstrukcji PITa.

  • 3. Data: 2023-05-16 15:07:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-13 o 21:08, cef pisze:

> [...]
    > jest dochodem (do składki zdrowotnej) a jakieś odliczenia czy ulgi
    > to w drugiej kolejności. Ja tak to widzę - w sumie tak wynika

    Źródłem moich wątpliwości jest to, że to się nazywa, że są to ulgi
    obniżające dochód do opodatkowania.
    Składka zdrowotna została powiązana z dochodem (jak podatek) no i się
    zastanawiałem czy bardziej powiązana z dochodem czy bardziej tak 'jak
    podatek'.

    Zapytałem wtedy też na gofin-ie. Ktoś mi odpowiedział jednym słowem: Nie.
    Czyli, że ulg się nie odlicza przy wyliczeniu składki - czyli tak samo
    jak piszesz.

    Kilka lat temu wydawało mi się, że poziom skomplikowania już osiągnął
    szczyt. Jak pierwszy raz usłyszałem o Nowym ładzie to pomyślałem, że coś
    uproszczą, ale jak usłyszałem założenia to zrozumiałem, że z tym
    szczytem to miałem rację - wydawało mi się.

    Teraz pierwszy raz wypełniałem PIT-28. Skoro to jest uproszczona forma
    opodatkowania to myślałem, że ten PIT musi być też prosty.
    At to to ma 10 stron!
    Ładna mi uproszczona forma.

    Gdzieś słyszałem, że pod względem skomplikowania zajmujemy II miejsce
    (nie pamiętam czy w Europie, czy wśród OECD).
    Jeśli ktoś tam uważa, że na każdym podium lepsze jest pierwsze miejsce
    niż drugie to czeka nas dalsze doskonalenie systemu.
    P.G.