  • 1. Data: 2007-01-21 16:45:49
    Temat: Zagraniczna firma
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Siema.

    Czy da się zrobić tak, że założyć firmę poza granicami
    Polski i sprzedawać przez Internet towary Polakom? [np.
    przez Allegro itp.] Jak wtedy wygląda sprawa podatków i
    ubezpieczeń? Trzeba je płacić dodatkowo w Polsce?

    A jak będzie w przypadku, gdy wynajmę pracownika w
    Polsce żeby pakował i wysyłał towar na podane adresy?
    Opłacam gościa w Polsce czy za granicą?

    --
    SasQ

  • 2. Data: 2007-01-21 22:25:01
    Temat: Re: Zagraniczna firma
    Od: "Hatson" <s...@g...pl>

    > Czy da się zrobić tak, że założyć firmę poza granicami
    > Polski i sprzedawać przez Internet towary Polakom? [np.
    > przez Allegro itp.] Jak wtedy wygląda sprawa podatków i
    > ubezpieczeń? Trzeba je płacić dodatkowo w Polsce?

    Placisz podatek tam, gdzie masz zarejestrowana firme. Jezeli jestes
    VAT`owcem, lub nim sie staniesz poprzez przekroczenie pewnego obrotu,
    bedziesz musial rozliczac sie z VAT`u w Polsce. Tak to wyglada przynajmniej
    w przypadku Polska ----> Niemcy, wiec pewnie ze sprzedawanymi towarami do
    PL, bedzie podobnie. Co do pracownikow, to moze teraz gadam glupoty ale z
    tego co wiem, to jezeli masz firme za granica, to placisz wszystkie
    ubezpieczenia itd. w panstwie siedziby firmy. Zeby placic mu ZUS itd, to
    musialbys otworzyc przedstawicielstwo w PL. Chyba latwiej byloby, gdyby taki
    czlowiek zarejestrowal sam dzialalnosc i swiadczyl dla ciebie uslugi.

    Pawel

  • 3. Data: 2007-01-22 08:49:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Jan 2007, Hatson wrote:

> [...]
    [...]
    > Placisz podatek tam, gdzie masz zarejestrowana firme. Jezeli jestes
    > VAT`owcem, lub nim sie staniesz poprzez przekroczenie pewnego obrotu,
    > bedziesz musial rozliczac sie z VAT`u w Polsce.

    WKwestiiFormalnej: nie oznacza to, że nie może zostać podatnikiem VAT
    w Niemczech :) jeśli tam prowadzi sprzedaż (w szczególności sprzedaż
    wysyłkową do .pl).
    Do niedawna sama różnica w VAT (Niemcy mieli 16%, teraz mają 19%)
    mogła pokryć koszta wysyłki i "zagranicznej" obsługi a do limitu
    sprzedaży (zawartej w przepisach o VAT) VAT można rozliczać w kraju
    sprzedaży.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-01-22 21:21:26
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Dnia Sun, 21 Jan 2007 23:25:01 +0100, Hatson napisał(a):

> [...]

    Co TO ^^^ jest?

    > Placisz podatek tam, gdzie masz zarejestrowana firme.

    Aha, no to gites ;) Rejestruję za granicą ;>

    > Jezeli jestes VAT'owcem

    Tego nie wiem, dopiero w tym zaczynam, więc pewnie jeszcze
    będę pytał o różne rzeczy, bo czytając teksty ustaw to mi
    się mózg lasuje :P [prawo jest dla ludzi czy dla produkcji
    dużej ilości makulatury? :/].

    > lub nim sie staniesz poprzez przekroczenie pewnego obrotu,
    > bedziesz musial rozliczac sie z VAT`u w Polsce.

    Hmm... O tym zwolnieniu już gdzieś coś czytałem, chociaż
    podobno i tak trzeba prowadzić ewidencję, żeby udowadniać
    że się NIE MA zakitranej kasy w piwnicy ;P

> [...]
    > wiem, to jezeli masz firme za granica, to placisz wszystkie
    > ubezpieczenia itd. w panstwie siedziby firmy.

    No i o to właśnie by chodziło, bo za granicą są dużo
    korzystniejsze warunki.

    > Zeby placic mu ZUS itd, to musialbys otworzyc
    > przedstawicielstwo w PL. Chyba latwiej byloby, gdyby taki
    > czlowiek zarejestrowal sam dzialalnosc i swiadczyl dla
    > ciebie uslugi.

    Chyba tylko gdyby ktoś go zmusił :P
    W Polsce otwieranie własnej działalności jest niestety
    niezbyt korzystne w porównaniu z innymi krajami.
    Dlatego interesuje mnie, czy jest możliwy taki wałek, żeby
    firma działała za granicą, ale ktoś w Polsce dla niej
    pracował i np. załatwiał towar i pakował go do wysyłki,
    będąc zatruniony jako pracownik firmy zagranicznej i
    tam będąc opłacanym.

    --
    SasQ

  • 5. Data: 2007-01-22 22:24:38
    Od: "Hatson" <s...@g...pl>

> [...]
    > pracował i np. załatwiał towar i pakował go do wysyłki,
    > będąc zatruniony jako pracownik firmy zagranicznej i

    Nie powinno byc problemu. Kumpel wlasnie tak pracuje.
    Mieszka w Krakowie, a pracuje przez internet dla firmy w Irlandii.

    Pawel

  • 6. Data: 2007-01-23 20:53:24
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Dnia Mon, 22 Jan 2007 23:24:38 +0100, Hatson napisał(a):

    > Nie powinno byc problemu. Kumpel wlasnie tak pracuje.
    > Mieszka w Krakowie, a pracuje przez internet dla
    > firmy w Irlandii.

    Czyli podsumowując [bo chcę mieć pełną jasność]:
    1. Zakładam firmę w Irlandii/Niemczech/whatever.
    Domyślam się że warunkiem będzie, że siedziba
    takiej firmy też będzie w owym kraju, a nie w
    Polsce?
    2. Płacę ubezpieczenie i podatki za siebie również
    w owym kraju.
    3. Mogę zatrudniać ludzi z Polski by pracowali dla mnie
    "zdalnie" i wykonywali mi różne usługi/zlecenia na
    terenie Polski [typu zakup towaru, sprzedaż w Internecie,
    pakowanie, wysyłka] a podatki i ubezpieczenia opłacać im
    za granicą, w miejscu założenia firmy.
    Czy to wszystko jak dotąd się zgadza i jest pewne?

    Hmm... jeszcze tak się zastanawiam nad jedną rzeczą...
    Z tego co tutaj wyczytałem, jak ktoś jest już gdzieś
    zatrudniony, to nie musi płacić ZUS gdy dodatkowo
    otworzy własną DG. Czy są jakieś konkretne wymagania
    co do owego zatrudnienia u pracodawcy? Np. czy musi to
    być pełny etat, czy może być np. pół/ćwierć? :P i czy
    ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o zwolnienie z
    płacenia składek ZUS z tytułu DG?

    --
    SasQ

  • 7. Data: 2007-01-28 10:28:50
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

    SasQ napisał(a):

> [...]
    > pakowanie, wysyłka] a podatki i ubezpieczenia opłacać im
    > za granicą, w miejscu założenia firmy.
    > Czy to wszystko jak dotąd się zgadza i jest pewne?
    STOP. Wszystko zalezy, czy potraktuja Twoja dzialalnosc w Polsce jako
    zaklad. (Lepiej sie upewnij zanim otworzysz firme bo moze CIe to duzo
    kosztowac.) Jesli tak- musisz placic podatki normalnie w Polsce i
    obowiazuja Cie Polskie zasady.

    na przyklad z umowy z Niemcami: /dodalem swoje komentarze ale prosze o
    ewentualne poprawki bardziej bieglych ode mnie/

    1) W rozumieniu niniejszej umowy określenie "zakład" oznacza stałą
    placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest
    działalność przedsiębiorstwa.

    /pytanie: Czy osoba zatrudniona na terytorium Polski to czesciowe
    prowadzenie dzialalnosci przedsiebiorstwa? Moim zdaniem tak/

    (2) Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:
    /tu raczej sie nie lapiesz ale to nic nie szkodzi/

    a) miejsce zarządu,

    b) filię,

    c) biuro,

    d) fabrykę,

    e) warsztat i

    f) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom
    albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

    (3) Plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład
    tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

    (4) Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, określenie
    "zakład" nie obejmuje:

    /ale tu sa wyjatki:/
    a) użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania,
    wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do
    przedsiębiorstwa;

    /nie bardzo rozumiem komu mialyby byc dostarczane te dobra ale wydaje mi
    sie, ze nie chodzi o klientow wiec IMHO pod to sie nie lapiesz/

    b) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do
    przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;
    /podobnie jak wyzej. IMHO dostarczanie dobr klientom to juz prowadzenie
    czesci dzialalnosci na terenie Polski./
    c) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do
    przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne
    przedsiębiorstwo;

    d) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub
    towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

    e) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla
    przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze
    przygotowawczym lub pomocniczym;

    f) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia
    któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a)
    do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki,
    wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter
    przygotowawczy lub pomocniczy.

    (5) Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu
    ustępu 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo
    wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w
    imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez
    względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada
    zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju
    działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że
    czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów
    działalności, wymienionych w ustępie 4, które gdyby były wykonywane za
    pośrednictwem stałej placówki nie powodowałyby uznania tej placówki za
    zakład na podstawie postanowień tego ustępu.
    /moim zdaniem lapiesz sie pod ten punkt- osoba dzialajaca w Twoim
    imieniu na terytorm Polski bedzie de facto zawierala umowy- wyslanie
    paczki jest tez umowa imho - z poczta, kurierem/

    (6) Nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się
    Państwie tylko z tego powodu, że prowadzi ono w tym Państwie działalność
    poprzez maklera, komisanta albo innego niezależnego przedstawiciela pod
    warunkiem, że takie osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

    (7) Fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie
    kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w
    drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność w tym
    drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie
    wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.