  • 1. Data: 2002-11-12 19:48:04
    Temat: Zakup Office'a OEM a srodek trwaly
    Od: Kuba <k...@p...onet.pl>

    Chce kupic komputer w cenie ponizej 3500 zl, tak by zamortyzowac go
    jednorazowo. Komputer wraz z Windows XP kupie za ok. 3300 netto wiec
    nie ma problemu. Ale wraz z komputerem chce kupic rowniez Office Small
    Business w wersji OEM, w cenie ok. 1250.- zl netto. Przy zakupie
    Office OEM musi on byc na tej samej fakturze co zestaw komputerowy
    (przy zakupie Office OEM nie wchodzi w gre zakup np. tylko z pamiecia
    czy dyskiem, musi byc z calym zestawem). Tak mnie poinformowano w
    sklepie komputerowym. No i teraz pytanie: jak zaksiegowac taki zakup ?
    Czy jako jeden srodek trwaly (wtedy ok. 4500 netto i konieczna
    amortyzacja calosci przez kolejne miesiace), czy tez moge rozbic ten
    zakup (jedna faktura !) na dwie czesci i osobno wpisac jako srodek
    trwaly komputer i go jednorazowo zamortyzowac a office'a zaksiegowac
    osobno jako KUP ?
    Prowadze KPiR.
    Bede wdzieczny za pomoc.

    Pozdrawiam,

    Kuba

    P.S. Rzadko sie odzywam na tej grupie, ale na biezaco sledze wszystkie
    posty. Sam sobie prowadze ksiegowosc (jednoosbowa DG), bardzo mi
    pomagacie i przy okazji wszystkim dziekuje :-)

  • 2. Data: 2002-11-12 20:53:57
    Temat: Re: Zakup Office'a OEM a srodek trwaly
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Kuba wrote:
> [...]
    > zakup (jedna faktura !) na dwie czesci i osobno wpisac jako srodek
    > trwaly komputer i go jednorazowo zamortyzowac a office'a zaksiegowac

    Moim zdaniem komputer w koszty lub ST i jednorazowa amortyzacja,a Office
    to zwykły KUP-tak czy siak.
    Jacek

  • 3. Data: 2002-11-12 22:29:04
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Kuba <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zakup (jedna faktura !) na dwie czesci i osobno wpisac jako srodek
    > trwaly komputer i go jednorazowo zamortyzowac a office'a zaksiegowac

    IMO, z jednej strony masz środek trwały (komputer) a z drugiej wartość
    intelektualną (program) więc gdybyś komputer kupił za 5500 zł netto a program
    za 3600 to komputer amortyzowany byłby jak srodek trwały (inne zasady
    amortyzacji niż programu) a program jak wartość niematerialną (intelektualną)
    i nna stawka niż komputer. A w opisanej sytacji zrobiłbym tak jak napisałeś
    na końcu: osobno wpisac jako srodek trwaly komputer i go jednorazowo
    zamortyzowac a office'a zaksiegowac osobno jako KUP od razu w KPiR.

    Pozdr.

    Sark

    p.s. a jaki zestaw progsow zawiera ten small ofice oem ?

  • 4. Data: 2002-11-12 22:52:03
    Od: Kuba <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >na końcu: osobno wpisac jako srodek trwaly komputer i go jednorazowo
    >zamortyzowac a office'a zaksiegowac osobno jako KUP od razu w KPiR.
    dzieki za odpowiedzi, bardzo mnie ucieszyly, znaczy ze moge wszystko
    rozliczyc w listopadzie (a o to chodzi, zeby umknac od podatku x 2 :-)

    >Pozdr.
    >
    >Sark
    >
    >p.s. a jaki zestaw progsow zawiera ten small ofice oem ?

    Microsoft OEM Office Small Business XP Polish
    Zastosowanie produktu: Word - edytor tekstu, Excel - arkusz
    kalkulacyjny, Outlook - menedżer poczty elektronicznej oraz
    informacji, Publisher - program do tworzenia publikacji; Typ produktu:
    Wersja OEM;

    Pozdrawiam,

    Kuba

  • 5. Data: 2002-11-14 09:07:36
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

> [...]
    > na końcu: osobno wpisac jako srodek trwaly komputer i go jednorazowo
    > zamortyzowac a office'a zaksiegowac osobno jako KUP od razu w KPiR.

    Oprogramowanie można i owszem zaksięgowac osobno, ale tylko wtedy, gdy
    nie jest częścią środka trwałego. W wypadku wersji OEM jest ona trwale
    związana ze środkiem trwałym, a więc zwiększa jego wartość. Cały zestaw
    razem z oprogramowaniem wyłącznie jako środek trwały i amortyzacja
    miesięczna.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 6. Data: 2002-11-14 10:42:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Bax napisał:

> [...]
    > związana ze środkiem trwałym, a więc zwiększa jego wartość. Cały zestaw
    > razem z oprogramowaniem wyłącznie jako środek trwały i amortyzacja

    Absolutnie się nie zgodzę - ale dyskusja na temat granic obowiązywania
    licencji OEM ciągnie się na prawie i zainteresowanych tam odsyłam.
    Swoja drogą - czytał ktos tą licencję? Tak od deski do deski?
    Naprawdę jeżeli padnie dysk z którym kupiłam windows, tracę prawo do
    używania systemu?? A jeżeli z oryginalnego komputera na skutek rozbudowy
    zostanie tylko monitor i obudowa, to do której części jest ten Windows
    przyczepiony?

    Wartośc niematerialna i prawna nie może byc składową srodka trwałego.
    Ponadto - środek bez tej wartości jest jak najbardziej kompletny i
    zdatny do użytku.
    Następna kwestia - nie mozna amortyzować wartości niematerialnej i
    prawnej stawką określną dla środków trwałych z grupy 4 - ona nie
    obejmuje oprogramowania!
    A gdybyśmy chcieli zamortyzować sobie komputer wg. nowej, "atomowej"
    metody 30% w miesiącu zakupu, to musielibysmy ta stawka amortyzowac
    także system operacyjny - tyle tylko że wartości niematerialne i prawne
    nie podlegaja temu rodzajowi amortyzacji z mocy ustawy.

    Nie, nie i jeszcze raz nie - nikt mnie nie przekona do takiego absurdu.
    Licencja na oprogramowanie nie ma mocy wiążącej w sprawach podatkowych.
    To umowa cywilno-prawna pomiędzy nabywcą oprogramowania a producentem.
    Nic więcej.

    Uważam, że oprogramowanie jest odrębna wartością i nie wchodzi w skład
    środka trwałego i nie podwyższa jego wartości, bez względu na licencję
    producenta.
    Ktos widział w ustawie warunek "o ile strony nie umówia sie inaczej" ?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-11-14 11:54:29
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Wartośc niematerialna i prawna nie może byc składową srodka trwałego.
    > Ponadto - środek bez tej wartości jest jak najbardziej kompletny i
    > zdatny do użytku.

    Sprzęt bez systemu operacyjnego także?

  • 8. Data: 2002-11-14 12:52:28
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Sławomir Dąbrowski napisał:

    > Sprzęt bez systemu operacyjnego także?

    Zabawne, że gdybyś ktos kupił komputer bez systemu i do tego pudełkowego
    windowsa, nie miałbyś takich wątpliwości, prawda?
    Przeciez cała sprawa rozbija się o OEM, o nic więcej.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2002-11-15 07:48:23
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Zabawne, że gdybyś ktos kupił komputer bez systemu i do tego pudełkowego
    > windowsa, nie miałbyś takich wątpliwości, prawda?
    > Przeciez cała sprawa rozbija się o OEM, o nic więcej.

    Nie wydaje mi się żeby to była tylko kwestia oem. Komputer bez systemu
    operacyjnego to tylko kupa złomu, jak najbardziej niekompletna i niezdatna
    do użytkowania. No chyba żeby go zastosować do ogrzewania np. serwerowni,
    którą to funkcję spełnia naprawdę doskonale ;)

  • 10. Data: 2002-11-15 09:13:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Nov 2002, Maddy wrote:

> [...]
    >+ Swoja drogą - czytał ktos tą licencję? Tak od deski do deski?
    >+ Naprawdę jeżeli padnie dysk z którym kupiłam windows, tracę prawo do

    Napisane jest toto miejscami koszmarnym językiem np.:
    ++++
    3. UAKTUALNIENIA ("Upgrade"). Jeœli OPROGRAMOWANIE jest oznaczone jako
    uaktualnienie, [...] Tylko w odniesieniu do uaktualnień, termin
    "SPRZĘT" oznacza system komputerowy lub element systemu komputerowego,
    razem z którym Licencjobiorca otrzymał Produkt Uprawniajšcy.
    ----

    Najwyrażniej pisarz miał na myśli "Produkt *Usprawniany*".

    Ad rem:
    Faktycznie zapisane zastrzeżenia:
    ++++
    Jeœli OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy nowy system komputerowy lub element
    systemu komputerowego, Licencjobiorca nie ma prawa używać ani kopiować
    OPROGRAMOWANIA.
    Pojedynczy KOMPUTER. OPROGRAMOWANIE jest licencjonowane razem ze SPRZĘTEM
    jako pojedynczy zintegrowany produkt. OPROGRAMOWANIE może być używane
    tylko razem ze SPRZĘTEM, zgodnie z niniejszš Umowš Licencyjnš.
    ----

    >+ A jeżeli z oryginalnego komputera na skutek rozbudowy
    >+ zostanie tylko monitor i obudowa, to do której części jest ten Windows
    >+ przyczepiony?

    Erm... Jakby rzec, w niektórych kwestiach kolega 'elita'
    ma najwyraźniej rację - wątek czytasz to wiesz jakie
    mam zdanie.
    Literalnie z tego powyżej można IMHO wyczytać że kupiony "OEM"owo
    sprzęt masz mieć w komputerze w którym jest "OPROGRAMOWANIE" - i tyle.
    Jak rozumieć "tylko razem ze SPRZETEM", tj. czy "sprzęt" może
    być zepsuty (byle wtknięty) do końca nie wiem :], ja bym
    powiedział że jak (np. HDD) jest zepsuty ale jest - to jest
    "razem" :)
    (wymogu że ma być nagrane NA TYM HDD nie widzę !! Zresztą
    często nowszy, większy dysk "idzie" na dane - a system i progsy
    zostają na starym).

    >+ Wartośc niematerialna i prawna nie może byc składową srodka trwałego.

    Zabiłaś mi ćwieka... Bo ja wliczyłem system do wartości
    PCta, więc bedę się bronił zębami i paznokciami :) - aż
    wydębię skąd ten zakaz. Patrz niżej ("o kładowych ŚT")

    >+ Ponadto - środek bez tej wartości jest jak najbardziej kompletny
    >+ i zdatny do użytku.

    Ustalmy, że pojawiły się dwie kwestie:
    - "sprawa OEM" i związania "ze SPRZĘTEM"
    - czyjeś pytanie "a co z systemem operacyjnym" oraz twoje
    rozwinięcie "kwestii OEM" na jakiekolwiek oprogramowanie

    Maddy, jeśli drukarka (taka "zwykła") jest "kompletna
    i zdatna", to tylko wtedy pudełko pt. "komputer"
    można również próbować uznać za "kompletne i sprawne":
    włączyć można, lampki/LEDy migają, wentylator szumi...

    >+ Następna kwestia - nie mozna amortyzować wartości niematerialnej i
    >+ prawnej stawką określną dla środków trwałych z grupy 4 - ona nie
    >+ obejmuje oprogramowania!

    OK.
    Powiadasz że jeśli jakiś składnik ŚT podlega innym zasadom
    amortyzacji - to należy je stosować ?
    Czyli mamy nowy samochód to patrzymy:
    - opony..zaraz, ile to lat amortyzacji ?
    - silnik...jaki to KŚT ?
    - ubezpieczenie...toż to usługa (?), amortyzacji nie podlega
    -...

    Zauważ - ja podważam *wyłącznie* twoją opinię o niemożności
    WNP bycia składnikiem ŚT - nie to, że WNP podlega innym
    zasadom :)

> [...]
    >+ także system operacyjny - tyle tylko że wartości niematerialne i prawne
    >+ nie podlegaja temu rodzajowi amortyzacji z mocy ustawy.

    Samodzielnie nigdy...

> [...]
    >+ To umowa cywilno-prawna pomiędzy nabywcą oprogramowania a producentem.

    Ustalmy że:
    - w kwestii OEM zgadzam się w całej rozciągłości, nawet z tym
    że ograniczenia OEM nie są regulowane prawami autorskimi
    (majątkowymi) a zasadą swobody umów (KC)
    - w kwestii systemu operacyjnego, a przynajmniej jednej sztuki
    per komputer - nizależnie od licencji uważam go za składnik ŚT.

> [...]
    >+ producenta.
    >+ Ktos widział w ustawie warunek "o ile strony nie umówia sie inaczej" ?

    Nie widział.
    Mi starczy warunek "kompletne" i jego interpretacja w odniesieniu
    do drukarek - a jest taka (wiem że *ty* wiesz, ale dla porządku)
    że sama zdolność do "dania się włączyć" to mało.

    Pozdrowienia, Gotfryd