  • 1. Data: 2008-03-02 15:24:46
    Temat: Zakup auta na firmę - wrzucenie w koszta
    Od: "Pablo C!" <c...@w...pl>

    Witam,

    Zamierzam kupić samochód, który będę wykorzystywał do pracy. Prowadzę
    jednoosobową działalność gospodarczą (KPiR, VAT) i chciałem zapytać, czy
    zakup auta będę mógł wrzucić w koszta prowadzenia działalności (tak aby
    pomniejszyć dochód)? Jeśli tak, czy są jakieś konkretne warunki, które
    muszę spełnić?

  • 2. Data: 2008-03-02 20:36:50
    Temat: Re: Zakup auta na firmę - wrzucenie w koszta
    Od: "Natalia" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Pablo C!" <c...@w...pl> napisał
> [...]
    > zakup auta będę mógł wrzucić w koszta prowadzenia działalności (tak aby
    > pomniejszyć dochód)? Jeśli tak, czy są jakieś konkretne warunki, które

    Samochód musi byc kupiony na firme

  • 3. Data: 2008-03-02 22:47:33
    Temat: Re: Zakup auta na firme - wrzucenie w koszta
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Natalia wrote:

    > Samochód musi byc kupiony na firme

    Wbrew pozorom nie jest to (cała) prawda ;-)

    Dla tego przykładu, samochód możesz kupić od osoby fizycznej jako osoba
    fizyczna a następnie oświadczeniem przekazać własny środek trwały na
    cele prowadzonej DG.

    W tym konkretnym przypadku skutki podatkowe będą dokładnie takie same
    jakbyś ten samochód kupiła "na firmę".

    Piotrek

  • 4. Data: 2008-03-03 06:32:38
    Temat: Re: Zakup auta na firm? - wrzucenie w koszta
    Od: "Red!" <b...@N...gazeta.pl>

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Wbrew pozorom nie jest to (caĹ&#65533;a) prawda ;-)
    >
    > Dla tego przykĹ&#65533;adu, samochĂłd moĹźesz kupiÄ&#65533; od osoby fizycznej jako
    osoba
    > fizyczna a nastÄ&#65533;pnie oĹ&#65533;wiadczeniem przekazaÄ&#65533; wĹ&#65533;asny
    Ĺ&#65533;rodek trwaĹ&#65533;y na
    > cele prowadzonej DG.
    >
    > W tym konkretnym przypadku skutki podatkowe bÄ&#65533;dÄ&#65533; dokĹ&#65533;adnie
    takie same
    > jakbyĹ&#65533; ten samochĂłd kupiĹ&#65533;a "na firmÄ&#65533;".
    >
    > Piotrek

    Czyli kupuję auto od kogokolwiek na swoje imię i nazwisko i piszę
    oświadczenie, że od dnia tego i tego (data chyba powinna być w tym przypadku
    taka sama, jak data kupna auta?) auto będzie wykorzystywane do prowadzenia
    działalności gospodarczej. OK. A co do skutków podatkowych - czy całą kwotę
    zakupu auta (w moim przypadku będzie to ok. 15.000 zł) mogę wrzucić w koszta
    prowadzania działalności, pomniejszając tym samym dochód?

  • 5. Data: 2008-03-03 06:34:31
    Od: "Robert" <r...@w...pl>

> [...]
    > koszta
    > prowadzania działalności, pomniejszając tym samym dochód?

    Amortyzujesz
    R.

  • 6. Data: 2008-03-03 06:40:36
    Od: "Red! :)" <b...@N...gazeta.pl>

    Robert <r...@w...pl> napisał(a):

    > Amortyzujesz
    > R.

    Dzięki za szybką odpowiedź. A mógłbyś w dwóch słowach napisać, jak to jest z
    tą amortyzacją konkretnie dla tego przypadku? Jestem kompletnie zielony w
    kwestiach księgowo-podatkowych... Reasumując: chcę kupić auto za ok. 15.000
    zł, prowadzę KPiR i jestem VATowcem. Z góry wielkie dzięki za pomoc :)

  • 7. Data: 2008-03-03 06:50:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Red! :) wrote:

> [...]
    > zł, prowadzę KPiR i jestem VATowcem. Z góry wielkie dzięki za pomoc :)

    Jeżeli auto jest używane, to przez 30 miesięcy każdego miesiąca umarzasz
    1/30 wartości początkowej. I właśnie to jest Twoim kosztem.
    Dodatkowo paliwo, materiały eksploatacyjne, koszty napraw, etc
    "poniesione w celu" są kosztem uzyskania przychodu.
    O ile auto nie jest ciężarowe to VAT od paliwa nie odliczasz, od reszty
    jak najbardziej.

    To z grubsza wszystko - resztę sobie sam doczytaj.

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-03-03 06:56:20
    Od: "Red!" <b...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > jak najbardziej.
    >
    > To z grubsza wszystko - resztę sobie sam doczytaj.

    Wielkie dzięki za tę pigułkę informacyjną! Pomogło ;)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Red!

  • 9. Data: 2008-03-03 09:00:00
    Od: <s...@a...pl>

    > Jeżeli auto jest używane

    Tylko przeczytaj definicję słowa "używane"!

  • 10. Data: 2008-03-03 17:06:21
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    s...@a...pl wrote:
    > Tylko przeczytaj definicję słowa "używane"!

    Gdzie widzisz problem w tym co napisałem?

    W przypadku samochodu sprawa jest prosta bo w dowodzie masz datę
    pierwszej rejestracji. Tak więc nietrudno sprawdzić/udowodnić, że minęło
    6 miesięcy.

    Piotrek