  • 1. Data: 2015-06-22 12:22:52
    Temat: Zakup samochodu od osoby fizycznej nie prowadzącej DG
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Cześć,

    jestem przedsiębiorcą prowadzącym DG OF na PKPiR (zasady ogólne),
    zwolnionym podmiotowo z VAT. Chcę kupić od znajomego samochód i
    wprowadzić go do EST. czy dobrze rozumiem, że:

    a) spisuję Umowę kupna-sprzedaży, gdzie nabywcą jestem ja, ale z
    oznaczeniem firmy

    b) rejestruję samochód już na firmę w wydziale komunikacji

    c) opłacam PCC w wysokości 2%

    d) mogę amortyzować auto przez 30 miesięcy odzyskując etapami PIT

    czy taki układ nie sprzyja zawyżaniu cen na umowie? W końcu jeżeli
    zamiast 10 tysięcy, ktoś wpisze 20 tysięcy, to zyska na PIT?

  • 2. Data: 2015-06-22 13:35:50
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-06-22 o 12:22, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> [...]
    >

    > czy taki układ nie sprzyja zawyżaniu cen na umowie? W końcu jeżeli
    > zamiast 10 tysięcy, ktoś wpisze 20 tysięcy, to zyska na PIT?

    Jest lepiej.

    Jeśli kupiłeś auto nowe, z salonu za 100 tys i po np 4 latach
    postanawiasz 'wciągnąć' do EŚT, to wartość początkową można ustalić na...
    kwotę z faktury zakupu :)

    --
    Pete

  • 3. Data: 2015-06-22 17:19:11
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    > wprowadzić go do EST. czy dobrze rozumiem, że:
    >

    > a) spisuję Umowę kupna-sprzedaży, gdzie nabywcą jestem ja, ale z

    nie musi być oznaczenia firmy

    > b) rejestruję samochód już na firmę w wydziale komunikacji

    firmą jesteś ty, więc rejestrujesz na siebie

    > c) opłacam PCC w wysokości 2%

    tak

> [...]

    > czy taki układ nie sprzyja zawyżaniu cen na umowie? W końcu jeżeli
    > zamiast 10 tysięcy, ktoś wpisze 20 tysięcy, to zyska na PIT?

    ogólnie wszystko się będzie zgadzać, bo sprzedaż po zaniżonej cenie
    indywidualnemu ;)
    albo indywidualny kupując inne auto zaniży cenę żeby zapłacić mniej PCC :)
    a tak na poważnie - nie zyska na PIT, a po prostu na nim nie straci :)
    no i pewnie jak kupisz poloneza za 20.000 to ktoś się przyczepi :)

    Łukasz

  • 4. Data: 2015-06-22 18:16:40
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.06.2015 o 17:19, dddddddd pisze:
    > a tak na poważnie - nie zyska na PIT, a po prostu na nim nie straci :)

    Nie. Zyska. Powiedzmy, że ktoś kupi za 10 tysięcy auto, ale w umowę
    wpiszą 20 tysięcy. Więc w koszty pójdzie 20 tysięcy a nie 10 tysięcy,
    więc jest +1600zł na PIT

  • 5. Data: 2015-06-22 18:17:32
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > firmą jesteś ty, więc rejestrujesz na siebie

    Nie, ja nie jestem firmą. Jestem, o ile tak można powiedzieć, częścią
    firmy, bo w firmie znajduje się moje imię i nazwisko.

  • 6. Data: 2015-06-22 18:49:08
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2015-06-22 o 18:17, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Nie, ja nie jestem firmą. Jestem, o ile tak można powiedzieć, częścią
    > firmy, bo w firmie znajduje się moje imię i nazwisko.

    no to firma jest tobą :)
    możesz auto kupić na Jan Kowalski i wrzucić w EŚT Firma Jan Kowalski,
    ubezpieczenie też wykupujesz na Jan Kowalski i wrzucasz w koszty.
    Ja sobie to uprościłem - nazwa mojej firmy nie zawiera nic poza imieniem
    i nazwiskiem, pozostała część (czyli stara nazwa firmy) to marka której
    używam (nie wpisuję na fakturze)

    Łukasz

  • 7. Data: 2015-06-22 18:51:46
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2015-06-22 o 18:16, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Nie. Zyska. Powiedzmy, że ktoś kupi za 10 tysięcy auto, ale w umowę
    > wpiszą 20 tysięcy. Więc w koszty pójdzie 20 tysięcy a nie 10 tysięcy,
    > więc jest +1600zł na PIT

    dobra, nie myślałem o przekręcie na dodatkowe 10.000 tylko ogólnie o
    tym, że tego PIT nie można zyskać, jedynie stracić :)

    Łukasz

  • 8. Data: 2015-06-22 20:09:59
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.06.2015 o 18:51, dddddddd pisze:
    > dobra, nie myślałem o przekręcie na dodatkowe 10.000 tylko ogólnie o
    > tym, że tego PIT nie można zyskać, jedynie stracić :)

    No zależy od wielkości dokładki, ale zawsze można zyskać.

  • 9. Data: 2015-06-22 20:11:05
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.06.2015 o 18:49, dddddddd pisze:
    > możesz auto kupić na Jan Kowalski i wrzucić w EŚT Firma Jan Kowalski,
    > ubezpieczenie też wykupujesz na Jan Kowalski i wrzucasz w koszty.

    No ale w DR mam mieć tylko nazwisko czy firmę?

    > Ja sobie to uprościłem - nazwa mojej firmy nie zawiera nic poza imieniem
    > i nazwiskiem, pozostała część (czyli stara nazwa firmy) to marka której
    > używam (nie wpisuję na fakturze)

    No ale to wredne wobec kontrahentów.

  • 10. Data: 2015-06-22 20:11:52
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.06.2015 o 18:49, dddddddd pisze:
    > no to firma jest tobą :)

    Nie mną, a częściowo moim nazwiskiem.