  • 1. Data: 2008-03-27 10:19:16
    Temat: Zaległa składka na zus
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Witam,

    Przy okazji rozliczenia rocznego
    zorientowałem się, że na początku roku (luty) 2007
    jedną ze składek na ubezpieczenie zdrowotne
    wpłaciłem w mniejszej wysokości niż
    powinienem, o ok. 4zł za mało.
    W związku z tym w PIT-36L odliczenie składek
    wyniesie u mnie 1915,57zł zamiast 1918,20zł.

    Co powinienem zrobić w związku z tym?
    Jakie mogą być konsekwencje?
    Dopłacić brakującą kwotę za luty 2007?
    Bo w PIT-36L wpisałem kwotę 1915,57zł.

    Piotr

  • 2. Data: 2008-03-27 12:45:14
    Temat: Re: Zaległa składka na zus
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, PiotrB. wrote:

> [...]
    > powinienem, o ok. 4zł za mało.
    > W związku z tym w PIT-36L odliczenie składek
    > wyniesie u mnie 1915,57zł zamiast 1918,20zł.

    IMHO jest oczywiste, że należy skorygować PIT.
    Przecież *wpłacić w zeszłym roku* już się *nie da*!
    Znaczy chwilowo nie przewidziano przelewów w czasie ;)
    A odlicza się składki *zapłacone*.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-03-27 13:02:14
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 27-03-2008 o 13:45:14 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    dzięki za odpowiedź

    > IMHO jest oczywiste, że należy skorygować PIT.
    > Przecież *wpłacić w zeszłym roku* już się *nie da*!
    > Znaczy chwilowo nie przewidziano przelewów w czasie ;)
    > A odlicza się składki *zapłacone*.

    to też właśnie w PIT-36L wpisałem 1915,57zł, a nie 1918,20zł.

    jak uzupełnić tę zaległość?
    - wpłacić do ZUS za luty 2007 na ten sam numer deklaracji
    - wysyłać jakieś pismo do ZUS?

    Piotr

  • 4. Data: 2008-03-27 13:06:22
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "PiotrB." <p...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:op.t8n6yemywtcbp8@bu-8b31d8846187...

    > Co powinienem zrobić w związku z tym?
    > Jakie mogą być konsekwencje?
    > Dopłacić brakującą kwotę za luty 2007?
    > Bo w PIT-36L wpisałem kwotę 1915,57zł.

    Tak, dopłacić i będzie ona do odliczenia w roku 2008 (naturalnie w
    odpowiedniej proporcji).

    marekz

  • 5. Data: 2008-03-27 15:29:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 27 Mar 2008 13:45:14 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMHO jest oczywiste, że należy skorygować PIT.
    > Przecież *wpłacić w zeszłym roku* już się *nie da*!
    > Znaczy chwilowo nie przewidziano przelewów w czasie ;)
    > A odlicza się składki *zapłacone*.

    A jestets pewien? Bo ja nie. Odlicza się zapłacone, ale nie więcej niż
    7,75% podstawy. Te parę złotych napewno nie przekroczyło różnicy między
    zapłaconą a tym 7,75. Zagadka brzmi: czy zapłacenie za mało spowodowało
    obniżenie podstawy?

  • 6. Data: 2008-03-27 15:51:34
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]
    > 7,75% podstawy. Te parę złotych napewno nie przekroczyło różnicy między
    > zapłaconą a tym 7,75. Zagadka brzmi: czy zapłacenie za mało spowodowało

    Pomysł bardzo mi się podoba, ale to nie może tak działać. Gdyby tak działało
    dałoby się płacić tylko tę część odliczalną, a olewać to co państwo sobe
    kradnie. Naturalnie organ rentowy po pewnym czasie by zauważył, że są
    niedopłaty, ale przez rok by się je pewnie dało pociagnąć. W kolejnym roku
    by się to uzupełniało w jednym kawałku i większośc z tego odliczało, a
    bieżące znowu by się wpłacało tylko w części odliczalnej.

    Pomysł prze-ekstra, ale na pewno nie zadziała w praktyce, tzn. w najlepszym
    razie zostanie uwalony na etapie sądu. Proporcjonalnie to się musi odbywać.

    marekz

  • 7. Data: 2008-03-27 15:55:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > 7,75% podstawy. Te parę złotych napewno nie przekroczyło różnicy między
    > zapłaconą a tym 7,75. Zagadka brzmi: czy zapłacenie za mało spowodowało

    Raczej nie. Gdyby spowodowało obniżenie podstawy to te parę złotych
    przestałoby być należne bo wszak należne składki to 9% _podstawy_ :)

    Ustawa mówi, że można odliczyć składki faktycznie zapłacone (kwota,
    chociaż zaniżona, zapłacona została) ale nie więcej niż 7,75%
    _podstawy_. Innymi słowy można odliczyć MNIEJSZĄ z tych dwóch kwot bez
    odwoływania się do faktycznej należnej kwoty składek (9% podstawy).

    Nie ma warunku, że nie można odliczyć więcej niż 86,11% zapłaconej kwoty
    ani żadnego innego o podobnym skutku :)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-03-27 15:56:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    >
    > Pomysł prze-ekstra, ale na pewno nie zadziała w praktyce, tzn. w
    > najlepszym razie zostanie uwalony na etapie sądu. Proporcjonalnie to się

    Po pierwsze: to, że można tak zrobić, nie oznacza automatycznie, że
    rozumowanie kolegi jureq jest nieprawidłowe

    Po drugie: widzę jeden błąd w Twoim rozumowaniu:
    "W kolejnym roku by się to uzupełniało w jednym kawałku i
    większośc z tego odliczało"

    Nie można tego odliczyć, bo są to zaległości właśnie w tej części
    nieodliczalnej. Chyba że chcesz podwójnie wprowadzić w błąd fiskusa i
    ZUS, sugerując, że dla ZUSu będzie to spłata zaległości, a dla fiskusa
    zapłata aktualnej składki.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-03-27 16:12:58
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]
    > sugerując, że dla ZUSu będzie to spłata zaległości, a dla fiskusa zapłata

    Tak, naturalnie że mam na mysli podwójne wprowadzenie w błąd fiskusa. Dowód
    wpłaty będzie istniał, numer deklaracji można w nim podać bieżącoroczny dla
    dodatkowego zaciemnienia sytuacji - fiskus będzie bezradny przy użyciu
    standardowych środków dowodowych.

    marekz

  • 10. Data: 2008-03-27 16:50:17
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > bieżącoroczny dla dodatkowego zaciemnienia sytuacji - fiskus będzie
    > bezradny przy użyciu standardowych środków dowodowych.

    Ok, mówisz o ewidentnym oszustwie podatkowym. W takim razie nie rozumiem
    Twojego zdziwienia że "tak sie da". Przecież wpisać nieprawdę w
    zeznaniu podatkowym jest łatwo. Spreparować dokumenty też.

    Płacić zaniżone składki mając nadzieję, że się ZUS nie zorientuje za
    szybko - do tego tez wiele umiejętności nie trzeba.

    Fizycznie nie ma żadnych przeszkód.

    Błędem jest tylko mniemanie, że można to robić bezkarnie na dłuższa metę.
    Takie oszustwo jest szyte grubymi nićmi a kiedy się wyda nie można się
    tłumaczyć błędem, bo ten przypadek na odległość pachnie świadomy i
    celowym działaniem ergo KKS idzie w ruch.

    A swoją drogą nie raz przekonałam się, że urzędnicy w US wiedzą jakie są
    podstawy i stopy obowiązkowych składek przedsiębiorców i skrupulatnie
    przepytują delikwenta który płaci i odlicza inne kwoty, niż to z tabel
    wynika.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl