  • 1. Data: 2008-02-05 13:03:22
    Temat: Zamiana działek i podatek VAT
    Od: Adrian <a...@r...pl>

    Witam,
    jestem właścicielem działki, na której zamierzałem budować dom. Miesiąc
    po rozpoczęciu budowy wystawiono nowy plan zagospodarowania
    przestrzennego wedle którego przez moją działkę w przyszłości ma
    przebiegać droga szybkiego ruchu. Tyle tytułem wstępu. Dogadałem się z
    władzami miasta na szybką zamianę mojej działki na działkę której
    właścicielem jest miasto, położoną w innym miejscu, wolną od planowanych
    dróg i innych niedogodności. Procedura wygląda następująco: rzeczoznawca
    sporządza operat szacunkowy, wycenia obie działki i w myśl ustawy o
    gospodarce nieruchomościami jedna ze stron dopłaca różnicę. To jest dla
    mnie jasne. Niejasne jest dla mnie natomiast dlaczego urząd miast do
    swojej działki dolicza 22% podatku VAT. Oczywiście zgodnie z ustawą o
    podatki VAT, grunt jest towarem podlegającym opodatkowaniu, nie rozumiem
    tylko dlaczego w przypadku zamiany, grunt za grunt, doliczany jest tylko
    do jednego gruntu :)

    Czy jestem w stanie w jakikolwiek sposób uniknąć tego podatku (jestem
    osobą fizyczną)?? Jakie jeszcze inne koszty będę ponosił przy tej operacji??

    Adrian

  • 2. Data: 2008-02-06 09:09:57
    Temat: Re: Zamiana działek i podatek VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2008, Adrian wrote:

> [...]
    > To jest dla mnie jasne. Niejasne jest dla mnie natomiast dlaczego urząd miast
    > do swojej działki dolicza 22% podatku VAT.

    Moment: z ustawy o cenach oraz ustawy o VAT wynika jednoznacznie: cena
    to jest wartość policzona RAZEM z VAT.
    UM oczywiście może (musi? ;)) wliczyć VAT *do swojej ceny*.
    Ale nie na zasadzie "pana grunt wart 50 000 zł zamieniamy na nasz grunt
    wart 50 000 zł i my *później* doliczymy VAT".
    Przecież 50 000 zł plus VAT to 61 kzł, prawda? No to CENA wynosi 61 000 zł.
    I nie ma już mowy o "doliczaniu" czegokolwiek.
    Czyli jak ktos chce zamienić grunt wart 50 000 zł na grunt wart 61 000 zł
    to znaczy że te grunty nie są warte tyle samo.
    To że ktoś chce sobie w cenie wyróźnić "podstawę opodatkowania VAT" to
    jego wola, ale z p. widzenia prawnej definicji "ceny" nic to nie zmienia!

> [...]
    > tylko dlaczego w przypadku zamiany, grunt za grunt, doliczany jest tylko do

    Bo tylko z jednej strony występuje osoba podlegająca jako podatnik? :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-06 12:33:33
    Od: Adrian <a...@r...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Czyli jak ktos chce zamienić grunt wart 50 000 zł na grunt wart 61 000 zł
    > to znaczy że te grunty nie są warte tyle samo.

    I tu jest właśnie pies pogrzebany, bo według naczelnika wydziału mienia
    procedura wygląda tak właśnie... wyceniane są oba grunty, następnie
    doliczany podatek VAT do gruntu należącego do miasta/gminy (czyli
    płatnika VAT), a następnie w myśl art 15. ust. o gospodarce
    nieruchomościami następuje dopłata różnicy przez jedną ze stron. Jeśli
    gmina doliczy sobie VAT do wycenionej nieruchomości to nietrudno
    przewidzieć kto będzie dopłacał (działki mają podobną wartość rynkową).

    Adrian

  • 4. Data: 2008-02-06 13:52:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Feb 2008, Adrian wrote:

> [...]
    > podatek VAT do gruntu należącego do miasta/gminy (czyli płatnika VAT),

    To jest niezgodne z ustawą o cenach i ustawą o VAT.
    Cena to jest cena *RAZEM Z PODATKIEM*, cała konstrukcja podatku VAT
    sprowadza się do tego ze kupujący płaci go "w cenie" :)

> [...]
    > nieruchomości to nietrudno przewidzieć kto będzie dopłacał (działki mają

    Wg mnie w powyższym zdaniu jest błąd.
    Albo mamy *te same* wartości rynkowe, i wtedy działka gminy ma wartość
    wyrażoną RAZEM Z VAT, albo te wartości nie są te same.
    Popatrz na to inaczej: jest działka "x", Twoja, warta 50 kzł
    (przykładowo).
    Jest działka "y", warta zdaniem gminy 'tyle samo', czyli oni uważają
    że 50 zł "plus VAT".
    Jak je *zamienicie*, to gmina NADAL będzie miała działkę wartą "50 kzł
    plus VAT".

    To, że Ty *możesz* sprzedać własną działkę "bez VAT", nie uprawnia do
    stwierdzenia że ona jest "mniej warta" albo że należy się dopłata.
    Czy gmina będzie chciała sprzedać działkę "przed" (zamianą) czy "po",
    to tak czy siak *będzie dla niej warta* 50 kzł, skoro wbrew ustawie
    o cenach uparli się określać cenę "bez VAT", prawda?

    Gmina, jak widzę, chce:
    - dać działkę wartą "50 kzł plus VAT" :)
    - wziąć działkę którą wyceniają "50 kzł" (a formalnie: "na tyle samo")
    w zamian
    - kazać sobie dopłacić 11 kzł
    - tę działkę co wzięli móc *dalej sprzedać* (co z nią zrobią to nie jest
    ważne, ale *określamy cenę*, tak?) za cenę "50 kzł do kasy i 11 kzł
    na VAT"

    Dobrze mi wychodzi?

    pzdr, Gotfryd