  • 1. Data: 2005-06-20 22:05:11
    Temat: Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały.
    Od: "Robi" <blacktag _Wytnijto_@poczta.onet.pl>

    Witam,
    Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną. Biec jutro do US i składać
    korektę czy nie stresować się i odliczyć ją w następnym zeznaniu?
    Pzdr
    Robi

  • 2. Data: 2005-06-21 05:32:05
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Robi" <blacktag _Wytnijto_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną. Biec jutro do US i składać
    > korektę czy nie stresować się i odliczyć ją w następnym zeznaniu?

    Można to rozwiązać w dwójnasób:
    :-)
    1. prawidłowo nie dokonałeś amortyzacji, bo w tym miesiącu środek nie był
    używany... (jezeli to samochód - to stał bo skończyło mu sie paliwo, akurat
    na cały miesiąc...)
    2. naliczyć amortyzację w kolejnym miesiącu x2 (błąd nadal jest błędem, ale
    nadpłacasz podatek do US/czynisz to na korzyść US, a w kolejnym miesiącu i
    tak Ci się wyrówna...)

    oczywiście możesz złożyć korektę i jezeli napiszesz do korekty wyjasnienie,
    załączysz wydruk kpir przed i po korekcie to szansa na kontrolę jest
    minimalna...

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 3. Data: 2005-06-21 12:54:06
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > oczywiście możesz złożyć korektę i jezeli napiszesz do korekty
    > wyjasnienie,
    > załączysz wydruk kpir przed i po korekcie to szansa na kontrolę jest
    > minimalna...

    Zapomniales o podaniu, zyciorysie i 3 zdieciach. Wydaje mi sie, ze korekta +
    pismo wyjasniajace i koniec.

    Adam

  • 4. Data: 2005-06-21 21:19:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jun 2005, Łukasz Kaliński wrote:

    >+ 1. prawidłowo nie dokonałeś amortyzacji, bo w tym miesiącu środek nie był
    >+ używany... (jezeli to samochód - to stał bo skończyło mu sie paliwo, akurat
    >+ na cały miesiąc...)

    ...że przypomnę że kiedyś dostałem w łeb od grupowiczów. Żebym sobie
    w ustawie poczytał mianowicie. Poczytałem - więc "podaję dalej" ;)
    Wskaż przepis pozwalający nie naliczyć amortyzacji - czyli nie
    "stracić z kosztów" owej nie ujętej raty...
    Bo w to że można *nie uznać za koszt* poszczególnej raty nie wątpię :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-06-22 08:55:48
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    w wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0506212316080.1848@athlon> wstukał:

> [...]
    > Wskaż przepis pozwalający nie naliczyć amortyzacji - czyli nie
    > "stracić z kosztów" owej nie ujętej raty...

    Art. 22h
    1. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się:

    [...]

    3) od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu
    miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów
    amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie, albo przez 12 miesięcy w
    roku

    Czyli czasami można nie naliczyć amortyzacji (dokonać odpisu) :-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2005-06-22 12:18:51
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <y...@i...dyndns.org.invalid>,
    'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

> [...]
    > roku
    >

    > Czyli czasami można nie naliczyć amortyzacji (dokonać odpisu) :-)

    A jak w opisanym przypadku wytłumaczysz wcześniejsze raty w wysokości
    1/12 odpisu rocznego?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2005-06-22 12:39:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    w wiadomości <news:jareks-B328B3.14185122062005@gigaeth-gw.news.t
    pi.pl>
    wstukał:

    ^^^^^^^

    > A jak w opisanym przypadku wytłumaczysz wcześniejsze raty w wysokości
    > 1/12 odpisu rocznego?

    Nie wiemy, czy ST używany sezonowo, bo pytający nie zeznał co to jest.
    Jeśli jednak sezonowy to tym podkreślonym :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2005-06-22 14:10:34
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    W załączeniu wyroczek NSA w sprawie o podobnych okolicznościach.

    Wyrok

    z dnia 31 maja 2004 r.

    (I SA/Łd 1271/2003)

    Zaniechanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc
    nie wyłącza, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
    z 2000 r. Nr 14, poz. 176), w roku podatkowym 2001, możliwości uwzględnienia
    tych odpisów w kosztach uzyskania przychodów.

    Odpisy amortyzacyjne za miesiące styczeń, luty i marzec zostały zaliczone do
    kosztów uzyskania przychodów dopiero w miesiącu kwietniu . Oznacza to, że
    podatnik istotnie zawyżył wysokość kosztów uzyskania przychodów ujętych w
    miesiącu kwietniu, jednakże brak dokonania tych odpisów w miesiącach
    właściwych spowodował zmniejszenie wysokości tychże kosztów w styczniu, lutym
    i marcu. Okoliczność ta miała wpływ na wysokość miesięcznych zaliczek na
    podatek dochodowy. Należy także zauważyć, że okresem rozliczeniowym dla
    podatku dochodowego od osób fizycznych jest rok podatkowy i zaskarżona decyzja
    dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych rozliczanego w skali roku, nie
    zaś zaliczek na podatek. Stosownie do przepisu art. 1 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu tym podatkiem podlega dochód osób
    fizycznych, a zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 ustawy dochodem ze źródła
    przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich
    uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Opodatkowaniu podatkiem podlegają
    dochody osiągnięte w trakcie całego roku podatkowego, które podatnicy
    zobowiązani są wraz z wysokością podatku należnego wykazać w zeznaniach
    rocznych składanych w urzędach skarbowych. Rozliczeniu rocznemu podlegają
    zatem uzyskane przychody i koszty uzyskania przychodu poniesione w ciągu
    całego roku. Rozliczanie miesięczne wiąże się natomiast z obowiązkiem
    wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Przepis art. 44 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych wprowadza zasadę, iż podatnicy osiągający
    dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania płacić w ciągu
    roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, które to zaliczki uiszcza się
    w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
    W związku z faktem, że podatek dochodowy jest rozliczany w systemie rocznym
    uprawnione jest twierdzenie, że z postanowienia zawartego w przepisie art. 22h
    ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż odpisów
    amortyzacyjnych dokonuje się w równych ratach co miesiąc, wynika prawo do
    uwzględniania odpisów już przy uiszczaniu zaliczek na podatek dochodowy (a nie
    dopiero w rozliczeniu rocznym).
    Po drugie, zastrzeżenie w przepisie art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych, iż koszt uzyskania przychodów stanowią jedynie odpisy
    amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o ustawy zostało
    zawarte dla sprecyzowania, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy
    amortyzacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie
    zaś ustawy o rachunkowości i nie oznacza ono, iż naruszenie przepisów art. 22a-
    22o ustawy w każdym przypadku wyłącza prawo podatnika do zaliczenia do kosztów
    uzyskania przychodów wartości odpisów amortyzacyjnych.
    Po trzecie, dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że ustawa o podatku
    dochodowym od osób fizycznych w art. 23 w sposób enumeratywny wymienia
    wydatki, które nie stanową kosztów uzyskania przychodów, jednak nie zostały w
    jego treści wymienione odpisy amortyzacyjne niedokonane w terminie wynikającym
    z przepisu art. 22h ust. 1 ustawy.
    Reasumując, należy stwierdzić, iż zaniechanie dokonania odpisów
    amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc, na gruncie ustawy z dnia 26 lipca
    1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14,
    poz. 176 z późn. zm.), w roku podatkowym 2001 nie wyłącza możliwości
    uwzględnienia tych odpisów w kosztach uzyskania przychodów.

    Pzdr-Kriss

  • 9. Data: 2005-06-22 17:06:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Kriss <k...@p...onet.pl>
    w wiadomości <news:0c6d.000004c1.42b9715a@newsgate.onet.pl> wstukał:

> [...]

    > z 2000 r. Nr 14, poz. 176), w roku podatkowym 2001, możliwości uwzględnienia
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    I to mnie trochę niepokoi. Część uzasadnienia straciła racje bytu (doszły
    okresy kwartalne i jednorazowo na koniec roku)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2005-06-23 11:07:59
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <o...@i...dyndns.org.invalid>,
> [...]

    > I to mnie trochę niepokoi. Część uzasadnienia straciła racje bytu (doszły
    > okresy kwartalne i jednorazowo na koniec roku)

    Eee, która część straciła? MSZ zyskało dodatkowe wsparcie.