  • 1. Data: 2008-01-30 01:00:44
    Temat: Zatrudnienie pracownika -> Jakie papiery? -> Gdzie zgłosić ->
    Od: "Greg" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    (DG, PKPiR, VAT)

    Wtam,

    Do tej pory prowadziłem działalność sam.
    Niedługo zamierzam zatrudnić jedną osobę na umowę o pracę nakładczą.
    (Zadaniem tej osoby będzie wprowadzanie danych do komputera. Praca wykonywana
    w jego miejscu zamieszkania. Stawka akordowa uzależniona od ilości
    wprowadzonych danych).

    Do tej pory nie miałem styczności z tym całym papierkowo-biurokratycznym
    chaosem związanym z zatrudnieniem pracownika. Udało mi sie zdobyć sporo
    informacji, ale nie jestem pewien czy wiem już wystarczająco dużo i czy to co
    wiem jest prawdziwe. Czy ktoś mógłby zweryfikować te informacje?

    No więc tak:

    ZUS:

    1) Zgłaszam pracownika do ZUSu - na formularzu ZUS ZUA

    2) Co miesiąc składam do ZUSu deklaracje RCA i DRA a dla pracownika formularz RMUA

    3) Składki opłacam zbiorczo za siebie i pracownika. Zmienia się termin z 10-go
    na 15-go.

    US:

    1) Z racji, że wynagrodzenie nie jest wysokie, a po uwzględnieniu odliczeń od
    podatku (składka zdrowotna + 1/12 kwoty wolnej) wychodzi że zaliczka na
    podatek jest zerowa. I tu pytanie: Czy w takiej sytuacji powinienem za rok w
    styczniu złożyć PIT-4R (wszędzie zera)?

    2) Do lutego: PIT-11 do US i dla pracownika.

    Inne:

    1) Czy powinienem zgłosić działalność (lub pracownika?) do Pańswowej Inspekcji
    Pracy?
    N.b.: Czy powinienem był zgłosić do PIPu swoją działalnośc w momencie jej
    rejestrowania (nawet gdy nikogo nie zatrudniałem)?

    2) Czy pracownik musi przejść odpowiednie szkolenie BHP?

    3) Czy pracownik musi posiadać orzeczenie lekarskie orzekające o zdolności do
    wykonywania tego typu pracy? Jeśli tak, to czy wystarczy, że dostarczy mi
    takie orzeczenie wystawione kilka miesięcy temu (wciąż aktualne)? Orzeczenie
    zostało wystawione w związku z podjęciem przez niego w tamtym czasie innej
    pracy nakładczej. Czy ono jest "ważne" u kolejnego pracodawcy?

    Księgowość:

    1) W PKPiR wynagrodzenie w kwocie brutto księguję w kolumnie "wyngrodzenia",
    natomiast składki finansowane przeze mnie w kolumnie "pozostałe koszty".

    2) Wynagrodzenie wypłacane będzie w gotówce. Zgodnie z p. 12 Objaśnień do
    PKPiR, wpisu w księdze dokonuje się na podstawie listy płac.
    Natomiast zgodnie z art.5 Rozp. ws. Prowadzenia KPKiR, powinienem prowadzić
    imenne karty przychodów.
    Czy lista płac i imienne karty przychodów to jedno i to samo czy dwa różne
    dokumenty?
    Jeśli różne, to czy należy prowadzić obie ewidencje? Czy przepisy regulują jak
    ma wyglądać i co ma zawierać lista płac? (znalazłem jedynie przepisy dot. kart
    przychodów). CZy prowadznei listy płac jest obowiązkowe?

    3) Jak dokumentować okresy udzielonego urlopu? Gdzie to zapisywać? Jakie
    przepisy to regulują?

    4) Jakie inne ewidencje prowadzić?

    O czym jeszcze powinienem wiedzieć?
    Jaki jeszcze papier mam wyprodukować?

    Z góry Wielkie Dzięki za wszelkie podpowiedzi.