  • 1. Data: 2010-03-14 19:04:36
    Temat: Zdarzenie przyszłe a działalność gospodarcza
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    Tak sobie czytam orzeczenie US w Warszawie o współpracy z bankiem zdjęć i
    konieczności założenia działalności gospodarczej.

    W skrócie: posyłam jakieś zdjęcia z wakacji do banku zdjęć, one tam leżą i
    może się sprzedadzą, a może nie. Pracę mam inną. Zdaniem US to podpada pod
    działalność gospodarczą, bo założenie konta w takim banku i posiadanie
    sprzętu foto i oprogramowania do obróbki zdjęć jest zorganizowaną
    działalnością w celu osiągnięcia przychodu (warto nadmienić, że do dodania
    zdjęć w takim banku wystarczy sprzęt foto za 500zł, darmowy Linux, darmowy
    GIMP). Dodam, że zdjęcia w takich bankach zdjęć często osiągają ceny rzędu
    1zł, a najczęściej nawet przez 5 lat nikt ich w takich agencji nie kupuje.

    Co o tym sądzicie, bo moim zdaniem to paranoja. Przy takiej interpretacji
    pod działalność gospodarczą powinno podpadać:
    - pisanie książki (potencjalnie mógłby ją ktoś opublikować, a pisanie jej
    jest działalnością zorganizowaną)
    - wystawienie obrazów w galerii, gdzie może je ktoś kupić
    - nagrywanie płyty przez zespół muzyczny (a może zorganizowanie pierwszego
    koncertu? jest to działalność zorganizowana nastawiona na spopularyzowanie
    zespołu, którego nazwa dzięki temu może się stać dochodowym trademarkiem);
    wysłanie swojego utworu muzycznego do stacji radiowej; wysyłanie taśm demo
    do wytwórni płytowej
    - napisanie do magazynu artykułu o swojej wyprawie
    - fotografia weselna (która powszechnie jest wykonywana na umowę o dzieło)
    - zarejestrowanie własnej strony internetowej w jakimkolwiek programie
    partnerskim

    I masa innych kreatywnych rzeczy, z których każda wymaga jakiejś
    zorganizowanej działalności, posiadania odpowiedniego sprzętu, wysyłania
    swoich tworów tu i tam z nadzieją, że kiedyś przyniesie to jakiś dochód.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

  • 2. Data: 2010-03-14 19:05:54
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    Aha, tu link: http://www.podatki.biz/artykuly/14_8448.htm

  • 3. Data: 2010-03-14 20:12:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-14, =Marcos= <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info> wrote:

    [...]

    > I masa innych kreatywnych rzeczy, z których każda wymaga jakiejś
    > zorganizowanej działalności, posiadania odpowiedniego sprzętu, wysyłania
    > swoich tworów tu i tam z nadzieją, że kiedyś przyniesie to jakiś dochód.

    Ale IMHO to jest działalność gospodarcza. Problem tylko w tym, że
    w przeciwieństwie do niektórych, innych krajów, w Polsce prowadzenie takiej
    działalności jest obarczone stałymi obciążeniami (ZUS) oraz obowiązkami
    ewidencyjnymi.

    Przecież w tym jest problem, a nie w samej DG jako takiej, prawda?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2010-03-15 11:09:03
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Przecież w tym jest problem, a nie w samej DG jako takiej, prawda?

    No oczywiście. Gdy ktoś chce połączyć przyjemne z pożytecznym i dorabiać
    100zł na miesiąc, ba, nawet 500zł na miesiąc - po prostu się nie da. A już
    szczególnie - nie daj Boże - gdyby ktoś (np. nauczyciel) chciał pracować na
    własny rachunek tylko w wakacje.

  • 5. Data: 2010-03-15 12:18:10
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-03-2010 o 12:09:03 =Marcos= <m...@w...nospamnospam.info>
    napisał(a):

> [...]
    > już szczególnie - nie daj Boże - gdyby ktoś (np. nauczyciel) chciał
    > pracować na własny rachunek tylko w wakacje.

    Dać to się da - gdy masz etat i bodajże minimalne wynagrodzenie, to z DG
    płacisz tylko zdrowotne.
    Gdy etatu nie masz, to zaczynasz z ulgowym ZUSem - coś koło 100zł. Także
    aż tak tragicznie to nie jest.
    Popatrz też na to, że jak zarobisz 10000zł to ZUS dalej masz te 100zł (czy
    500zł, w wariancie nieulgowym).

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-03-15 13:43:21
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-15, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Dać to się da - gdy masz etat i bodajże minimalne wynagrodzenie, to z DG
    > płacisz tylko zdrowotne.

    Myślę, że w Polsce to akurat bardziej przeszkadza spora ilość obowiązków
    ewidencyjnych, których niespełnienie jest karane niż jakiś poziom stałych
    opłat.

    Inna rzecz, że jak DG nie przynosi dużego dochodu (powyżej 1k), to sobie
    ten zdrowotny rozliczysz do końca dopiero w rozliczeniu rocznym.
    A w pozostałym czasie zwyczajnie kredytujesz państwo.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2010-03-15 14:06:29
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-03-2010 o 14:43:21 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    >A w pozostałym czasie zwyczajnie kredytujesz państwo.

    Słowo "kredytować" nie jest dobrym słowe, bo nie mamy żadnego wpływu na to.
    Jutro posłowie mogą rozwiązać problem kredytowania - poprzez zakaz
    odliczania
    zdrowotnego od podatku.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-03-15 15:54:18
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Dać to się da - gdy masz etat i bodajże minimalne wynagrodzenie, to z DG
    > płacisz tylko zdrowotne.

    Można mieć też etat za granicą, wtedy trzeba płacić wszystko

    > Gdy etatu nie masz, to zaczynasz z ulgowym ZUSem - coś koło 100zł. Także
    > aż tak tragicznie to nie jest.

    Dwa lata mijają jak z bicza trzasł, potem kwota jest pełna.
    Wady państwa opiekuńczego. Wolę systemy, w których mogę wybrać. Ale co na to
    poradzę, że wolę :]