  • 1. Data: 2008-08-21 11:20:46
    Temat: Znak towarowy, zastrzeżenie nazwy firmy
    Od: Grzesiekkm <g...@g...com>

    Witam
    Niedługo mam zamiast otworzyć działalność gospodarczą. Będzie to
    produkcja oparta o projekty różnych ludzi tzw "społeczności" Zależy mi
    na ochronie ich projektów oraz mojej przyszłej firmy mam kilka pytań
    jeśli ktoś będzie znał temat to proszę o odpowiedz

    -ochrona produktu
    -zastrzeżenie nazwy firmy oraz loga
    -jakie umowy zastosować przy projektach
    -jaką inną ochronę można zastosować

    Chciałbym wiedzieć gdzie mam się udać do jakiej instytucji oraz jakie
    będą to koszta

    z góry dzięki za odpowiedz

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 2. Data: 2008-08-21 11:43:10
    Temat: Re: Znak towarowy, zastrzeżenie nazwy firmy
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Grzesiekkm" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
[...]

    NTG

  • 3. Data: 2008-08-21 20:29:30
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Grzesiekkm" <g...@g...com> wrote
    >-zastrzeżenie nazwy firmy oraz loga
    >-jakie umowy zastosować przy projektach
    >-jaką inną ochronę można zastosować
    >
    >Chciałbym wiedzieć gdzie mam się udać do jakiej instytucji oraz jakie
    >będą to koszta

    Jeśli chodzi o znaki towarowe, logo itp. to zobacz na stronie urzędu
    patentowego. Zgłoszenie i utrzymywanie ochrony to koszt rzędu 1-2 tysięcy
    złotych. Można zgłosić samemu lub przez jakąś kancelarię rzecznika
    patentowego (dodatkowy koszt ok.1tys), tyle, że masz profesjonalnie
    zrobione, dobrane odpowiednie klasy do zastrzeżeń.
    Jeśli chodzi o projekty, to zbyt mgliście napisane, co chciałbyś chronić,
    czym się zajmiesz.

  • 4. Data: 2008-08-22 11:29:20
    Od: Grzesiekkm <g...@g...com>

    On 21 Sie, 22:29, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    > zrobione, dobrane odpowiednie klasy do zastrzeżeń.
    > Jeśli chodzi o projekty, to zbyt mgliście napisane, co chciałbyś chronić,

    będzie to funkcjonowało na zasadzie

    -osoba fizyczna lub firma (robi projekt np koszulki)
    -ja ten projekt przekazuje firmie odzieżowej która z projektu
    graficznego robi wyrób
    -osoba która wykonała projekt będzie dostawała procent od sprzedaży

    i teraz jak chronić ten projekt gdyby np firma odzieżowa chciała go
    wykorzystać, podpisać jakąś umowę że nie będą wykorzystywać projektów?
    Jak wygląda kwestia jeśli firma odzieżowa przekłada z projektu
    graficznego na wyrób jakie zastosować tutaj umowy

    i drugie jak chronić mój interes gdyby nagle osoba projektująca
    chciała wycofać projekt, zostałbym wtedy z produktem którego legalnie
    nie mogę sprzedać, bo nie jest wykonany z mojego projektu

    odnośnie jeszcze pytania o zastrzeganie firmy i loga. Logo na pewno
    zastrzeżone tylko jakie musi spełniać warunki żebym mógł je zastrzec
    np księgę znaków?

    czy opłaca się zastrzegać nazwę firmy jeśli na początku pewnie nie
    będzie znana?

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 5. Data: 2008-08-22 18:56:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Aug 2008, Grzesiekkm wrote:

> [...]
    > graficznego robi wyrób
    > -osoba która wykonała projekt będzie dostawała procent od sprzedaży

    Powyżej jest luka.
    Brak wyraźnego zapisu że osobnik występujący jako "ja" ;) PRZED
    przekazaniem projektu *nabył prawo* do takiego "przekazania".

    > i teraz jak chronić ten projekt gdyby np firma odzieżowa chciała go
    > wykorzystać, podpisać jakąś umowę że nie będą wykorzystywać projektów?

    Nie zawadzi dopisać. Ale projekt graficzny jest chroniony z mocy
    samego prawa (ustawa prawo autorskie).
    To odbiorca projektu musi pilnować, aby mieć "na papierze"
    zapewnienie, że zlecający dysponuje majatkowymi prawami
    autorskimi.
    Niemniej profilaktyczny zapis w umowie nie zawadzi.

    > Jak wygląda kwestia jeśli firma odzieżowa przekłada z projektu
    > graficznego na wyrób jakie zastosować tutaj umowy

    Pisemne :P, art.53 ustawy Prawo Autorskie!

    > i drugie jak chronić mój interes gdyby nagle osoba projektująca
    > chciała wycofać projekt, zostałbym wtedy z produktem którego legalnie
    > nie mogę sprzedać, bo nie jest wykonany z mojego projektu

    A zastanów Ty się - o prawach autorskich słyszysz pierwszy raz?
    Musisz KUPIĆ od twórcy prawo do rozporządzania w określony sposób,
    określa się to mianem "pola eksploatacji".
    Jeśli projektant zbędzie (sprzeda) prawo do rozporządzania bez
    ograniczeń czasowych, to nie moze potem wziąć i "wycofać".
    Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wynagrodzenie było
    ustalone tak jak opisałeś - prowizją.
    Wycofać może tylko wtedy, jak nabywca majątkowego prawa autorskiego
    który zobowiązał się do rozpowszechniania NIE będzie z niego korzystał,
    uniemożliwiając w ten sposób np. zarabianie twórcy.
    Zajrzyj do ustawy - art. 57 zawiera zapis dokładnie na taką okazję
    (z tą uwagą, że nie dotyczy TYLKO uniemożliwienia zarabiania,
    ale faktu niepodjęcia rozpowszechniania w ogóle - bez względu na
    przyczynę dla której ktoś kto zobowiązał się do "rozpowszechniania"
    włoży projekt do szuflady).

    Ustawę pod nos:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_(ustaw
    a)