  • 1. Data: 2012-06-13 15:55:01
    Temat: Zobowiązanie podatkowe sprzedającego
    Od: p...@k...org

    Witam,

    Kupuję działkę rekreacyjną z domkiem letniskowym. Na właścicielu wisi jakiś stary
    zaległy podatek od nieruchomości (ok. 1200 zł) - włąściciel twierdzi, że to jakaś
    pomyłka i wyjaśnia tę sprawę. Zaległy podatek jest wpisany do decyzji o zobowiązaniu
    podatkowym ta ten rok. Na moje obawy, że nie chcę kupować działkę z długiem,
    sprzedający twierdzi, że według jego notariusza nie stanowi to dla mnie problemu.
    Powłuje się na art. 108 § 4 ordynacji podatkowej: "Egzekucja zobowiązania
    wynikającego z decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej może być
    wszczęta dopiero wówczas, gdy egzekucja z majątku podatnika okazała się w całości lub
    w części bezskuteczna". Czyli dopiero jak z całego jego majątku nie ściągną, to
    dopiero wtedy fiskus weźmie się za mnie. I że w akcie notarialnym znajdzie się
    informacja, że zgodnie z decyzją nr... z dnia ... wskazane jest zadłużenie z tytułu
    podatku... zobowiązanym do jego zapłaty jest sprzedający w terminie.... dni.

    Czy faktycznie to mnie w miarę zabezpiecza? Jeśli nie, to co możnaby było zrobić poza
    odłożeniem podpisania aktu do czasu aż sprawa zadłużenia się wyjaśni?

    Pozdrawiam serdecznie,

    Piotr

  • 2. Data: 2012-06-13 16:45:30
    Temat: Re: Zobowiązanie podatkowe sprzedającego
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.06.2012 15:55, p...@k...org pisze:
> [...]
    poza odłożeniem podpisania aktu do czasu aż sprawa zadłużenia się wyjaśni?

    Czy działki są teraz takie tanie, że tysiąc w tą czy w tą stanowi jakąś
    istotną różnicę?

    p. m.

  • 3. Data: 2012-06-13 16:56:38
    Od: p...@k...org

    > Czy działki są teraz takie tanie, że tysiąc w tą czy w tą stanowi jakąś
    > istotną różnicę?
    >
    > p. m.

    Ta jest w cenie nowego samochodu średniej klasy, więc specjalnie droga nie jest. Nie
    widzę natomiast powodu, dlaczego miałbym spłacać za kogoś jego zaległe podatki. Także
    nie wnikam w to, na ile jest to poważna kwota dla sprzedającego.

    Piotr

  • 4. Data: 2012-06-13 17:21:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p...@k...org wrote:

> [...]
    Także nie wnikam w to, na ile jest to poważna kwota dla sprzedającego.

    Niech ci wystawi weksel.
    Jak sie zjawia u ciebie po kase, to mu podrzucsz weksel do zaplaty.
    Jak zaleglosc sie wyjasni to mu weksel oddasz.

    Ale musialby byc frajerem, zeby na takie cos pojsc.

  • 5. Data: 2012-06-13 22:15:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jun 2012, p...@k...org wrote:

    > Witam,
    >
    > Kupuję działkę rekreacyjną z domkiem letniskowym.
    > Na właścicielu wisi jakiś stary zaległy podatek od nieruchomości

    NA WŁASCICIELU.
    Nie na nieruchomosci, bo musiałby być wpisany do hipoteki.

    Możesz wskazać przepis, z którego miałoby wynikać "przejscie" zaległosci
    podatkowej na Ciebie?

> [...]
    > "Egzekucja zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności
    > podatkowej osoby trzeciej może być wszczęta dopiero wówczas,

    Zaznaczam, że piszę o czym innym - to zobowiazanie musiałoby najpierw
    *powstać*.
    Ordynacja zawiera listę przypadków kiedy takie "przejscie" rzeczywiscie
    ma miejsce, ale "gołego" nabycia nieruchomosci nie będacej składnikiem
    działalnosci gospodarczej nie umiem tam wypatrzeć.
    Dlatego ciekaw jestem skad w ogóle pomysł, że ten podatek może
    "przejsc" na nabywcę :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-06-13 22:19:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jun 2012, witek wrote:

    > Niech ci wystawi weksel.
    > Jak sie zjawia u ciebie po kase, to mu podrzucsz weksel do zaplaty.
    > Jak zaleglosc sie wyjasni to mu weksel oddasz.
    >
    > Ale musialby byc frajerem, zeby na takie cos pojsc.

    A to dlaczego?
    (pomijam zasadnosc samego "przejscia podatku", bo o to pytam w poscie
    obok)
    Zakładam, że wystawca weksla przeczytał weksel.pl tudzież komplet
    postów Liwiusza tu i na .prawo, więc nie będzie to głupi pomysł
    rodem z proponowanych np. przez banki, tylko "normalny" weksel
    kaucyjny zupełny nie na zlecenie.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-06-13 22:49:47
    Od: p...@k...org

    > Możesz wskazać przepis, z którego miałoby wynikać "przejscie" zaległosci
    > podatkowej na Ciebie?

    Nie mogę.

    > Dlatego ciekaw jestem skad w ogóle pomysł, że ten podatek może
    > "przejsc" na nabywcę :)

    Kilka lat temu kupowałem mieszkanie i w akcie notarialnym był zapis, że sprzedający
    oświadcza, że m.in. nie ma żadnych zaległości podatkowych związanych ze zbywaną
    nieruchomością. I sporo poradników w necie radzi konecznie upewnić się, czy
    sprzedający nie zalega z podatkiem od nieruchomości. Tym razem notariusz też robi
    jakieś ruchy wobec tej zaległości. A przedrzeć się przez ordynację podatkową tak, aby
    być pewnym, jakoś mi się nie udawało. Dzisiaj jednak usiadłem do lektury jeszcze raz
    i faktycznie dla mnie nie-prawnika "przejścia" jakby nie ma.

    Dzękuję za pomoc :)

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 8. Data: 2013-07-19 21:08:34
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > NA WŁASCICIELU.
    > Nie na nieruchomosci, bo musiałby być wpisany do hipoteki.
    >
    > Możesz wskazać przepis, z którego miałoby wynikać "przejscie" zaległosci
    > podatkowej na Ciebie?

    OIMW to przy działkach i podatkach rolnych tak jest. Że podatek jest
    związany z "działką" a nie z "człowiekiem"
    Ale nie wiem na ile to prawda.

    KJ

    That's what she said.