  • 1. Data: 2015-07-21 20:47:04
    Temat: Zwolnienie z VAT a zakup i sprzedaż środków trwałych
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    Załóżmy że podatnik korzysta ze zwolnienia z VAT, i kupuje środek trwały
    w cenie 10 tys. PLN netto.
    Czy dobrze myślę, że wpisuje wtedy do EŚT kwotę 12300PLN jako wartość
    początkową? I przy amortyzacji odpisuje co miesiąc odpowiednią część
    kwoty brutto?
    A teraz jak wygląda sprzedaż takiego środka trwałego od strony
    podatkowej? Wystawia się dla nabywcy fakturę bez VAT?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2015-07-22 00:23:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jul 2015, J.D. wrote:

> [...]
    > Czy dobrze myślę, że wpisuje wtedy do EŚT kwotę 12300PLN jako wartość
    > początkową? I przy amortyzacji odpisuje co miesiąc odpowiednią część kwoty

    Jasne. Zakładając że stawka VAT przy zakupie to 23% :)

    > A teraz jak wygląda sprzedaż takiego środka trwałego od strony podatkowej?
    > Wystawia się dla nabywcy fakturę bez VAT?

    Podatnik zwolniony z VAT by default nie musi być rejestrowany, a wtedy
    nie musi wystawiać faktur. Ba, do (relatywnie) niedawna wręcz nie mógł!
    (przypomnę myk - "zwolnienie od podpisywania" dotyczy tylko faktur,
    bo przepisy o obowiązku podpisywania dokumentów księgowych nie są
    w .pl uchylone i tylko dyrektywa UE uwalnia nas od cyrku z koniecznością
    uzyskania podpisu na kwitkach, co jest szczególnie zabawne np. przy
    sprzedaży wysyłkowej).

    Zmierzam do tego, że tylko o ile jest rejestrowany "wystawia się
    fakturę" (znaczy ma obowiązek wystawienia), co do zasady to wcale
    nie musi być f-ra, może być rachunek :)

    BTW: - w tej ostatniej kwestii polecam:
    http://poradnik.wfirma.pl/-podmiot-zwolniony-z-vat-w
    ystawia-faktury

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2015-07-22 10:05:32
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    W dniu 2015-07-22 o 00:23, Gotfryd Smolik news pisze:

    > BTW: - w tej ostatniej kwestii polecam:
    > http://poradnik.wfirma.pl/-podmiot-zwolniony-z-vat-w
    ystawia-faktury

    Dzięki za link, choć bardziej miałem na myśli podatkowe skutki sprzedaży
    ŚT w takiej sytuacji.
    Do czego zmierzam - jest działalność, korzystająca ze zwolnienia
    podmiotowego z VAT i możliwość wykonania dłuższej serii zamówień B2B. W
    samej działalności praktycznie nie ma żadnych kosztów (praca typowo
    koncepcyjna), natomiast do wykonania w/w zamówień potrzebny jest zestaw
    koszmarnie drogiego oprogramowania. I chodzi o to, czy w takiej sytuacji
    opłaca się dalej korzystać ze zwolnienia z VAT?
    Więc biorąc ten program z pierwszego przykładu, kosztujący dla
    uproszczenia 10kPLN netto. Gdyby po roku używania ten program
    odsprzedać, to jego wartość księgowa wynosi 6150PLN (amortyzacja liniowa
    na 2 lata). Załóżmy, że znalazłby się nabywca skłonny zapłacić taką
    kwotę, wtedy rozumiem że wystawia mu się rachunek (lub inaczej fakturę
    dla podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego) na kwotę jak
    powyżej. Czy jest jakaś różnica dla nabywcy w zależności od tego, czy
    będzie on podatnikiem czynnym czy zwolnionym? Jaki podatek trzeba
    zapłacić od sprzedaży?
    I druga opcja, zakładając że wejdzie się w VAT. Czy wtedy do EŚT wpisuje
    się wartość początkową 10kPLN, a 2300zł VAT odlicza od razu?
    I przy sprzedaży tego samego programu po roku czasu, wystawia się
    fakturę na 5000PLN +23%VAT?

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2015-07-22 10:09:42
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    I jeszcze takie pytanie. Co będzie jeśli kupi się ŚT będąc podatnikiem
    zwolnionym, a w czasie ich używania straci prawo do zwolnienia
    podmiotowego? Czy zmieniają się wtedy zasady amortyzacji i sprzedaży
    takich ŚT?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2015-07-22 10:21:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Jul 2015 10:05:32 +0200, J.D. napisał(a):

> [...]
    > koszmarnie drogiego oprogramowania. I chodzi o to, czy w takiej sytuacji
    > opłaca się dalej korzystać ze zwolnienia z VAT?

    Ogólnie nie opłaca się korzystać ze zwolnienia jeśli klientami są vatowcy.
    Chyba, ze korzysta się z biura rachunkowego, które od VAT-owca liczy
    drożej. Wtedy trzeba szacować co się opłaca bardziej.

> [...]
    > powyżej. Czy jest jakaś różnica dla nabywcy w zależności od tego, czy
    > będzie on podatnikiem czynnym czy zwolnionym?

    Jeśli jesteś VAT-owcem czynnym to nabywca może odliczyć VAT z twojej
    faktury. W przeciwnym wypadku nie. Zgadnij co bardziej mu się opłaca?

    > Jaki podatek trzeba
    > zapłacić od sprzedaży?

    Jeśli jesteś zwolniony to wliczasz w przychody sprzedaż za 6150 i w
    koszty część niezamortyzowaną - też 6150. I w ten sposób dochodowy od
    transakcji wychodzi ci równe 0.

    > I druga opcja, zakładając że wejdzie się w VAT.

    Zakładam, że przed zakupem i nie między zakupem a sprzedażą.

    > Czy wtedy do EŚT wpisuje
    > się wartość początkową 10kPLN, a 2300zł VAT odlicza od razu?

    Tak. Odlicza oczywiście od VAT a nie dochodowego.

    > I przy sprzedaży tego samego programu po roku czasu, wystawia się
    > fakturę na 5000PLN +23%VAT?

    Tak

  • 6. Data: 2015-07-22 10:23:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Jul 2015 10:09:42 +0200, J.D. napisał(a):

    > I jeszcze takie pytanie. Co będzie jeśli kupi się ŚT będąc podatnikiem
    > zwolnionym, a w czasie ich używania straci prawo do zwolnienia
    > podmiotowego? Czy zmieniają się wtedy zasady amortyzacji

    Nie.

    > i sprzedaży
    > takich ŚT?

    Naliczasz na fakturze sprzedaży i odprowadzasz 23% VAT.

  • 7. Data: 2015-07-22 11:01:19
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    W dniu 2015-07-22 o 10:21, jureq pisze:

    > Ogólnie nie opłaca się korzystać ze zwolnienia jeśli klientami są vatowcy.
    > Chyba, ze korzysta się z biura rachunkowego, które od VAT-owca liczy
    > drożej. Wtedy trzeba szacować co się opłaca bardziej.

    Właśnie klientami są wyłącznie VAT-owcy. Tylko jakoś nie bardzo widzę
    zalety przejścia na VAT (oprócz tej sytuacji ze ŚT), bo chyba klientowi
    nie powinno robić różnicy, czy zapłaci kwotę netto=brutto, czy netto+23%
    które sobie odliczy, kosztuje go to finalnie tyle samo? A dla
    prowadzącego DG dochodzi tylko dodatkowa "papierologia" związana z
    VATem. Chyba że są jakieś plusy o których nie mam pojęcia?

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2015-07-22 11:03:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-22 o 11:01, J.D. pisze:

> [...]
    > prowadzącego DG dochodzi tylko dodatkowa "papierologia" związana z
    > VATem. Chyba że są jakieś plusy o których nie mam pojęcia?

    Odliczenie VATu od zakupów (chyba że ktoś jak wolny ptak prowadzi
    działalność bez *żadnych* kosztów zawierających VAT).

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2015-07-22 11:12:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.D.,

    Wednesday, July 22, 2015, 11:01:19 AM, you wrote:

> [...]
    > prowadzącego DG dochodzi tylko dodatkowa "papierologia" związana z
    > VATem. Chyba że są jakieś plusy o których nie mam pojęcia?

    Nie rozumiesz idei VATu, nieprawdaż?

    Różnica jest taka, że sobie nie odliczy. To istotna różnica.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-07-22 11:15:31
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    W dniu 2015-07-22 o 11:03, Liwiusz pisze:

    > Odliczenie VATu od zakupów (chyba że ktoś jak wolny ptak prowadzi
    > działalność bez *żadnych* kosztów zawierających VAT).

    No właśnie w tym wypadku jest taka sytuacja, działalność to prace
    projektowo-programistyczne, gdzie bieżące koszty są zerowe (chyba żeby
    się komuś chciało wliczać w koszty ołówek, notatnik i prąd do komputera
    ;-)). Za to konieczna jest bardzo duża inwestycja w środki trwałe,
    konkretnie to oprogramowanie.

    pozdrawiam