  • 11. Data: 2017-09-12 12:22:32
    Temat: Re: Zwrot darowizny
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-12 o 12:10, r...@k...pl pisze:

    > Darowizna.

    Nie, bo przesyłający nie miał zamiaru dokonać darowizny.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2017-09-12 19:45:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-09-11 o 07:37, J.F. pisze:
    >KC zamkli?

    Dzieki za podpowiedz.
    I twierdzisz, ze nie istnieje "zwrot darowizny" ?

    art 895, 897

    SIe okazuje, ze to nie takie glupie zwrocic darowizne :-)

    J.

  • 13. Data: 2017-09-13 02:07:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-12 o 19:45, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Dzieki za podpowiedz.
    > I twierdzisz, ze nie istnieje "zwrot darowizny" ?

    Jakbyś umiał czytać, to byś wiedział, że literalnie kilka linijek wyżej
    pisałem, że pod pewnymi warunkami może dojść do obowiązku zwrotu
    darowizny :)

    > art 895, 897
    >
    > SIe okazuje, ze to nie takie glupie zwrocic darowizne :-)

    Bez ustawowego powodu nie można.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2017-09-13 12:45:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jakbyś umiał czytać, to byś wiedział, że literalnie kilka linijek
    >wyżej pisałem, że pod pewnymi warunkami może dojść do obowiązku
    >zwrotu darowizny :)

    >Bez ustawowego powodu nie można.

    Po pobieznym przejrzeniu nie widze nigdzie zapisu ze "darowizna nie
    moze byc zwrocona bez powodu".
    Potrafisz wskazac ?

    A co nie jest zabronione, to jest dozwolone ?

    Natomiast ... chcac sie zabezpieczyc przed skutkami z art 897 w
    przyszlosci ... moze lepiej darowizne zwrocic juz teraz ?
    I mowisz, ze wczesniej zwrocic nie mozna ?
    Ja tam nic takiego wyczytac nie moge, no ale ja nie jestem SSN.

    J.

  • 15. Data: 2017-09-13 12:56:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-13 o 12:45, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > Po pobieznym przejrzeniu nie widze nigdzie zapisu ze "darowizna nie moze
    > byc zwrocona bez powodu".
    > Potrafisz wskazac ?

    Wynika to z faktu, że darowizna z samej swojej definicji nie podlega
    zwrotowi, więc jedyne co można badać, to to, czy została przyjęta, oraz
    czy zaistniała ustawowa przesłanka do jej cofnięcia przez darczyńcę.

    I o ile można uznać, że jak dostajesz darowiznę, której nie chcesz
    przyjąć, to ją niezwłocznie zwracasz, o tyle zrobienie tego po kilku
    latach... no świadczy o tym, że nie ma czego zwracać, bo darowizna
    została już przyjęta (ciekawe jak w tej konkretnej sytuacji wyglądała
    sprawa podatków od darowizny).

    > A co nie jest zabronione, to jest dozwolone ?

    No toż to właśnie jest zabronione - darowizna jest świadczeniem bez
    ekwiwalentu - i skoro się ją przyjęło, to nie ma podstawy do zwrotu.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2017-09-14 20:12:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >zwrotowi, więc jedyne co można badać, to to, czy została przyjęta,
    >oraz czy zaistniała ustawowa przesłanka do jej cofnięcia przez

    Hm, sam KC te definicje podwaza, skoro wprowadza mozliwosc odwołania
    darowizny.

    Ale ... zupelnie nie widze sprzecznosci z definicja, gdy obdarowany
    dobrowolnie darowizne zwraca.

> [...]
    >latach... no świadczy o tym, że nie ma czego zwracać, bo darowizna
    >została już przyjęta (ciekawe jak w tej konkretnej sytuacji wyglądała

    Ciekawy wyrok
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7C5DF7FB64

    O ile rozumiem - z chwila przyjecia darowizny powstaje obowiazek
    podatkowy, a pozniejszy zwrot nic tu nie zmienia.
    Aczkolwiek ... trzeba sie bylo poradzic prawnika przy spisywaniu
    umowy, to moze by zmienilo :-)

    Za to jesli dobrze rozumiem inna decyzje
    http://www.podatki.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/zwrot
    -darowizny-bez-podatku
    zwrot darowizny nie wymaga zaplacenia podatku przez niedawnego
    darczyncze.
    Ale ... czy to wynika z tego, ze to jest uneiwaznienie darowizny, czy
    dlatego zwrot nie jest jawnie oblozony podatkiem w ustawie ?
    I tak do konca z tresci nie wynika - szwagier zwrocil z wlasnej
    inicjatywy, czy na skutek odwolania :-)

    >No toż to właśnie jest zabronione - darowizna jest świadczeniem bez
    >ekwiwalentu - i skoro się ją przyjęło, to nie ma podstawy do zwrotu.

    Nie przekonales mnie :-)
    Jest dobrowolna umowa, to czemu nie mozna by umowy dobrowolnie
    rozwiazac ?
    Niestety, wiekszosc omowien dotyczy odwolania, widac dobrowolnie nikt
    nie zwraca :-)

    Ale ... jesli dobrze zrozumialem znaczenie "ekwiwalentu", to jest
    pare razy w KC wymieniony.

    J.

  • 17. Data: 2017-09-15 09:38:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-14 o 20:12, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > Hm, sam KC te definicje podwaza, skoro wprowadza mozliwosc odwołania
    > darowizny.

    Ale to darczyńca odwołuje, a nie obdarowany.

    > Ale ... zupelnie nie widze sprzecznosci z definicja, gdy obdarowany
    > dobrowolnie darowizne zwraca.

    Czyli dokonuje drugiej darowizny.

    > Nie przekonales mnie :-)
    > Jest dobrowolna umowa, to czemu nie mozna by umowy dobrowolnie rozwiazac ?

    Bo umowa została już zrealizowana w momencie przyjęcia darowizny, więc
    nie ma czego rozwiązywać.

    > Niestety, wiekszosc omowien dotyczy odwolania, widac dobrowolnie nikt
    > nie zwraca :-)

    Bo to nie pożyczka, aby trzeba było zwracać. Skoro przyjął darowiznę, to
    brak podstawy do zwrotu.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2017-09-15 22:16:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Sep 2017 09:38:33 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Ale to darczyńca odwołuje, a nie obdarowany.

    "z definicji", to rzecz podarowana przechodzi na wlasnosc
    obdarowanego, wiec jakim prawem darczynca mialby nia dalej dysponowac?

    Ale widac takie prawo jest konieczne, wiec ustawa precyzuje kiedy
    darczynca moze odwolac.

    Ale po co jakies prawo, jesli to obdarowany chce zwrocic ?

    > Czyli dokonuje drugiej darowizny.

    W art 897 to jakby inaczej sformulowane.

    > Bo umowa została już zrealizowana w momencie przyjęcia darowizny, więc
    > nie ma czego rozwiązywać.

    A jak kupie w sklepie buty (i zaplace) to umowa zostala zostala
    zrealizowana ? A rozwiazac mozna (tzn za obustronna zgoda).

    A jak kupie od kogos samochod ? Albo dom ?

    O rozwiazaniu umowy KC wspomina w sposob ogolny - wiec czemu darowizna
    mialaby byc wyjatkiem.

    > Bo to nie pożyczka, aby trzeba było zwracać.

    Oj, sie okazuje, ze w pewnym stopniu pozyczka

    >Skoro przyjął darowiznę, to brak podstawy do zwrotu.

    No ale czy podstawa potrzebna :-)

    J.

  • 19. Data: 2017-09-15 23:08:21
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 9/12/2017 5:10 AM, r...@k...pl wrote:

    > Darowizna.

    bezedura.
    ale o tym juz było.

  • 20. Data: 2017-09-15 23:14:32
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 9/14/2017 1:12 PM, J.F. wrote:
    > Nie przekonales mnie :-)
    > Jest dobrowolna umowa, to czemu nie mozna by umowy dobrowolnie rozwiazac ?

    To tak jakbyś chciał się zwolnić z pracy po okresie na ktory zostałeś
    zatrudniony.

    Rozumiesz ze nie można rozwiązać umowy, która się wykonanła.
    Tak samo jak nie możesz rozwiązać umowy o położenie kafelek, które już
    leżą, ani rozmyślić się u dentysty po wyrwaniu zęba.

    I w ustawach zapisów, że tego nie wolno też nie znajdziesz.