  • 1. Data: 2008-11-24 11:03:22
    Temat: Zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, a podatek i składki ZUS
    Od: Czarek <...@...pl>

    Witam,

    pracodawca - prywatna sp. z o.o., zatrudniająca kilkudziesięciu
    pracowników - wysłał pracownika na kilkudniowe szkolenie. Było to
    szkolenie specjalistyczne, związane z normami ISO, które to pracodawca
    wdraża u siebie. Dojazd na szkolenie odbył się pociągiem, ponieważ
    miejsce szkolenia było odległe o kilkaset kilometrów od zarówno miejsca
    pracy jak i miejsca stałego pobytu pracownika. Bilet zakupił pracownik
    na swój koszt. Na miejscu pracownik miał zapewniony nocleg i wyżywienie
    (w ramach szkolenia).

    1. Jak powinien być rozliczony koszt dojazdu do pracy z punktu widzenia
    pracownika? Wg pracodawcy zwrot kosztów poniesionych na zukup biletu
    będzie przychodem po stronie pracownika, tak więc za bilety kosztujące
    powiedzmy 200 zł pracodawca chce zwrócić tylko część tej kwoty
    pracownikowi bezpośrednio do ręki. Czy ma do tego prawo?

    2. Czy pracodawca ma prawo traktować szkolenie jako świadczenie na rzecz
    pracownika i naliczyć mu podatek i ZUS od kosztów szkolenia i zobowiązać
    do ich pokrycia pracownika?

    TIA

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 2. Data: 2008-11-25 17:04:08
    Od: Czarek <...@...pl>

    Czarek wrote:
> [...]
    > powiedzmy 200 zł pracodawca chce zwrócić tylko część tej kwoty
    > pracownikowi bezpośrednio do ręki. Czy ma do tego prawo?

    Jako że nikt nie odpowiada, to napiszę, że znalazłem coś takiego:
    http://www.praca.egospodarka.pl/article/articleprint
    /34470/-1/47

    Czy dobrze rozumiem, że w przedstawionej sytuacji mogę zastosować tezy z
    powyższego artykułu?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 3. Data: 2008-11-27 00:01:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Nov 2008, Czarek wrote:

> [...]
    /34470/-1/47

    > Czy dobrze rozumiem, że w przedstawionej sytuacji mogę zastosować tezy z

    IMVHO - tak. Z zastrzeżeniem na dole.

    I nie szukałbym podstawy do niezaliczenia do przychodów w tak nisko
    sytuowanych aktach prawnych jak rozporządzenia - tam mogą co najwyżej
    być zasady :)
    Samo niezaliczenie kwot związanych ze szkoleniem, w przypadku *jeśli*
    firma postanawia zafundować je pracownikom, IMO wprost i jednoznacznie
    wynika z art.17, nadto z wykładni celowosciowej art.18[3a] do [3c]
    ustawy Kodeks Pracy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html

    Skoro jest to realizacji ustawowego obowiązku (nic to, że *dobrowolna*)
    to (wzorem kanapek robionych dzieciom) nie stanowi "nieodpłatnego
    świadczenia".

    Natomiast *nie* zajmuję stanowiska w sprawie prześwitującego przez
    pytanie poglądu czy pracodawca *musi* wysyłać pracowników na
    szkolenia.
    IMVHO - nie musi, może postawić sprawę tak, że na danym stanowisku
    od 1.XII.2008 będzie wymagana jakaś tam kwalifikacja i pracownik
    ma ją zdobyć - chce to moze iść na odpłatne szkolenie, a pracodawca
    w ramach realizacji obowiązku z art.17 KP da mu dodatkowy (płatny!)
    urlop; BTW: mało który pracownik zastanawia się nad tym, że jak idzie
    na szkolenie to *oprócz* szkolenia dostaje płatny urlop dydaktyczny,
    przecież w tym czasie nie pracuje.

    Natomiast co chciałbym podkreślić: firma IMHO *może* posłać
    pracownika na szkolenie na własny koszt.
    IMVHO może również *częściowo* zrefundować mu jakieś koszty, na
    przykład koszty dojazdu.
    Nie widzę przeszkód w niezaliczeniu do opodatkowania i oZUSowania
    tej częsci wydatków, których pracownik *nie* będzie musiał zwrócić!

    Bo oczywiście jak firma każe pracownikowi *zwrócic* (choćby przez
    zgodę na potrącenie z pensji) jakieś koszty to owa kwota jest
    oZUSowana i oPITowana *przed* zwróceniem.

    pzdr, Gotfryd