  • 21. Data: 2018-09-06 23:16:01
    Temat: Re: allegro smart
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-09-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Ty zaksiegowales 100, sprzedawca 108, wysylacie JPK ... I co urzad
    > zrobi ?

    A co ma zrobić, skoro księgowanie tego typu kosztu jest dobrowolne?
    Gorzej by było jakby było na odwrót. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 22. Data: 2018-09-07 19:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Ty zaksiegowales 100, sprzedawca 108, wysylacie JPK ... I co urzad
    > zrobi ?

    Gdyby sprzedawca zaksiegował 200 a kupujac 300 to ja widze problem.
    Ale odwrotnie?
    Nie masz obowiazku ksiegowania całosci kosztów, mysle ze ksiegowanie
    czesci faktury to wrecz norma np przy rachunku za telefon czy internet.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,

  • 23. Data: 2018-10-24 21:12:33
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 06.09.2018 o 19:34, Pete pisze:

    > Nie będziesz miał problemów za rozliczenie mniejszej kwoty niż kwota na
    > fakturze.

    http://grantthornton.pl/publikacja/jak-rozliczac-spr
    zedaz-i-zakupy-w-programie-allegro-smart/

    to chyba wyjaśnia i kończy temat

  • 24. Data: 2018-10-25 18:21:27
    Od: Kviat

    W dniu 2018-10-24 o 21:12, pilocik pisze:

    > http://grantthornton.pl/publikacja/jak-rozliczac-spr
    zedaz-i-zakupy-w-programie-allegro-smart/

    > to chyba wyjaśnia i kończy temat

    Nie wyjaśnia.

    Po pierwsze, o czym pisałem wcześniej, u nabywcy "rozjeżdżają" się
    rozrachunki, między kwotą widniejącą na fakturze, a spłatą. Nie każdy
    jest na KPiR, w pełnej księgowości ruch kasowy/bankowy jest również istotny.

    Skoro kupujący nie zapłacił sprzedawcy za transport, zatem sprzedawca
    nie powinien fakturować transportu nabywcy, tylko temu, kto za ten
    transport zapłacił. Ale... o czym trochę niżej.

    Za transport sprzedający otrzymał zapłatę od All, a nie od kupującego.
    Ten portal błędnie przyjął, że skoro sprzedawca dostał zapłatę
    jednorazowo, to znaczy, że całość przyszła od nabywcy. A to nie jest
    prawda. Sprzedawca dostał SUMĘ wpłat: od kupującego za towar + od ALL za
    transport, tyle że w jednej płatności. O czym zresztą sami piszą, cytuję:

    "Sprzedając towar, zbywca nie odczuwa i nie widzi różnicy, czy kupujący
    nabył go w programie Allegro Smart!, czy też nie. To platforma handlowa
    identyfikuje, czy transakcja spełnia warunki Allegro Smart! i jeżeli
    tak, to płatność dokonana przez kupującego (obniżona o koszty
    transportu) automatycznie powiększana jest przez platformę o koszt
    przesyłki,"

    Czyli za koszt wysyłki płaci All. A jeszcze ściślej, All jest płatnikiem
    całości. Ponieważ część zapłaty (od nabywcy) wpływa do All, potem ("po
    drodze") All dokłada swoją część i całość All przekazuje sprzedawcy.

    Z podatkowego punktu widzenia jest rozróżnienie na nabywcę, płatnika (i
    odbiorcę) usługi/towaru.

    O ile co do nabywcy nie ma wątpliwości, to jednak _płatnikiem_ jest ALL.
    Przynajmniej częściowym płatnikiem, a w sensie ścisłym jest płatnikiem
    całości.

    I w zasadzie, żeby jeszcze bardziej zamotać :) sprzedawca powinien na
    fakturze wymienić osobno nabywcę i osobno płatnika. Rozróżnienie na
    nabywcę i płatnika dotyczy jednostek budżetowych czy powiązanych i
    podlega pod inne przepisy. Nie wiem i nie chce mi się szukać, jak na
    takie coś (zapłata za kogoś) zareaguje US w obrocie prywatnym. (Jak ktoś
    za kogoś coś płaci, to chyba forma darowizny? Tak sobie spekuluję... ;)).

    Sprawa druga:
    Autorzy optymistycznie założyli, że sprzedawca wyszczególni na fakturze
    koszty wysyłki. A nie musi.

    "Zatem kupujący nie powinien ujmować w księgach podatkowych kosztów
    transportu z otrzymanych faktur."

    A co jeśli na fakturze nie ma kosztu transportu, bo sprzedawca ujął go w
    cenie towaru? Bo może. No to teraz kupujący ma dodatkową zabawę z
    księgowaniem, bo musi sobie wyodrębnić ten koszt na podstawie różnicy
    między dokumentem zapłaty, a fakturą...

    To tak na szybko. Jakbym się uparł, to pewnie jeszcze bym coś znalazł
    żeby życie nie było zbyt proste :)

    Pozdrawiam
    Piotr