  • 1. Data: 2008-10-17 21:55:32
    Temat: aparat fotograficzny a obiektyw a srodek trwaly
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    hej, mam pytanko dotyczace zestawu tj czy kupujac aparat moge osobno wrzucic
    w koszty samo body i sam obiektyw? czy moze jest tak jak w przypadku
    komputera ze powinno to byc traktowane jako zestaw. Za komplet mialbym
    zaplacic ok 5k brutto no i zastanawiam sie czy nie rozbic tego na dwie
    faktury. Jedna na body a druga na obiektyw (w koncu obiektywy sa wymienne i
    czesto jest ich wiecej niz 1). Wtedy ominalbym obowiazek wrzucenia zestawu w
    srodki trwale (kazdy z elementow kosztowalby poniizej 3500 netto). A moze
    majac mozliwosc jednorazowej amortyzacji nie warto tak kombinowac?

    pzdr
    Anax

  • 2. Data: 2008-10-18 07:39:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2008, Anax WRC wrote:

    > hej, mam pytanko dotyczace zestawu tj czy kupujac aparat moge osobno wrzucic
    > w koszty samo body i sam obiektyw? czy moze jest tak jak w przypadku
    > komputera ze powinno to byc traktowane jako zestaw.

    A umiesz tego używać inaczej?
    IMHO trzeba traktować jest zestaw komputer-drukarka: mamy kilka kompów
    i drukarka nie jest "częścią jednego", to można osobno...

    > czesto jest ich wiecej niz 1). Wtedy ominalbym obowiazek wrzucenia zestawu
    > w srodki trwale (kazdy z elementow kosztowalby poniizej 3500 netto).

    No, wrzucenie w ewidencję wyposażenia jakichś zalet nie ma, w czym
    Ci wrzucenie w EST przeszkadza? (*nie* mam na myśli "zwykłej amortyzacji",
    mam na myśli *wyłącznie* "wrzucenie" - bo o tym piszesz!)

    > A moze
    > majac mozliwosc jednorazowej amortyzacji nie warto tak kombinowac?

    Masz na myśli "do limitu 50 kE"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-10-18 08:15:31
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    > A umiesz tego używać inaczej?
    > IMHO trzeba traktować jest zestaw komputer-drukarka: mamy kilka kompów
    > i drukarka nie jest "częścią jednego", to można osobno...

    cyzli musialbym miec kilka aparatow i kilka obiektywow, wtedy moglbym je
    traktowac zamiennie i traktowac jako osobne elementy tak?

    > No, wrzucenie w ewidencję wyposażenia jakichś zalet nie ma, w czym
    > Ci wrzucenie w EST przeszkadza? (*nie* mam na myśli "zwykłej amortyzacji",
    > mam na myśli *wyłącznie* "wrzucenie" - bo o tym piszesz!)

    jakos to powazniej brzmi od ewidencji wyposazenia:)

    > Masz na myśli "do limitu 50 kE"?

    dokladnie o to mi chodzi. W tym wypadku chyba nie ma znaczenia czy zestaw
    jest wrzucony do amortyzacji czy do EŚT zgadza sie?

    > pzdr, Gotfryd

    pzdr
    ANax

  • 4. Data: 2008-10-18 10:14:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Oct 2008, Anax WRC wrote:

    > cyzli musialbym miec kilka aparatow i kilka obiektywow, wtedy moglbym je
    > traktowac zamiennie i traktowac jako osobne elementy tak?

    Przynajmniej z p. widzenia komputerów taki p. widzenia był akceptowany
    przez skarbówki.
    Ten p. widzenia trochę dryfował trzeba przyznać.
    I trzeba zaznaczyć, że istotne jest pytanie o możliwość *odrębnego*
    używania tych sprzętów - już nie pamiętam kto, jak tylko zapomniałem
    o tym zastrzezeniu, zaraz mnie przytrzaskiwał pytaniem pomocniczym :)
    Idzie o coś takiego: jak ktoś prowadzi np. wypożyczalnię i *osobno*
    wypożycza aparat, a osobno obiektywy (znaczy można przyjść i nająć
    sobie sam obiektyw bez aparatu), to ma podstawy aby uznać je za
    odrębne "działające i sprawne" środki trwałe.
    Jak ktoś tym robi zdjęcia, to samym obiektywem sobie może... więc
    sam obiektyw NIE spełnia definicji ST.

    > jakos to powazniej brzmi od ewidencji wyposazenia:)

    I coś jeszcze? :)

    Uwagi do EW/EST:
    - w razie zakończenia DG od składników materialnych które nie zostały
    wcześniej zbyte/wykreślone trzeba zapłacić podatek ryczałtowy
    - w razie potrzeby "podatkowego ulepszenia" dla ST jest jasny i prosty
    tok postępowania, a dla ST zaliczonego do EW (bo to, że coś
    wpisano do EW, wcale nie wyklucza możliwości iż jest to POTENCJALNY
    ST, spełniający definicję, lecz jedynie nie "zaliczony") pojawia
    się problem, bo nie wiadomo co z tym zrobić.

    > dokladnie o to mi chodzi. W tym wypadku chyba nie ma znaczenia czy zestaw
    > jest wrzucony do amortyzacji czy do EŚT zgadza sie?

    Zaplątałeś się w zeznaniach ;)
    Wpis do EST == amortyzacja
    Owszem, wpisuje się do EST i poddaje jednorazowej amortyzacji.
    Nie mam pojęcia czy i jakie ograniczenia MOŻE to spowodować w sferze
    pozapodatkowej - bo to jest "pomoc publiczna" (!) - zajrzyj do
    ustawy. Przeciętnemu prowadzącemu DG pewnie to bez różnicy, ale
    *czy* może mieć wpływ np. na ew. uzyskanie "dotacji z UE" albo
    jakieś inne działania - nie wiem.

    > pzdr
    > ANax

    wzjm, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-10-20 06:01:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 18 Oct 2008 12:14:09 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > *czy* może mieć wpływ np. na ew. uzyskanie "dotacji z UE" albo
    > jakieś inne działania - nie wiem.

    Może mieć wpływ na dotacje dopiero po przekroczeniu limitu. Większy problem
    polega na tym, że w wypadku starania się o taką pomoc trzeba przedstawić
    zaświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy publicznej w ostatnich latach.
    Nie wszyscy są zgodni kto ma to zaświadczenie wydać w tym wypadku -
    przeważają opinie, że wystarczy oświadczenie przedsiębiorcy. Ale tu też
    pojawia sie problem, bo nie do końca wiadomo jak liczyć wysokość uzyskanej
    pomocy. W momencie zapłaty ta wysokość jest równa kwocie podatku, który
    nie został zapłacony. Ale jak to liczyć w następnych latach, jeśli np w
    roku zakupu ŚT była strata odliczana w latach następnych?

  • 6. Data: 2008-10-20 08:27:49
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A umiesz tego używać inaczej?
    > IMHO trzeba traktować jest zestaw komputer-drukarka: mamy kilka kompów
    > i drukarka nie jest "częścią jednego", to można osobno...

    A jak wygląda sytuacja jeśli jakiś czas temu kupiłem 'na firmę' korpus
    cyfrowy za mniej niż 3500 zł netto, używam go aktualnie z obiektywami
    które posiadałem przed założeniem DG. Kupując teraz obiektyw np za 1500
    zł muszę traktować to jako zestaw? Stare obiektywy i korpusy (można do
    nich podłączyć nowy obiektyw) nie są w żaden sposób wykazane jako
    majątek firmy, więc chyba dla US tak jakby nie istniały?
    Jeśli to zaczyna być zestawem to co w przypadku jeżeli w ciągu roku
    wartość korpusu spadła o około 50% (cena nowego w sklepie) - należy
    przyjmować kwotę zakupu czy aktualną wartość sprzętu?

    --
    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."

  • 7. Data: 2008-10-20 08:40:59
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    Tanto pisze:
> [...]
    > wartość korpusu spadła o około 50% (cena nowego w sklepie) - należy
    > przyjmować kwotę zakupu czy aktualną wartość sprzętu?

    IMHO nie musisz pod warunkiem, że jesteś w stanie udowodnić, że
    używałeś/używasz korpusu razem z posiadanymi obiektywami.

    --
    Blog: http://blog.stalica.info

  • 8. Data: 2008-10-20 09:36:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2008, Tanto wrote:

> [...]
    > posiadałem przed założeniem DG. Kupując teraz obiektyw np za 1500 zł muszę

    IMO zdecydowanie nie.
    Zapoznaj się z pojęciem "ulepszenia podatkowego" - zarówno w samej
    ustawie (OBOWIĄZKOWO!) jak i w dyskusjach (w archiwum).
    Dopiero ponad 3500 zł "jednostkowo", z zastrzeżeniem, że jest
    komplikacja jak chodzi o ew. koszty instalacyjne (jeśliby były).
    Przy samym zakupie sprawa jest prosta :)

    > Stare obiektywy i korpusy (można do nich podłączyć
    > nowy obiektyw) nie są w żaden sposób wykazane jako majątek firmy, więc chyba
    > dla US tak jakby nie istniały?

    Jak na dziś - i owszem.
    Bo one SĄ środkami trwałymi, wykorzystywanymi do prowadzenia DG itp.
    Ale amortyzacja to PRAWO.
    Pewien problem był do 2003 roku - w ustawie nie było zastrzeżenia
    dot. sprzedaży ST używanych w DG (teraz jest zapis, że "ujętych
    w ewidencjach" i nie ma sprawy).

    > Jeśli to zaczyna być zestawem to co w przypadku jeżeli w ciągu roku wartość
    > korpusu spadła o około 50% (cena nowego w sklepie) - należy przyjmować kwotę
    > zakupu czy aktualną wartość sprzętu?

    Do określania wartości *początkowej* ST liczy się wartość nabycia :)
    (a amortyzację liczy się od WP właśnie, nie od czego innego).
    To jest powód, dla którego sprzęty typu pecet albo fotoaparat lepiej
    mieć w ST - nie ma problemu, jak się dokupi jakieś peryferia >3500 zł.
    Ale (do 3500) obowiązku nie ma i do "ulepszeń" nie przekraczających
    3500 zł też problemu nie ma (od 1500 zł oczywiście składniki nie
    zaliczone do ST ująć trzeba w EW).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-10-20 12:49:37
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > komplikacja jak chodzi o ew. koszty instalacyjne (jeśliby były).
    > Przy samym zakupie sprawa jest prosta :)

    No dobra, jeszcze chwila a przestaniecie mnie lubić ;-) ale zamieszam
    jeszcze odrobinę w temacie...
    Mamy aparat (korpus), kupiony w innym terminie obiektyw, może i lampę
    błyskową, drobnicę jak np. matówki itp., - wszystko o wartości
    jednostkowej poniżej 3500 zł, a po np. 2 latach kupujemy obiektyw za
    5000 zł. Ewidentny środek trwały który musimy wpisać do ewidencji -
    jeśli dobrze zrozumiałem pociąga on za sobą konieczność wpisania
    aparatu, a co z pierwszym obiektywem i osprzętem? Na chłopski rozum to
    również stanowi część zestawu...

    Wydawało mi się że przy rozliczeniach na zasadach Karty Podatkowej, to
    będzie luzik, miód i malina, a tu się okazuje że 'wilcze doły' i tu
    czyhają ;-)
    KP ma jedną zaletę, nie muszę zastanawiać się czy mogę do KUP zaliczyć
    np. zakup kilograma kiwi (których nie lubię), bo klient zażyczył sobie
    żeby były na zdjęciu. ;-)

    --
    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."

  • 10. Data: 2008-10-20 16:06:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > poniżej 3500 zł, a po np. 2 latach kupujemy obiektyw za 5000 zł. Ewidentny
    > środek trwały który musimy wpisać do ewidencji

    "Zostaniesz poszukiwanym specjalistą krajowym od konkretnego problemu
    księgowego" :P
    O tu:
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.foto.cyfrowa/br
    owse_thread/thread/7fbf0c01705a6be3/7fcf897b01535a1d
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/a5e81fc702bdba56/4f7752ec54c1b7c
    0
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/55fb5c70bafa2d1f/69c5bd2d2020cd4
    9
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/8d573dbb054595e8/d8471129029eafa

    Tam są dalsze linki, szczególnie te z ostatniego postu (wskazują na
    jeszcze starsze dyskusje) polecam :D

    > - jeśli dobrze zrozumiałem
    > pociąga on za sobą konieczność wpisania aparatu, a co z pierwszym obiektywem

    Dobrych kilka lat temu były dyskusje na ten temat w "darmowo dostępnej"
    prasie podatkowej.
    Ze sprzecznymi wnioskami, od takiego że jak coś zostało zaliczone do
    EW to już nie jest ST (ale takie postawienie sprawy jest sprzeczne
    z ustawą) aż do tego, że trzeba by "wykreślić" (ale nie ma regulacji
    określającej JAK ani sposobu rozliczania, bo przecież "karne odsetki"
    się NIE NALEŻĄ, jako że warunek zobowiązania z ustawy nie jest
    spełniony).

    > Wydawało mi się że przy rozliczeniach na zasadach Karty Podatkowej,

    Wróć!!!
    Powoli.
    Jakiej karty??
    Skąd amortyzacja Ci się bierze przy ryczałcie???

    Na ryczałcie (karcie i ewidencjonowanym) prowadzi się WYKAZ
    środków trwałych, a *nie* ewidencję! Tylko data nabycia
    oraz wydatki (nieeksploatacyjne oczywiście).
    Amortyzację liczy się (ewentualnie) dopiero w momencie PRZEJŚCIA
    na zasady ogólne (KPiR lub PK)!

    Ech...
    Jak to mawiają: "grupowicz dostaje odpowiedź na pytanie na to
    o czym pisał, nie na to, o czym myślał" :P

    pzdr, Gotfryd