  • 1. Data: 2012-08-22 16:02:16
    Temat: co może poborca podatkowy
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    Witam,

    czy poborca podatkowy może:
    1. żądać zmiany faktury z przelewowej na gotówkową (30 tys zł) -
    twierdzi że on chce gotówkę do ręki a nie żeby weszło na konto i bank
    przekazał US z tytułu tego zajęcia (oczywiście chodzi o spółkę cywilną
    która wystawiła fakturę)

    2. zająć majątek ruchomy co do którego nie ma pewności czyj jest
    (telewizor, zmywarka powiedzmy teściowej w mieszkaniu dłużnika)

    3. "zaplombować mieszkanie" - dokładnie takiego zwrotu użył

    4. wejść na hipotekę mieszkania które jest w kredycie (oczywiście bank
    ma hipotekę) i kredyt jest spłacany regularnie, a co za tym idzie czy
    poborca może nakazać licytacji takiej nieruchomości?

    5. zająć samochód który jest w leasingu (połowa umowy, spłacany regularnie

    6. ile kosztów egzekucji może naliczyć? (zostało zapłacone 7000 zł [bo
    był sprzedany samochód w jego obecności] z US przyszło pismo że
    zaległości zostało spłacone 2000 zł; czyli wziął 5000 zł kosztów egzekucji?)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2012-08-22 17:33:53
    Temat: Re: co może poborca podatkowy
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2012-08-22 16:02, Piotr pisze:

> [...]
    > twierdzi że on chce gotówkę do ręki a nie żeby weszło na konto i
    > bank przekazał US z tytułu tego zajęcia (oczywiście chodzi o

    Nie

    > 2. zająć majątek ruchomy co do którego nie ma pewności czyj jest
    > (telewizor, zmywarka powiedzmy teściowej w mieszkaniu dłużnika)

    Tak

    > 3. "zaplombować mieszkanie" - dokładnie takiego zwrotu użył

    A co znaczy zaplombować mieszkanie ?

    > 4. wejść na hipotekę mieszkania które jest w kredycie
    > (oczywiście bank ma hipotekę) i kredyt jest spłacany regularnie,
    > a co za tym idzie czy poborca może nakazać licytacji takiej
    > nieruchomości?

    Tak

    > 5. zająć samochód który jest w leasingu (połowa umowy, spłacany
    > regularnie

    Tak.

> [...]
    > zł [bo był sprzedany samochód w jego obecności] z US przyszło
    > pismo że zaległości zostało spłacone 2000 zł; czyli wziął 5000

    Dużo może, ale nie więcej niż (patrz stosowne przepisy co do
    egzekucji administracyjnej.

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

  • 3. Data: 2012-08-22 18:17:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2012, Piotr wrote:

    > Witam,
    >
    > czy poborca podatkowy może:

    Zastrzegę, że nie wnikałem czy poborca ma wszystkie uprawnienia
    odpowiednie dla komornika.

> [...]
    > on chce gotówkę do ręki a nie żeby weszło na konto i bank przekazał US z
    > tytułu tego zajęcia (oczywiście chodzi o spółkę cywilną która wystawiła

    Tu tylko gdybnę: IMVHO, ma prawo żądania wpłaty, ale nie widzę podstaw
    dla żądania zmiany formy. Mówiąc po polsku (IMVHO) ma prawo podać
    numer swojego rachunku bankowego na którym chce widzieć pieniądze.
    Jak ktoś zna przepis pozwalający żądać GOTÓWKI, to poproszę o podanie.

    > 2. zająć majątek ruchomy co do którego nie ma pewności czyj jest
    > (telewizor, zmywarka powiedzmy teściowej w mieszkaniu dłużnika)

    Oczywiscie.
    Podstawą prawa do egzekucji jest posiadanie, a nie własność.
    Ewentualny właściciel może składać wniosek przeciwegzekucyjny.
    Trzeba bardzo pilnować terminu, nalepiej "niezwłocznie"
    zgłaszając swoje roszczenia, na piśmie.

    Proponuję archiwa grupy .prawo z hasłem "powództwo
    przeciwegzekucyjne" właśnie.

    Jeśliby ten mechanizm był stosowany *wtedy kiedy trzeba*, to
    dość szybko zniechęciłby takich co to "nie mają majątku,
    samochód jest szwagra, wyposażenie mieszkania żony z rodzielnością
    majątkową" itede.
    Ale praktyka jakoś jest inna i właśnie w przypadkach zupełnie
    luźnych ma zastosowanie. Przynajmniej sądząc z opisów internetowych.

    > 3. "zaplombować mieszkanie" - dokładnie takiego zwrotu użył

    A to nie wiem jak to rozumieć.
    O ile wiem, w postępowaniu egzekucyjnym stosuje się coś podobnego,
    polegające na oznaczeniu przedmiotu zajęcia ale pozwoleniu na użytkowanie.
    Z Twojego opisu wynikałoby coś innego.

    > 4. wejść na hipotekę mieszkania które jest w kredycie (oczywiście bank ma
    > hipotekę) i kredyt jest spłacany regularnie, a co za tym idzie czy poborca
    > może nakazać licytacji takiej nieruchomości?

    A dlaczego by nie... hipoteka działa jak stos, LiFo.
    Jeśli na lokalu z hipoteką zostanie założona kolejna hipoteka, to
    "drugi w kolejce" oczywiście może sprzedać ów lokal, ale tylko wraz
    z pierwszą hipoteką.
    Z jednej strony taki układ jest niekorzystny dla egzekutora (bo trzeba
    znaleźć osła chętnego na obciążony lokal), z drugiej równie mocno
    niekorzystny dla egzekwowanego (bo jak już taki osioł się znajdzie,
    to nie da wysokiej ceny, bo oczywiscie kredytodawca będzie mu
    się "stawiał", więc w praktyce trzeba znaleźć chętnego zdolnego
    do spłaty 100% kwoty zakupu, włącznie z pozostałą wartością
    kredytu plus koszty związane z przedwczesnym zakończeniem umowy).

    Może się zdarzyć że przy takiej egzekucji pierwszy wierzyciel
    zostanie spłacony, ale długi dłużnika się jedynie powiększą.

    Przykładowy opis:
    http://windykacja.wieszjak.pl/egzekucja-naleznosci-p
    ienieznych/243180,Egzekucja-z-nieruchomosci-obciazon
    ej-hipoteka.html

    > 5. zająć samochód który jest w leasingu (połowa umowy, spłacany regularnie

    J.w.
    "Posiadanie" się liczy, nie własność.
    Właściciel (leasingodawca) oczywiście sobie sprawnie poradzi, bo
    dla niego powództwo przeciwegzekucyjne to pewnie nie pierwszyzna,
    ale na jakieś skromne 100% skończy się to wypowiedzeniem umowy,
    bo (na jakieś skromne 100%) stosowne regulacje są w umowie.
    Oczywiście trzeba go (leasingodawcę) niezwłocznie powiadomić,
    bo (na skromne 100%) umowa przewiduje że jak z braku wiedzy spóźni
    się z powództwem to będzie dochodził swojej szkody (w wysokości
    wartości pojazdu minus amortyzacja, raczej niższa niz suma rat
    leasingowych).

    > 6. ile kosztów egzekucji może naliczyć? (zostało zapłacone 7000 zł [bo był
    > sprzedany samochód w jego obecności] z US przyszło pismo że zaległości
    > zostało spłacone 2000 zł; czyli wziął 5000 zł kosztów egzekucji?)

    Nie mam pojęcia.
    A odsetki od tych 2000 uwzględniłeś?
    (może np. US napisał "2000 zł plus odsetki")

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-08-23 07:51:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2012, "Rafał \"SP\" Gil" wrote:

    > Nie

    Prawdę powiedziawszy, wyżej widzę dwa pytania w jednym :)
    Bo "nie żeby weszło na konto i bank przekazał z tytułu
    zajęcia" IMVHO ma prawo (znaczy żądać, aby wpłacić na
    jego konto).

    > A co znaczy zaplombować mieszkanie ?

    Też jestem ciekaw.
    Pewnie poborca jest przekonany że "klient" zna lokalną nomenklaturę
    używaną w urzędzie :[

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-08-23 11:48:20
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > Oczywiscie.
    > Podstawą prawa do egzekucji jest posiadanie, a nie własność.

    czyli jeżeli mieszkam u matki i posiadam tylko ubrania i rzeczy osobiste
    to komornik może zająć co chce z mieszkania matki?

> [...]
    > Jeśli na lokalu z hipoteką zostanie założona kolejna hipoteka, to
    > "drugi w kolejce" oczywiście może sprzedać ów lokal, ale tylko wraz

    ale czy "drugi w kolejce" może zarządzić licytację nieruchomości bez
    zgody "pierwszego w kolejce"?

    I jeszcze jedno pytanie, wspólnik spółki cywilnej zapadł się pod ziemię,
    tzn. wyjechał do Irlandii i prawdopodobnie pracuje w Dublinie, znam
    jeszcze tylko jego dane osobowe i prawie na pewno pracuje tam legalnie,
    czy komornik może (czy w ogóle im się chce) ściągnąć należności z jego
    pensji z Irlandii?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2012-08-23 19:24:31
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    > Prawdę powiedziawszy, wyżej widzę dwa pytania w jednym :)

    Ja widział jedno i do sedna się ustosunkował :D

    > Też jestem ciekaw.
    > Pewnie poborca jest przekonany że "klient" zna lokalną
    > nomenklaturę
    > używaną w urzędzie :[

    Wiesz, bo jeśli "zaplombować" to wejść i ponaklejać oznaczenia,
    że to i to jest zajęte co by tego nikt nie ważył się ruszyć - to
    może. "Zamurować" drzwi (w takim znaczeniu też to może być) zaś nie.

    Może też chodzi o przeniesienie mieszkania do innej plomby, albo
    zaczajenie się za drzwiami i sprzedawanie plomby każdemu kto
    wchodzi.

    Co ja pocznę, że materiał pytający uniemożliwia jasne
    formułowanie odpowiedzi.

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

  • 7. Data: 2012-08-23 19:26:36
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2012-08-23 11:48, Piotr pisze:

    > czyli jeżeli mieszkam u matki i posiadam tylko ubrania i rzeczy
    > osobiste to komornik może zająć co chce z mieszkania matki?

    Tak. Jeśli matka udowodni, że należy to do niej, to "odzyska"
    w/w rzeczy.

    > ale czy "drugi w kolejce" może zarządzić licytację nieruchomości
    > bez zgody "pierwszego w kolejce"?

    Dlaczego by nie mógł ? Najwyżej będzie stratny w sytuacji gdy
    hipoteka pierwszego przewyższa wartość uzyskaną ze sprzedaży.
    Wówczas zaspokoi się tylko 1 na hipotece, 2 nic nie zyska, ale
    mieszkanie już baju baju.

    A ma tytuł na wspólnika (ENZ)?

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

  • 8. Data: 2012-08-24 01:16:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Aug 2012, Piotr wrote:

    > czyli jeżeli mieszkam u matki i posiadam tylko ubrania i rzeczy osobiste to
    > komornik może zająć co chce z mieszkania matki?

    Formalnie poodpowiadał Ci już Rafał.
    Dopiszę "komentarz własny" :)

    > ale czy "drugi w kolejce" może zarządzić licytację nieruchomości bez zgody
    > "pierwszego w kolejce"?

    Po to właśnie jest warunek "razem z już założonymi hipotekami", żeby
    mógł.
    Co do zasady hipoteka jest konstrukcją przenoszącą zobowiązanie
    z osoby na rzecz (nieruchomość, z którą jest związana).
    Dług może być związany z osobą, ale zabezpieczenie (hipoteczne)
    *nie* jest związane z osobą. Z tego p. widzenia zmiana właściciela
    jest bez znaczenia dla osoby na rzecz której jest ustanowione
    obciążenie hipoteczne.
    Dla porządku - zeszłoroczna (bodaj) nowelizacja wprowadziła
    możliwość ugodowego "poprzestawiania" hipotek.

    > I jeszcze jedno pytanie, wspólnik spółki cywilnej zapadł się pod ziemię

    Majątek w S.C., podobnie jak wspólność małżeńska, jest regulowana
    odrębnymi przepisami jako współwłasność łaczna.
    Oznacza to ni mniej ni więcej, a to, że trzeba uważać na jaki
    majątek oraz na kogo jest wyrok i tytuł.
    Np. nie można z majątku SC "wyciągać" składników na pokrycie
    zobowiązań osobistych (trzeba rozwiązać spółkę i podzielić,
    później już można).
    Pytanie dostaleś - a wspólnik jest egzekwowany, czy spodziewasz
    się że komornik podejmie egzekucję na tej podstawie, ze zobowiązanie
    powstało w SC (ale nikt nie ścigał tamtego wspólnika)?
    Oczywiście kontrahenci mają pełne prawo do korzystania ze
    skutków odpowiedzialności solidarnej (mogą 100% roszczeń
    kierować do jednego wspólnika, z potem nie on sam sobie dochodzi
    ich od drugiego).

    > czy komornik może
    > (czy w ogóle im się chce) ściągnąć należności z jego pensji z Irlandii?

    Jeśli wyrok uzyskał kontrahent SC, to jak wyżej - komornikowi
    ma pełne prawo się "nie chcieć" (jeśli ma możliwość egzekucji
    od innych wspólników).
    Aby go zachęcić, były wspólnik musi pozwać drugiego byłego
    wspólnika o zwrot tej części, w której to on odpowiadał za długi
    (i uzyskać na to tytuł).
    Nikt inny nie ma obowiązku domagać się proporcjonalnych spłat,
    a i interesu tez nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-08-24 09:50:59
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > Tak. Jeśli matka udowodni, że należy to do niej, to "odzyska" w/w rzeczy.

    No to w związku z powyższym od dzisiaj jak coś będę kupował to będę brał
    paragon imienny...

    > A ma tytuł na wspólnika (ENZ)?

    ENZ? komornik ma tytuł na obydwu wspólników, tyle że jeden zwiał do Irlandii

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2012-08-24 13:43:41
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-08-24 09:50, Piotr wrote:
    > ENZ?

    Europejski Nakaz Zajęcia. To co ma komornik prawdopodobnie działa tylko
    w PL.

    Inna sprawa, że zapewne jesteście odpowiedzialni solidarnie. Tak więc
    jeśli będzie mógł ściągnąć z Twojego majątku to pewnie nie będzie sobie
    zawracał głowy ENZ.

    Piotrek