  • 1. Data: 2010-03-24 22:36:07
    Temat: dg i etat
    Od: "Jerzy" <j...@w...pl>

    Witam,

    - Do tej pory pracowałem na pełny etat i prowadziłem 1os. dg w ramach której
    opłacałem sobie tylko składkę zdrowotną do ZUS.
    Czy coś się zmieni w temacie ZUS jeśli będę pracował na 1/2 etatu i dalej
    prowadził DG?

    - U żony w pracu poproszono o podanie dochodu brutto na członka rodziny: w
    przypadku etatu sprawa jest prosta, a co mam podać w przypadku DG?
    Przecież w DG biorąc dochód brutto z KPiR to ma się nijak do dochodu netto w
    sensie może być różne netto przy tym samym brutto... trochę się zakręciłem.

    Pozdrawiam

    Jurek

  • 2. Data: 2010-03-24 22:43:28
    Temat: Re: dg i etat
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Jerzy" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > której opłacałem sobie tylko składkę zdrowotną do ZUS.
    > Czy coś się zmieni w temacie ZUS jeśli będę pracował na 1/2 etatu i dalej

    Jesli nadal zarabial bedziesz te 1317 zl brutto lub wiecej, to nic sie nie
    zmieni.

> [...]
    > Przecież w DG biorąc dochód brutto z KPiR to ma się nijak do dochodu netto
    > w sensie może być różne netto przy tym samym brutto... trochę się

    Dochod brutto z KPiR to przychod minus koszty minus skladki na spoleczne
    Dochod netto z KPiR to obliczony powyzej dochod brutto minus zaplacone
    zaliczki na podatek minus odliczalna czesc skladki na ubezpieczenie
    zdrowotne.
    Tez sprawa prosta - nie rozumiem gdzie widzisz tu jakas niejasnosc

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-03-25 07:34:03
    Od: "Jerzy" <j...@w...pl>

    Użytkownik "SDD" napisał w wiadomości :

> [...]
    > zdrowotne.
    > Tez sprawa prosta - nie rozumiem gdzie widzisz tu jakas niejasnosc

    dziękuję bardzo za pomoc

    pzdr

    Jurek

  • 4. Data: 2010-03-25 07:48:20
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 24 Mar 2010 23:43:28 +0100, SDD napisał(a):

> [...]
    > zdrowotne.
    > Tez sprawa prosta - nie rozumiem gdzie widzisz tu jakas niejasnosc

    Niejasność polega na tym, że Jerzy nie podał do jakiego celu było to
    podawanie dochodu. A sposoby liczenia dochodu czasami bywają różne.
    Bywa nawet, że dochodem jest dochód deklarowany jako podstawa do celów
    ubezpieczeń społecznych a nie rzeczywisty dochód firmy.

  • 5. Data: 2010-03-25 10:48:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Mar 2010, SDD wrote:

    > Użytkownik "Jerzy" <j...@w...pl> napisał
    >
    > Jesli nadal zarabial bedziesz te 1317 zl brutto lub wiecej, to nic sie nie
    > zmieni.

    Wyraźnie dopiszę: nikogo nie interesuje ile to etatów, a ile zarabia :)

> [...]
    > zdrowotne.
    > Tez sprawa prosta - nie rozumiem gdzie widzisz tu jakas niejasnosc

    Popatrz na to tak: dochód z DG liczony dla celów opodatkowania
    ma się NIJAK do "dochodu kasowego".
    W przypadku pracownika "dochód kasowy" mniej więcej odwzorowuje
    faktycznie dysponowany budżet osobisty, w przypadku DG - może
    się mocno rozmijać.
    Wystarczy sobie przypomnieć choćby że "zakup ST nie jest KUP".
    W roku z inwestycjami w kasie jest posucha (mimo możliwego wyso-
    kiego dochodu podatkowego), w następnych latach może być odwrotnie
    (amortyzacja w KUP, mimo braku wydatków).
    Do tego dochodzi opodatkowanie "należności" (a nie zapłaty).

    Z tego powodu mocno uzasadnione jest to co pisze obok jureq:
    np. dla celów socjalnych to *nie* dochód podatkowy stanowi
    "podstawę".

    pzdr, Gotfryd